hvad skal jeg købe??
Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-09-01 16:54

Hej,

Jeg har pt. netexpres 256/128 med ATMkort

Jeg overvejer at få det konverteret så jeg får en router istedet for (koster
345,-), så kæresten også kan surfe, men hvad skal jeg købe mere??

Det jeg gerne vil have er:

2 computere der har internetadgang via routeren evt. med mulighed for at
tilslutte endnu en comp. når brormand er på besøg

Er det så en switch jeg skal kigge efter og hvad er en switch (forklaret så
en newbie kan forstå det)??

Kan I anbefale nogen??

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-09-01 17:06

Kan det lade sig gøre at have en FTP kørende hvis jeg skifter til en
router???

Thomas

Fra : Henrik Lemvig

Dato : 27-09-01 00:15

On Wed, 26 Sep 2001 18:06:29 +0200, "Thomas Jensen" <tgsj@mail.dk>
wrote:

>Kan det lade sig gøre at have en FTP kørende hvis jeg skifter til en
>router???
Ja, det kan det også uden en router, faktisk..

Selvom du skulle køre med dynamisk tildelt IP-adresse, fndes der
services på nettet, der kan holde rede på det, så du kan tilgås
udefra.

Søg under dynamisk DNS.

-----
Med venlig hilsen

Henrik Lemvig

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-09-01 17:23

Hej,

De 2 computere der skal dele internetadgangen skal også dele en printer og
også meget gerne kunne virke i et netværk (LAN)

undskyld den lidt rodede post.

Thomas

Fra : Henrik Lemvig

Dato : 27-09-01 00:19

On Wed, 26 Sep 2001 18:22:43 +0200, "Thomas Jensen" <tgsj@mail.dk>
wrote:

>De 2 computere der skal dele internetadgangen skal også dele en printer og
>også meget gerne kunne virke i et netværk (LAN)

Endnu en fordel ved den tidligere nævnte USR 8000 router.

Printserveren i routeren sikrer, at printeren kan tilgås, selvom den
ene PC'er skulle være slukket.

Switchen sikrer, at dine to PC'er - eller flere senere - kan danne det
netværk, du ønsker.

>undskyld den lidt rodede post.

Nej det er en god ide at splitte flere spørgsmål op i flere tråde, så
kan andre læse det der er af intersse og hoppe det andet over

-----
Med venlig hilsen

Henrik Lemvig

Fra : Martin Jensen

Dato : 26-09-01 19:50

"Thomas Jensen" <tgsj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilslutte endnu en comp. når brormand er på besøg
>
> Er det så en switch jeg skal kigge efter og hvad er en switch (forklaret

Hej, køb en switch, den vil kunne løse dine problemer mht. flere pc'er
internet samt LAN. Mht. printer: hvis du vil kunne printe fra printeren
uafhængig af at der skal stå en pc tændt skal du til at kigge efter en
router med printserver indbygget, eller købe en printserver separat. Er det
Netexpress 2? Hvis ja, har jeg set en USR router med 4 port switch + print
server til 1595 kr.
Håber det kan hjælpe lidt.
Martin

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-09-01 21:25

Hej Martin.
> [...]
det
> Netexpress 2? Hvis ja, har jeg set en USR router med 4 port switch +

Er det muligt bare at købe en switch nu og så senere udvide med en
printserver, da økonomien er lidt trængt efter en kraftig opgradering af
comp. ???

Thomas

Fra : Henrik Lemvig

Dato : 27-09-01 00:13

On Wed, 26 Sep 2001 20:49:44 +0200, "Martin Jensen" <martin@mtj.dk>
wrote:

>Netexpress 2? Hvis ja, har jeg set en USR router med 4 port switch + print
>server til 1595 kr.

Jeg har lige installeret USR 8000 på min kabelforbindelse og det er
bare guf.

De 1595,- er ikke mange penge i denne sammenhæng (men er selvf.
relativt).

Skulle du skifte opkoblingsmetode senere, har du stadigvæk en 4-ports
switch og printserveren til rådighed.

Derudover har denne router - måske som den eneste i dette segment(?) -
mulighed for, at du kobler dit gamle modem - eller ISDN'modem' - på
den ekstra port, som backup.

Og så er den konfigureret på 20 minutter..

-----
Med venlig hilsen

Henrik Lemvig

Fra : Martin Jensen

Dato : 27-09-01 20:50

> [...]
> den ekstra port, som backup.
>
> Og så er den konfigureret på 20 minutter..

Hej
Det lyder som noget kram. Kan du køre Netmeeting over USR 8000?
Martin

Fra : Henrik Lemvig

Dato : 27-09-01 23:15

On Thu, 27 Sep 2001 21:49:30 +0200, "Martin Jensen" <martin@mtj.dk>
wrote:

>Det lyder som noget kram. Kan du køre Netmeeting over USR 8000?

Har ikke testet, men mine unger har kørt noget chat-værk mod samme
server fra min stationære og laptoppen uden problemer.

-----
Med venlig hilsen

Henrik Lemvig