Soørgsmål vedr. GA-72M VIA KT133 chipset b~
Fra : Seth

Dato : 26-09-01 01:09

Hey!

Jeg kører med et GA-72M, Via KT133 chipset bundkort med en 1 ghz Athlon.
Jeg har overvejet at proppe en ny processor i evt. 1.4/1.7 ghz, men min
manual siger ikke noget om max hastighed på processor, som den kan klare.
(Der står bare supports 1ghz and faster)
Nogen som ved hvad max processor størrelse kan sidde i sådan en fætter?

/Seth

Fra : raven

Dato : 26-09-01 08:30

On Wed, 26 Sep 2001 02:08:43 +0200, "Seth" <crow_104@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>(Der står bare supports 1ghz and faster)
>Nogen som ved hvad max processor størrelse kan sidde i sådan en fætter?

Dit bundkort må hedde GA-7ZM
http://www.giga-byte.com/support/support.htm

Den nyeste bios er fra 20. september i år. De skriver ikke noget om
multiplier.

Dit bundkort har ialfald KT133 chipset. Højeste multiplier er normalt
12.5x for kt133 chipset, så 12.5x100 er den hurtigste cpu.
Det laver AMD ikke, så 1200.

Men andre fabrikanter laver remapping af multiplier i bios så 12.5x
giver 13x og 5x giver 14x.

Under alle omstændigheder bør du købe en fsb200 udgave af Thunderbird,
da de er beregnet til 100 MHz fsb på bundkortet (2x100=200).

Du kan prøve at læse indlæg på nyhedsgruppen
alt.comp.periphs.mainboard.gigabyte

hvis ikke der nogen her, der ved det.

Dit bundkort har samme chipset som GA-7ZX der er meget udbredt.
Gigabyte opdaterer givetvist bios i samme takt for 7ZX og 7ZM.

Jeg har opsnappet følgende indlæg for et lidt andet gigabyte med samme
chipset:
klip:
Only the 7ZMMH supports 266 CPU's. The 7ZMM only supports 200FSB but
should
go up to 1.4Ghz with the latest bios.
Mike Mullen
CST
Gigabyte UK
klip slut

Så få nyeste bios lagt på. Så skulle en fsb200 version af thunderbird
1400 bare køre automatisk. Det er jo ikke et overclocker bundkort, men
et ret automatisk eet.

Du skal selvsagt være stensikker på hvilket bundkort du har, for du må
ikke lægge en bios i til et andet bundkort. Det vil ødelægge alt.

Du skal flashe ny bios på således:

download 7zm_fd.zip fil fra supportsiden.

Denne fil udpakkes med pkunzip. Den indeholder 2 filer:

-7zm.fd det er bios filen
- flash848.exe det er flashprogrammet.

De 2 filer lægger du i en folder på harddisken.

Du booter så på en windows startup diskette eller boot på anden måde i
DOS, og kør så flash848 fra DOS.

At lægge ny bios på må jo ikke gå galt, - så kan bundkortet ikke
længere bruges før der kommer en ordentlig bios på igen (skifte
kredsen, hvis den har en sokkel).

mvh

John