Bare for lidt aktivitets skyld :-)
Fra : Lily

Dato : 27-09-01 09:00

Ja, så fik jeg prøvet den haflinger (for den der skulle være interesserede i
at høre om det

Mage til møgforkælet hest skal man lede længe efter. Det skal lige siges at
det hele skal tages i betragtning af at ejeren påstod at den var
westernredet og trænet med horsemanship.
Den gik ok efter en da jeg trak den til stalden. Skubbede lidt, men holdt
afstand. Da den så kom i stald blev den bundet i et tov, og så stod den
ellers (eller rettere gik) frem og tilbage som det nu passede den. Skubbede
til mig, nappede mig i bagen da jeg rensede hove. Jeg irettesatte den
selvfølgelig, men den var højst sandsynlig ikke vant til det, for den
fortsatte bare. Godt nok var den kun 6 år, men man kunne da vel godt
forvente bare lidt dannelse hos en hest i den alder. Eller hvad?
Trænet på horsemanship i et år? Hvis den var grundigt trænet kunne man vel
også forvente at den forstod de signaler jeg sendte den om at det altså var
mig der var lederen.
Da jeg så kom ind i ridehuset, steg jeg op, og den skridtede fint mens vi
varmede op. Men da jeg så satte i trav, for den afsted og havde vældigt
travlt med at komme efter den hest der også var der. Jeg har aldrig redet
western før, og det var lidt svært at skifte fra den gamle skole til
western. Bare det at man ikke skulle ride med samlede hænder, det var svært.
Da jeg så besluttede at det ikke var en hest for mig, red ejeren lidt på
den. Der tvivlede jeg igen på det med horsemanship. Den gik ikke så godt den
dag, men NÅR den så gjorde det hun ville, var der ikke det der lignede ros,
hverken verbalt eller et nus på skulderen.
Gad vide om nogle bare påstår det med horsemanship, bare fordi det lyder
fint? Hmmm...

Det var lidt om min oplevelse den dag og for at sætte lidt liv i gruppen...

Hilsen Tina

Fra : hestemassage

Dato : 27-09-01 09:22

Hej Tina!
Om man bruger udtrykket fordi det lyder fint, eller fordi betydningen af
ordet efterhånden bliver lidt misforstået, er jo ikke til at vide. Der
tales så meget om horseman-ship nu, og et eller andet sted tror jeg, at
mange har den opfattelse, at horseman-ship blot er et udtryk for, at
hest og rytter arbejder godt sammen, at hesten respekteres og får lov at
være hest. Måske nogle har misforstået budskabet om, at hesten skal have
lov at være hest. Det betyder jo netop ikke, at hesten bare skal have
lov til at gøre som det passer den, men som du skriver, at den bør i det
mindste forstå de signaler der, bliver sendt til den via kropssprog og
holdning.
Jeg vil også give dig ret i, at får man at vide at hesten er trænet
efter horseman-ship metoder, så må der være tale om andet mere end
almindeligt kammeratskab mellem rytter og hest. Efter et års træning bør
mange ting i hvert fald være på plads, og det lyder da sandsynligt, at
den hesteejer du har været ude hos hører til en af dem, der mener at
horseman-ship blot betyder, at hesten ikke må sættes på plads. Den
opfattelse får man ikke nogen omgængelig hest ud af - tvært imod!!

Blot en lille kommentar fra mig.

venlig hilsen

Heidi

http://www.kandu.dk/

Fra : Miki Hoe

Dato : 27-09-01 14:08

ÅH ja... kender det... måske for godt!

Min heste (dog kun 2½) er altså også forsøgt opdraget i horsemanship, men
det "bider" ikke rigtig på ham... hver en gang han får chancen, så ender
gebisset i hvad han nu kan få fat i... om det er fingre..enden eller hår, så
sidder det der... ikke hårdt, og ikke for at være ond, men bare for sjovs
skyld!!

Ikke fordi jeg her prøver at forsvare den hest og ejer som du var ude og
kigge på, men det er altså ikke alle heste der er lige modtagelige...

Jeg var bla. også til kursus engang med min hest og hun var mere end
forundret over ham, for som hun sagde "han ved ikke hvordan en hest opfører
sig"!!!!!!!!!

Bare lige lidt mere for aktiviteten...

-miki-

Fra : Lilian Hansen

Dato : 01-10-01 22:17

Hej Lily
Jeg bliver så ked af det, hver gang nogen får af vide, at en hest er trænet
som westernhest og med horsemanship, når det så er sådan en oplevelse som
din, der er tale om! Jeg sidder altid og tænker, bare nu ikke "ikke
westernfolk" tror, at sådan er western ridning.
Jeg har selv 2 heste (en Appaloosa og en fjordhest). Min hoppe (Appaloosaen)
har aldrig kendt andet end western ridning og horsemanship. (Jeg plejer at
kalde de to ting for en samlet betegnelse, samarbejde) Men min fjordhest,
som jeg har haft i snart 2 år kendte ikke til nogen af delene, da jeg fik
ham. (Han er nu 8 år) Han havde været passet af 4 børn i alderen 4-14 år og
gjorde stort set som det passede ham. På mindre end 3 måneder lærte han
hvordan man opfører sig og hvordan man "går" western. Jeg har ALDRIG
straffet mine heste, blot brugt en masse tålmodighed og det virker. Og jeg
mener faktisk, at stort set alle heste kan lære begge dele, men det kræver
naturligvis at den der skal lære hesten det, har haft eller har en god
læremester selv. Jeg har haft en meget dygtig lære(inde) og en amerikansk
lærer. Begge lærte mig hvordan jeg skulle gøre og idag tør jeg godt sige,
hvis fremmede spør', at jeg selv har lært min fjorhest det, han kan. Min
lære(inde)har engang vist mig, hvor godt en Halflinger kan være til western
ridning. Hestens ejer kunne overhovedet ikke få den til andet en at styrte
rundt på banen som en vanvittig og da min lære(inde)satte sig op, gik der
ikke mange minutter før hesten havde fundet melodien. Straks ejeren satte
sig op igen, begyndte det forfra. Trist!

Min pointe er, at jeg ikke syntes du skal opgive Halflingeren. Det kan være
en kanon god westernhest og selvfølgelig kan også den lære, hvad
horsemanship er.
I øvrigt kan min lille dejlige fjorhest nu gå både western og noget dressur
med min datter på ryggen.

Mange hilsner Lilian