Database problem!
Fra : Lars Hørmann

Dato : 26-09-01 07:53

Hej NG!

Jeg er ret grøn mht. ASP og databaser, men jeg forsøger at
forklare mig!

Spørgsmål 1.:
I forbindelse med et større site som dagligt opdateres og
udvides, ønsker jeg at gøre brug af en "ASP template" som henter
sine tekst data fra en Access db. Jeg har scriptet til at åbne,
udtrække og lukke databasen - men har problemer med at få "lov"
til at indsætte mere end 255 karakterer i databasen. Den rå tekst
som skal ligge i databasen er ofte 10-15 A4 sider! Hvad gør jeg,
jeg hár læst html.dk´s sider om emnet men kan ikke se en løsning
hertil! (Jeg ved godt at dette spørgsmål måske hører hjemme i en
"Access-newsgroup" men jeg har ikke kunne finde en såddan.

Såørgsmål 2.:
Ovennævnte template skal også indeholde billedfiler, kan man
bruge et script til at kalde dem fra en Access db. eller hvordan
med det?!

På forhånd TAK!

Venligst Lars Hørmann

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : nhk

Dato : 26-09-01 08:56

Lars Hørmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> Ovennævnte template skal også indeholde billedfiler, kan man
> bruge et script til at kalde dem fra en Access db. eller hvordan

Du skal åbne databasen, og åbne i designvisning. Så kan du i det
aktuelle felt ændre til "notat", - indholdet kan dog kun indeholde
ca 45.000 karakterer, og hvis det ikke er nok så skal du muligvis
bruge SQL ?(kender intet til dette).

spg2.
Ja det kan man, og jeg tror du kan downloade et fra netcoders.dk

Fra : Lars Hørmann

Dato : 26-09-01 09:12

TAK!

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-09-01 19:56

On Wed, 26 Sep 2001 06:53:24 +0000 (UTC), Lars Hørmann
<hoermann@sol.dk> wrote:

Hej Lars,

> [...]
>udtrække og lukke databasen - men har problemer med at få "lov"
>til at indsætte mere end 255 karakterer i databasen.

Som nhk skriver, kan du ved at ændre felttypen til "notat" have
betydeligt mere tekst. Men når du skriver ...

>Den rå tekst
>som skal ligge i databasen er ofte 10-15 A4 sider!

... så ville jeg nok gemme teksterne som .txt-filer og hente dem med
FileSystemObject (FSO) i stedet.

>(Jeg ved godt at dette spørgsmål måske hører hjemme i en
>"Access-newsgroup" men jeg har ikke kunne finde en såddan.

Det synes jeg nu ikke at det gør, men hvis du vil, så findes der en
grupper, der hedder:
dk.edb.database.ms-access

>Spørgsmål 2.:
>Ovennævnte template skal også indeholde billedfiler, kan man
>bruge et script til at kalde dem fra en Access db. eller hvordan
>med det?!

Igen vil jeg anbefale at lade være med at gemme dem i databasen og i
stedet gemme dem på serveren, og i stedet evt. gemme et link til dem i
databasen (afhængigt af hvordan du skal bruge dem).

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 27-09-01 10:38

"Jørn Andersen" <jorn.a@email.dk> wrote in message

[snip en masse]

> .. så ville jeg nok gemme teksterne som .txt-filer og hente dem med
> FileSystemObject (FSO) i stedet.

Jeg ville nu nok vælge i stedet at splitte tekstfeltet op i chunks og så
lægge det ind i over flere felter, da det klart vil være at foretrække hvis
man skal kunne søge i teksten - men også for det generelt er noget snask at
bruge FSO til sådan noget.

Skulle jeg vælge så havde jeg helt sikkert også valgt at bruge SQL Server.
Der kan man have Gigabytes, ja endda Terabytes af tekst i et felt.

Tony

Fra : Lars Hørmann

Dato : 27-09-01 12:27

> Skulle jeg vælge så havde jeg helt sikkert også valgt at bruge SQL Server.
> Der kan man have Gigabytes, ja endda Terabytes af tekst i et felt.
>
> Tony

Ok!
Hvor kan jeg læse mere om SQL, og hvad kræves der af programmer/styresytem på
hhv. workstation og server - og hvad med de scripts jeg bruger, skal de
omdefíneres til SQL.....?

Svar leder til nye spørgsmål..!

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 27-09-01 17:44

"Lars Hørmann" <hoermann@sol.dk> wrote in message

[snip]

> Hvor kan jeg læse mere om SQL, og hvad kræves der af programmer/styresytem

> hhv. workstation og server - og hvad med de scripts jeg bruger, skal de
> omdefíneres til SQL.....?

Du kan læse mere om SQL Server på http://www.microsoft.com/sql/default.asp

SQL Server kræver da lidt af serveren - alt afhængigt af hvor store
databaser man kører på den osv. Du burde forholdsvist nemt kunne konvertere
fra en Access database til SQL Server. Strukturen og opbygningen af SQL
Server er naturligvis meget forskellig fra Access, men selve SQL søgningerne
er de samme mere eller mindre. SQL Server har dog en masse muligheder som
Access ikke har.

> Svar leder til nye spørgsmål..!

Ja da - det er jo meget naturligt!

> På forhånd TAK!

Selv tak - vi er her jo for at hjælpe hinanden!

Tony

--
Tony Lorentzen
Freelance webudvikler

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-09-01 21:28

Hvorfor er det noget snask?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 27-09-01 23:47

"Jørn Andersen" <jorn.a@email.dk> wrote in message

[snip]

> Hvorfor er det noget snask?

Fordi der er tale om at man så skal til at åbne og lukke filer flere
forskellige steder (problem hvis man laver hightraffic sites) og fordi du
ikke kan indexere og søge i tekstfiler som i en database. Ligeledes har jeg
på flere kundeopgaver oplevet at internet udbyderen har kommet til at slette
eller ændre rettigheder på serveren, hvorefter man ikke får lov til at rette
og slette i tekstfilerne. Det er et problem. Mange ISP'ere tillader i øvrigt
ikke brug af FSO fordi man får rådighed over maskinen på filniveau og reelt
får mulighed for at læse, ændre og slette filer på andre kunders
biblioteker.

Hvis det kan lade sig gøre at løse problemet ved at benytte en database i
stedet så er det klart at foretrække - synes jeg i hvert fald

Tony

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-09-01 19:59

On Fri, 28 Sep 2001 00:46:30 +0200, "Tony Lorentzen"
<tony@lorentzen.com> wrote:

Hej Tony,

Tak for dit svar.

[FSO]

>Fordi der er tale om at man så skal til at åbne og lukke filer flere
>forskellige steder (problem hvis man laver hightraffic sites) og fordi du
>ikke kan indexere og søge i tekstfiler som i en database.

(Jeg cutter lige resten, da det ikke er aktuelt for mit
vedkommende...)

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har brugt FSO-løsningen i
forbindelse med en artikeldatabase. (Access db - ikke et 'hightraffic
site' :)

Jeg har her en "basis-side" (visartikel.asp), som indeholder menu og
andre standard-elementer, og som så inkluderer selve artiklerne v.
hj.a. FSO.

Jeg synes det har den fordel, at det er nemmere at redigere
artiklerne, når de ligger udenfor databasen.
Desuden kan jeg holde selve databasen nede på en moderat størrelse (om
det så lige er vigtigt ved jeg egentlig ikke ...)

Du har selvfølgelig ret i, at man ikke umiddelbart kan søge på samme
måde som i en database.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at man ikke kan indeksere.

Jeg tror ikke rigtigt på, at der er nogen særlig forskel på de to
løsninger rent performancemæssigt, da den mindre database må give
bedre performance, mens det selvfølgelig er rigtigt, at FSO-kaldet
kommer "oveni". Men det er jo i mit tilfælde kun et enkelt kald efter
måske flere søgninger i databasen.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 29-09-01 00:53

"Jørn Andersen" <jorn.a@email.dk> wrote in message

[snip]

> Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at man ikke kan indeksere.

Det er primært noget der foregår i selve databasen af performance hensyn.

> [...]
> bedre performance, mens det selvfølgelig er rigtigt, at FSO-kaldet
> kommer "oveni". Men det er jo i mit tilfælde kun et enkelt kald efter

Hvis man lavede en test ville du sikkert kunne se forskel. Men som du
skriver så er det ikke et hightraffic site du gør det på - og derfor har det
næppe den store indflydelse på hvor hurtigt siden hentes. Men ser man
teknisk på det så skal du i dit tilfælde både åbne en database og en
tekstfil. Du skal lave to createobject i stedet for et og bruger derfor også
mere hukommelse på maskinen. Stresstestede vi applikationerne op mod
hinanden, så ville applikationen hvor vi ikke henter fra tekstfilen være
hurtigere og mindre belastende for serveren.

Hygge,

Tony
--
Tony Lorentzen