CGI eller PHP?
Fra : Bjørn Andersen

Dato : 26-09-01 18:03

Hej

Hvis man skal lave en side der er meget belastet hvad skal man så benytte
CGI eller PHP ?
F.eks. bruger peak.dk og hotmail cgi scripts til login og counter.
Hvad er hurtigst?

/Bjørn

Fra : Per Thomsen

Dato : 26-09-01 19:24

"Bjørn Andersen" <admin@sonderborgby.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvis man skal lave en side der er meget belastet hvad skal man så
benytte
> CGI eller PHP ?

Man kan ikke sammenligne CGI med PHP på denne måde. CGI (Common Gateway
Interface) er en måde for en klient (browser) at med kommunikere med et
program på serveren, medens PHP er et programmerings sprog.

CGI filerne kan være skrevet i PHP, Perl, Python, etc. eller det kan
blot være en binær fil (Kort sagt CGI filer kan være hvad som helst).

> F.eks. bruger peak.dk og hotmail cgi scripts til login og counter.

Selv om filerne hedder .cgi kan de godt være skrevet i PHP (jeg tror det
nu ikke), men selv hvis filerne hedder .php kan det godt være at PHP
kører som CGI på den pågældende webserver.

Jeg vil dog mene at .cgi filer oftest er perl-filer[1], men jeg tør ikke
udtale mig om hyppigheden af .php filer, der kører som CGI.

Det som jeg tror at du i virkeligheden er interesseret i er at
sammenligne Perl med PHP, og det kan jeg ikke udtale mig om.

Jeg har set flere ting kører langsomt i Perl, end jeg har i PHP, men det
er nok fordi at jeg har set på flere 'dårligt' skrevne perl-scripts end
jeg har set 'dårligt' skrev PHP scripts.

[avoid : religionskrig on :) ]
Bid mærke i, jeg sagde ikke at der er hverken færre eller flere dårligt
skrevne scripts i Perl end der er i PHP, jeg sagde blot at jeg har set
flere.
[aviod : religionskrig off]

Springer du de dårligt skrevne scripts over, har jeg ikke registreret
nogen mærkbar forskel. Men tag et kig på nedenstående link, det har de
tilsyneladen.

> Hvad er hurtigst?

Kig her:
http://php.weblogs.com/php_versus_perl

[1] Men jeg vil ikke holdes til ansvar for denne udtalelse - jeg har jo
ikke talt dem ;)

XFUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside
Her hører det vist lidt mere hjemme.

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-09-01 22:46

In article <9ot1jj$j1o$1@news.cybercity.dk>, "Bjørn Andersen"
<admin@sonderborgby.dk> wrote:

> [...]
> benytte CGI eller PHP ?
> F.eks. bruger peak.dk og hotmail cgi scripts til login og counter. Hvad

Jeg ville anbefale dig at bruge php. Begrundelsen er denne, at hver gang
du kalder et cgi-script, skal fortolkeren indlæses i hukommelsen, før
scriptet kan afvikles, mens php-fortolkeren allerede er indlæst sammen
med webserveren. Hvis du har installeret perl 5.x, kan du måske slippe
udenom ovenstående begrænsning, da perl cacher fortolkede sider.

Ovenstående gælder kun for linux, hvordan det fungerer under windows, aner
jeg ikke.
--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen