Stilhed...
Fra : Christian Fisker

Dato : 25-09-01 19:15

Hej NG.

Efter mange års lidelser, har jeg endelig fået nok - Min 'puter larmer alt
for meget!
Derfor har jeg besluttet at investere et par tusind i at gøre dyret lydløst,
men spørgsmålet er bare hvordan?
Nogen, der ved, om man overhovedet kan fjerne støjen helt? (Jeg vil helst
have lydniveauet ned på side med min video el. lign.)

Min PC er en TB1400 med Volcano Cu køler og et blik-kabinet med larmende
strømforsyning, og jeg går og overvejer nogle forskellige muligheder for
lyddæmpning:

1) Købe et noisecontrol kabinet (Big ATX) samt en Silverado-køler.

2) Købe et andet lyddæmpet kabinet samt lyddæmpet køler (kender ikke rigtigt
nogle mærker - håber I kan hjælpe)

3) Købe et alm. kabinet og montere 'blygummi' eller lign. i det.

4) Køre det ofte omtalte 7-volt trick med min CPU-køler (Er det muligt?/Hvor
kan jeg købe de nødvendige kabler?).

5) Pakke min PC ind i ca. 50 skumgummi-madrasser

Her er det så, jeg håber, I kan hjælpe.

Med hensyn til kabinettet er jeg i tvivl om, hvad jeg får, hvis jeg køber et
lyddæmpet kabinet, og om jeg ikke kan gøre det lige så godt / bedre selv?
(Det kan trods alt bruges rimelig mange penge på 'måtter', hvis jeg køber et
andet kabinet). Kræver det noget særligt mht. størrelsen af kabinettet (evt.
servertower)? Kan jeg få mere ud af at montere blygummi både udenpå og inden
i? (det æstetiske indtryk er for så vidt ligegyldigt).

Så er der strømforsyningen. Bør jeg købe en lyddæmpet, eller blot montere en
lydløs blæser i en almindelig (jeg skal under alle omstændigheder have en
ny)? Det største problem er vel, at blæseren sidder i en åbning i
kabinettet, og derfor høres tydeligt. Kan man flytte strømforsyningen
længere ind i kabinettet og lyddæmpe omkring åbningen?

Videre er der processoren. Hvilken betydning har processorkøleren, hvis
kabinettet er dæmpet ordentligt? Kan det betale sig at købe en Silverado,
eller der der bedre løsninger (har hørt noget om 2 langsommere blæsere over
hinanden...)?
Kan min CPU klare det famøse 7-volt trick med den givne blæser?

Endelig er der kabinetblæsere, som nok bliver nødvendige. Hvad skal jeg
købe, og hvordan lyddæmper jeg dem? Kan jeg lyddæmpe omkring luftindtag og
udblæsning?

Og så er der selvfølgelig harddiskophæng og lignende, som jeg slet intet ved
om. Kom endelig med forslag!

På forhånd tak!

Christian Fisker

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 25-09-01 19:56

In article <Mk4s7.4621$sE.355753@news000.worldonline.dk>, Christian Fisker
wrote:
[snip - støjdæmpning]

Hvis du vil tage den fulde konsekvens, så kig på http://www.cnssystem.com. De
laver kabinetter helt uden blæsere, med et eller andet smart
væske-kølingssystem. Siden kan desværre ikke ses i Opera så jeg kan ikke se hvor
meget de koster, men jeg mener det er omkring 1600kr. for et almindeligt tower.

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-09-01 20:09

"Jonas Due Vesterheden" <jonas@Celeron.vesterheden.dk> wrote in message

Siden kan desværre ikke ses i Opera så jeg kan ikke se hvor
> meget de koster, men jeg mener det er omkring 1600kr. for et almindeligt
tower.

Nu må du da lige til at opdatere så,,, Den kan da sagtens ses i denne Opera
Browser jeg kører med.. Opgrader til version 5.12 DK

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 25-09-01 20:28

In article <3bb0d6d9$0$14198$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>, Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> Nu må du da lige til at opdatere så,,, Den kan da sagtens ses i denne Opera
> Browser jeg kører med.. Opgrader til version 5.12 DK
Jeg kører 5.05(Technical Preview), som er den nyeste version til Linux. Men nu
fandt jeg lige ud af at det er fordi jeg ikke har Flash plugin'et installeret.

