CPU-frekvens?
Fra : Stine Henriksen

Dato : 25-09-01 20:33

Hej gruppe.

Jeg har nu fået min nye PC op at køre, men jeg har et lille spørgsmål, som
jeg håber i kan hjælpe mig med.

Inde i BIOS setup skal man under avancerede indstillinger manuelt (kan ikke
autodetect) instille "CPU Frequency". Man kan højst vælge 110 Mhz.
Den skal indstilles da motherboardet kører jumber-free mode.

Er der nogen, der ved hvordan jeg finder ud af at indtille den rigtigt?

Der fulgte ikke nogen manual ell. lign. med CPUén

Hilsen Stine

Fra : René Jensen

Dato : 25-09-01 20:47

Stine Henriksen wrote:
> [...]
> Den skal indstilles da motherboardet kører jumber-free mode.
>
> Er der nogen, der ved hvordan jeg finder ud af at indtille den rigtigt?

Det som du hentyder til er jeg 99% sikker på er tale om hastigheden på
bussen/FSB. I dit tilfælde vil jeg anbefalde at du køre 100MHz, som er
standard for AMD Athlon processor med en max FSB på 100MHz (kan være
anført som 200MHz).

Men kan du fortælle lidt om hvilken hastighed din processor er samt
hvilket bundkort du har i computeren?

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Stine Henriksen

Dato : 25-09-01 20:57

Hej René.

Mit motherboard er et ASUS A/V-E og min processor er en AMD Athlon
Thunderbird 950 Mhz.

Jeg tror du har ret det er hastigheden på bussen/FSB.

Hilsen Stine

Fra : Stine Henriksen

Dato : 25-09-01 21:00

UPS Motherboardet hedder ASUS A7V-E.

Fra : René Jensen

Dato : 25-09-01 23:05

Stine Henriksen wrote:
> UPS Motherboardet hedder ASUS A7V-E.
>
> "Stine Henriksen" <stine.nordlund@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Ok, så det er et Asus bundkort - de er jo altid ret lækre - så er der
tale om hastigheden på FSB'en, altså max. 200MHz, som også bekræftiges
ved at læse de tekniske detaljer på:

http://www.asus.com/products/motherboard/socketa/a7v-e/spec.html

Så med mindre du har lyst til at overclocke din processor, så indstil
CPU-frequency til 100MHz. -Jeg kan lige nævne at overclocking kan
sammenlignes lidt med at tune en bils motor. Formålet er at øge effekten
af motoren/processoren, og derfor få den til at yde mere end den er sat
til fra producentens side. En af fordelene er en højere ydelse til
billigere penge, men det kræver ordentligt køling af processoren samt at
processorens levetid mindske. I mange tilfælde vil
forhandleren/producenten fralægge sig et hvert ansvar, så hvis
processoren skulle brænde sammen, mens man prøvede at overclocke er der
ingen måde at få den byttet selvom den er indenfor garanti-periode.

Men en 950MHz processor er skam udemærket til de fleste spil,
kontor-programmer (f.eks. Word, Excel, Powerpoint), surfing, email
o.lign.

Håber det gav lidt klarhed ;)