RAID 0
Fra : Mikkel Liisberg

Dato : 25-09-01 23:27

Hej
Jeg er ved at bygge RAID 0 ind i min PC, og vil derfor vide hvad i synes
vile vaere det bedste. At bryge min onboard Promise controller eller koebe
en Adaptec 1200A RAID controller?

Tak!

Mvh.

Mikkel Liisberg

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-09-01 07:50

Mikkel Liisberg skrev...
> [...]
synes
> vile vaere det bedste. At bryge min onboard Promise controller eller

"Det bedste" afhænger vel lidt af dine ambitioner med sådan
et system...
Et ide-raid kan håndtere 2 diske ad gangen.
SCSI-raid kan håndtere 7-15 diske på een gang. Det er
næsten kun et spørgsmål om økonomi (og strømforsyning)
SCSI-raid bliver _noget_ dyrere pr. gb.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Mikkel Liisberg

Dato : 26-09-01 11:39

Et ide Raid kan haandtere 4 diske, men det er lige meget. Jeg skal kun bruge
to IBM 41 GB ATA 100 diske, men jeg kunne godt taenke mig at vide hvad der
give stoerst hastighed promise eller Asaptec?
PSU er en 431Watt ENERMAX

Mikkel

Fra : René Jensen

Dato : 26-09-01 11:44

Mikkel Liisberg wrote:
> [...]
> to IBM 41 GB ATA 100 diske, men jeg kunne godt taenke mig at vide hvad der
> give stoerst hastighed promise eller Asaptec?

Rent controller-mæssigt kan jeg ikke sige om det ene er hurtigere end
det andet, men hvis vi taler om en opsætning af Promise RAID (IDE) og
Adaptec RAID (SCSI), så er Adaptec opsætningen helt klart hurtigst
selvom vi taler om en opsætning med kun to diske i hver. Der hvor skoen
kan trygge er selvf. prisen ... at opsætte en SCSI RAID løsning *ER*
væsentligt dyrere, og spørgsmålet kommer så om man virkelig har brug for
SCSI RAID, IMO er Promise RAID løsningen ganske udmærket til private
brugere, selvom måske skulle stå som file-server i hjemmets LAN.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-09-01 11:55

Mikkel Liisberg skrev...
> [...]
der
> give stoerst hastighed promise eller Asaptec?

Det er også noget sludder, jeg har bildt dig ind: Adaptec 1200a
er en IDE controller og på papiret stort set identisk med
Promise controlleren. Jeg tror ikke at der er nogen forskel i
hastigheden på de to. Men Promise har nok lidt mere
erfaring med denne type controllere.
Du her ret i at den kan håndtere 4 diske, men den kan
kun køre raid0 med to diske ad gangen, enten
master/master eller slave/slave. Det samme gælder
for Adaptec'en. Adaptec'en kan også køre JBOD, det
ved jeg ikke om Promise'n kan?
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.