Sterilisation af tæve
Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 27-09-01 17:39

Vi overvejer, at få Mille steriliseret, men nu har min mand hørt, at den
alligevel kommer i løbetid. Det er jo netop det, vi gerne vil undgå.
Er det virkelig sandt? Er det ikke at foretrække frem for p-sprøjter,
når hun ikke skal have hvalpe.
Mvh. Margit

Fra : Ann K.

Dato : 27-09-01 18:20

Hej Margit.
Hvis din hund bliver _kastreret_ kommer den aldrig mere i løbetid!
Kastraktion er fjernelse af livmoder, æggestokke og æggeleder hos tæver og
fjernelse af testikler og sædleder hos hanner.
Sterillisation er hos begge køn intet andet end en overskæring af hhv.
sædleder eller æggeleder - dvs her bevares kønsdrift osv, selv om en
egentlig graviditet vil være umuliggjort. En sterilliseret tæve vil derfor
stadig komme i løbetid... ligesom en sterilliseret han stadig vil parre
tæver, hvis/når han kan se sit snit til det
Ang p-sprøjter... vores dyrlæge betragter dem kun som en absolut nødløsning,
i enkelte tilfælde kan de bruges i et behandlingsforløb af visse sygdomme!
Men generelt vil hun ikke anbefale "stadset"... Der er risiko for alt for
mange bivirkninger.
Jeg vil absolut anbefale jer at få jeres hund kastreret...

Og så lige et lille suk - hvorfor bruger selv dyrlæger disse populære
betegnelser... jeg mener - det er jo helt almindeligt at høre en dyrlæge
sige sterillisation, selv om der tales om fjernelse af livmoderen....
For en sikkerheds skyld ville jeg gøre det helt klart overfor dyrlægen, at
der ønskes en reel _kastration_ af tæven!

Mvh Ann

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-09-01 19:26

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> For en sikkerheds skyld ville jeg gøre det helt klart overfor
dyrlægen, at
> der ønskes en reel _kastration_ af tæven!

Ja netop fordi dyrlægen jo ikke kalder en skovl for en skovl plejer
jeg også altid at fremhæve at det er en kastration af tæven jeg vil
have foretaget ... for jeg vil helt sikkert undgå en hver form for
misforståelse .. mvh Ami

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-09-01 18:17

"Margit & Sv. Aa. Jensen" <saaj@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alligevel kommer i løbetid. Det er jo netop det, vi gerne vil undgå.
> Er det virkelig sandt? Er det ikke at foretrække frem for

Når I ikke vil have hvalpe i Mille synes jeg helt sikkert I skal vælge
at få hende .. ikke steriliseret men kastreret ... der er nemlig
forskel .. for ved sterilisering kapper man bare forbindelsen og
derfor kommer hunden stadig i løbetid ... ved kastration fjerner man
livmoder og hele pivtøjet .. og der er derfor ingen løbetid og ingen
hormonforstyrelser i forbindelse med løbetid .... og kastration
foretages bedst midt mellem to løbetider.

Netop fordi mine nuværende hunde eller forrige hunde aldrig har
skullet have hvalpe har jeg altid valgt at lade dem kastrere fordi det
iflg. min mening absolut er at foretrække frem for p-sprøjte der jo
kan være årsag til svulstdannelser .. håber du kan se forskellen på
sterilisering og kastration ... mvh Ami