Grumt software
Fra : Kristian Stephansen

Dato : 27-09-01 00:26

Hej,

Jeg er lidt i vildrede - et eller andet stykke software i min maskine pinger
hele tiden en bestemt adresse i Stofanet-hierarkiet (ikke DNS eller gateway
men PCet-eller-andet.stofanet.dk). Zone Alarm kan ikke fortælle mig hvilket
prg. der gør det - jeg får kun denne besked...

***
The firewall has blocked Internet access to 212.10.0.XX (ICMP Echo Request
('Ping')) from your computer.

Occurred: 14 times between 27-09-2001 00:36:18 and 27-09-2001 01:16:22
***

(Jeg har erstattet det sidste tal i IP-nummeret med X'er)

Det sker vel et par hundrede gange eller mere i løbet af en dag - men...
hvorfor? Findes der en lille, ikke alt for iiriterende firewall eller
lignende, der kan fortælle mig hvilket software, det drejer sig om?

mvh.

Kristian Stephansen

Fra : Anders Olsen

Dato : 27-09-01 15:04

Prøv at kigge på denne her:
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/tdimon.shtml

/ao

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-09-01 00:41

"Kristian Stephansen" <stagh@nospam.stofanet.dk> writes:

> Jeg er lidt i vildrede - et eller andet stykke software i min maskine pinger
> hele tiden en bestemt adresse i Stofanet-hierarkiet (ikke DNS eller gateway
> men PCet-eller-andet.stofanet.dk).

Har du en "connection manager" kørende til at åbne og lukke for din
stofanet forbindelse? Nogle af dem forsøger at holde forbindelsen fra
a time-out'e ved at pinge ud en gang imellem. Det kunne lyde som det
der sker. Kommer pingerne kun når du er online?

Håber det hjælper
/L

Fra : Kristian Stephansen

Dato : 29-09-01 14:00

Hej igen,

> [...]
> a time-out'e ved at pinge ud en gang imellem. Det kunne lyde som det
> der sker. Kommer pingerne kun når du er online?

Ja, jeg bruger det lille prg. der hedder Connect21, hvori jeg har krydset af
i 'Keep connection alive'. Så den pinger adressen 192.168.30.2 (port 259).
Det siger Zone Alarm ikke noget til - sikkert fordi, at programmet godt må.

Problemet er, at et andet prg. - jeg kan som sagt ikke rigtig finde ud af
hvilket - i maskinen pinger adressen 212.10.0.29 (pc55029.stofanet.dk)
konstant. Såvidt jeg kan regne ud, må det være en eller anden anden privat
stofa-kunde.

/ Kristian

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 30-09-01 11:46

In <9p4gm4$bv0$1@sunsite.dk> "Kristian Stephansen" <stagh@nospam.stofanet.dk> writes:

> [...]

>hvilket - i maskinen pinger adressen 212.10.0.29 (pc55029.stofanet.dk)
>konstant. Såvidt jeg kan regne ud, må det være en eller anden anden privat

Du kan vel bare re-directe 212.10.0.29 til din egen ip i din DNS eller
host-file. Hvis du bruger unix skal du rette i /etc/hosts og evt.
nsswitch.conf

Mvh
Martin

Fra : Kristian Stephansen

Dato : 30-09-01 12:11

Hej,

[klip]
> Du kan vel bare re-directe 212.10.0.29 til din egen ip i din DNS eller
> host-file. Hvis du bruger unix skal du rette i /etc/hosts og evt.
> nsswitch.conf

Jeg bruger win2000, men det løser vel heller ikke problemet (nogen af
delene;). Jeg ville helst finde det stykke software og finde ud af
hvorfor...

/ Kristian

Fra : Thomas

Dato : 30-09-01 12:15

Martin Moller Pedersen wrote:

> Du kan vel bare re-directe 212.10.0.29 til din egen ip i din DNS eller
> host-file. Hvis du bruger unix skal du rette i /etc/hosts og evt.
> nsswitch.conf

Hvordan er det lige du vil ændre route'ningen v.h.a. DNS ?