Mht. prisen huskede jeg rigtigt, det koster $202.7 inkl. porto til Danmark, så
det er lidt over 1600 kr...

Mvh. Jonas

Fra : Thomas Krog

Dato : 25-09-01 20:16

> [...]
se hvor
> meget de koster, men jeg mener det er omkring 1600kr. for et almindeligt

Man skal dog være opmærksom på at det godt kan være lidt problematisk at
opgradere/købe ny computer da man er noget bundet til køle systemet. Mit
bundkort og grafikkort har fx. begge en blæser. Desuden begynder harddisken
også at larme mere og mere efterhånden som olien løber ud af lejerne (med
mindre man da investere i en lydløs harddisk, men der er vel heller ikke
helt billigt)

Jeg har flyttet min computer ind i et skab der står i et andet rum. Det var
et stort arbejde at få sat 7 kabler a 10 meter op (tog ca. en dag(*) hvis
man også tæller planlægning og indkøb med), men jeg mener det har været det
hele værd. Hvis skabet er lukket og døren åben så er der stort set lydløst
om dagen. Hvis jeg sidder og koder om natten er det dog nødvendigt både at
lukke skab og dør men så er der også totalt stille.

Jeg har en tbird 1,33 ghz med 4 relativt billige blæsere i computeren.

(*) Praktiske ting har det også med at tage lang tid for mig. En håndværker
kunne nok have gjort det _væsentligt_ hurtigere ;)

Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 25-09-01 20:54

"Christian Fisker" <blabla@blabla.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udblæsning?
>
> Og så er der selvfølgelig harddiskophæng og lignende, som jeg slet intet

Prøv at gå ind på http://www.webconsult.dk, der står en hel del om
lyddæmpning af din computer.

Mvh. Jens Beltofte Sørensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-09-01 21:05

Prøv at gå ind på www.usenet.dk og læs om hvordan man svarer på et indlæg...

Fra : Finn

Dato : 25-09-01 21:19

Hej

Jeg kan klart anbefale www.webconsult.dk . De har på deres site et par
"forklaringer" til dæmpning, og ikke mindst så har de en usædvanlig god
service - også efter købet.

Jeg har selv et NC kabinet, PSU samt en CPU-køler fra webconsult.

Mvh
Finn Ingvertsen

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 25-09-01 21:35

> Jeg kan klart anbefale www.webconsult.dk . De har på deres site et par
> "forklaringer" til dæmpning, og ikke mindst så har de en usædvanlig god
> service - også efter købet.

Ja, men hvis man nu selv kunne lave noget lignende - måske bedre - så kunne
man jo spare _mange_ penge.

/Jeppe

Fra : Finn

Dato : 25-09-01 21:38

> Ja, men hvis man nu selv kunne lave noget lignende - måske bedre - så
kunne
> man jo spare _mange_ penge.

Jo - men så må du også selv stå for den gode service

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 25-09-01 23:05

"Christian Fisker" <blabla@blabla.com> wrote in message

> [...]
> Nogen, der ved, om man overhovedet kan fjerne støjen helt? (Jeg vil helst
> have lydniveauet ned på side med min video el. lign.)

Der er to muligheder:
Udskifte de larmene komponenter eller forsøge at lukke støjen inde.

At fjerne det mest larmene fra maskinen er selvfølgelig det bedste. En meget
støjene CPU blæser er svær at dæmpe effektivt, så det første du skal er at
lokalisere de støjene dele.

> [...]
> lyddæmpning:

> 3) Købe et alm. kabinet og montere 'blygummi' eller lign. i det.

Det har jeg gjort. Et stort tower kabinet med godt plads. I Harald Nyborg
(best. nr. 1389) købte jeg nokle resonansdæmpningsplader og monterede den
indvendigt. Nu er kassen meget "død".

Samtidigt lavede jeg elastikophæng til mine harddiske i 5 1/4" pladserne. (i
stil med NoiseControls "NoVibes") På den måde breder harddiskenes
vibrationer sig ikke i kabinettet.