--
Don't waste space

Fra : Troels Thomsen

Dato : 01-10-01 08:18

Prøv evt
www.ntsecurity.nu/toolbox/inzider

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-01 08:28

"Troels Thomsen" <troels.thomsen@usa.net> skrev i en meddelelse

> Prøv evt
> www.ntsecurity.nu/toolbox/inzider

Ja, prøv også
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Læs om Syndfloden: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-015.htm
Josef i Egypten: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-10-01 18:40

On Mon, 1 Oct 2001 09:27:56 +0200, "Andreas Falck"
<Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote:

>Ja, prøv også
>http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

Hold da helt op Andreas, har du ikke andet at lave end at lege
net-politi ?

I det mindste forsøgte Troels at hjælpe ved at komme med et link -
hvad gjorde du ?

--

Thomas

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 01-10-01 22:15

On 01 okt 2001 Thomas Jensen enriched usenet with:

> I det mindste forsøgte Troels at hjælpe ved at komme med et link -
> hvad gjorde du ?

Der var da også et link i Andreas' indlæg.

Noget helt andet er, at Troels brugte 37 linier til at give et link. Det er
da spild, ikke?

--
Lars Kyndi Laursen, som ikke repræsenterer noget som helst

Usenet ville være et fredeligere sted uden danske radio-amatører

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-10-01 21:03

On 01 Oct 2001 21:15:08 GMT, Lars Kyndi Laursen
<spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

>Der var da også et link i Andreas' indlæg.

Ja, men jeg må indrømme at jeg i forhold til trådens emne fandt det OT

>Noget helt andet er, at Troels brugte 37 linier til at give et link. Det er
>da spild, ikke?

Jo, det kan vi godt blive enige om. Men når manden nu bidrager til at
hjælpe, finder jeg det upassende at banke ham oven i hovedet med
netikette - det primære formål med denne NG er vel at diskutere
sikkerhed og sikkerheds-relaterede emner - ikke at opfylde alle
netikette regler til punkt og prikke.

Jeg kunne også begynde at bitche over at Andreas skriver sit "Med
venlig hilsen..." oven over de to minus-tegn der bruges til at
separere tekst og signatur, så han dermed kan presse flere
web-adresser ind i sin egentlige signatur og reklamere for disse
sites. Ja, i denne tråd har han 3, men jeg spottede da at han nu havde
4 adresser i en anden tråd ovre i dk.edb.internet.udbydere, omkring
Stofanet.

Min pointe er at vi alle før eller siden jokker i spinaten rent
netikette-mæssigt og måske skulle være en anelse mere large, så længe
det "anstødelige" indlæg bidrager til diskussionen.

Har du iøvrigt lagt mærke til hvor mange linier vi to har "spildt" ved
at diskutere dette emne ?

--
Mvh.
Thomas Jensen

Fra : Kristian Stephansen

Dato : 02-10-01 23:11

Hej igen,

Tak for hjælpen - setupprogrammet staller mig, så jeg har ikke så pokkers
meget ud af det, selvom det ser ud til at være et godt tool. Men tak...

Jeg kom til at tænke på: Når min firewall skriver, at den har stoppet et
"ICMP Echo request" fra min maskine, betyder det så i grunden at min maskine
faktisk forsøger at svare tilbage på et ping fra - i dette tilfælde -
212.10.0.29 ?

I så fald handler det vel slet ikke om noget som helst software hos mig...
(?)

/ Kristian

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 03-10-01 22:36

> [...]

maskine
> faktisk forsøger at svare tilbage på et ping fra - i dette tilfælde -

Nej det betyder at din maskine har sendt er ICMP Echo request, den anden
maskine vil så svare med et ICPM Echo reply.

Så noget er der galt med din maskine hvis det ikek er dig selv der beder om
at pinge denne maskine.

- Ulrik Lunddahl