> 4) Køre det ofte omtalte 7-volt trick med min CPU-køler (Er det
muligt?/Hvor
> kan jeg købe de nødvendige kabler?).

Ta' et kik på:
Gør-det-selv: http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm#7V
$$$: http://www.studiedata.dk/group.asp?group=116

> [...]
inden
> i? (det æstetiske indtryk er for så vidt ligegyldigt).

Det er nok en fordel med et tower. Der er mere luft omkring hardwaren
(CPU'en) der ikke bå blive for varm.
Det kan ikke batale sig at monter blygummi på begge sider. Det er meningen
at blygummiet skal dæmpe resonans i selve kabinettet. Det virker i sig selv
ikke særlig dæmpene på støj. Til det kan du bruge noget tungt skumgummi.

> Videre er der processoren. Hvilken betydning har processorkøleren, hvis
> kabinettet er dæmpet ordentligt? Kan det betale sig at købe en Silverado,
> eller der der bedre løsninger

Ja, det bedste er jo at montere en køler der ikke støjer særlig meget og at
den køler godt er også vigtigt (især for en TB1400)

> Kan min CPU klare det famøse 7-volt trick med den givne blæser?

Måske... det nemmeste er at prøve.
En anden mulighed er at udskifte blæseren ud med en større, eksempelvis en
80mm og montere en "fan-adapter". En større blæser behøver nemlig ikke at
snurre nær så hurtig som en lille fra at give den samme køling.

> Endelig er der kabinetblæsere, som nok bliver nødvendige. Hvad skal jeg
> købe, og hvordan lyddæmper jeg dem? Kan jeg lyddæmpe omkring luftindtag og
> udblæsning?

Papst blæsere burde kunne klar dit problem. De er lavet godt og begynder
ikke at larme mere efter et par måneder. Et par "low noise" modeller fordelt
i et godt kabinet burde være fint.

Igen for at minske vibrationer kan de monteres med små stykker
dobbeltklæbene tape. Det er ofte lavet af 2-3 mm skum og er ret stærkt.

> Og så er der selvfølgelig harddiskophæng og lignende, som jeg slet intet
ved
> om.

Det stod vist i toppen.

Jeg har lige snuppet et par links fra andre indlæg om samme emne.
http://www.dhh.subnet.dk/computer/7.jpg
http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/

--
- Lars
_ _

Fra : -=Madsen=-

Dato : 26-09-01 00:00

Har hørt snak om at silveradoen fylder for meget og ikke kan være i
noisecontrol kabinet (Big ATX), så mon ikke snart Noisecontrol laver en ny
model ?

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 26-09-01 11:13

> Har hørt snak om at silveradoen fylder for meget og ikke kan være i
> noisecontrol kabinet (Big ATX), så mon ikke snart Noisecontrol laver en ny
> model ?

Dette er ikke korrekt. Silverado'en kan ikke være i det specielle
XXL-kabinet (et kompakt server-kabinet), men kan sidde i samtlige andre
Noise Control kabinetter.

--
Mvh.Jesper Ryskin, ejer af Webconsult

Din computer larmer! I hvert fald mere end du sikkert gerne ville have.
Se på www.webconsult.dk om hvordan du får dæmpet din PC-støj.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 26-09-01 05:46

Der er 2 ting i en pc der larmer: Blæsere og HD

Den eneste løsning der er rigtig er Nr 3

At køle betyder at man flytter varmen, til det bruges blæsere.
når man flytter luft larmer

Den ultimative løsning er naturligvis at flytte Pc'en til et andet rum
så du kun har tastatur/mus/skærm men det er jo ikke særligt smart.

Problemet løser sig selv med tiden, så skruer du bare ned for dit
høreapparat ;.-))

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Christian Fisker

Dato : 26-09-01 20:30

Hej NG.

Tak for de mange indlæg - det hjalp meget på mine planer.

Efter at have læst mig igennem jeres kommentarer, er jeg kommet frem til at
ville købe følgende:

1) Et stort kabinet (maxi/server tower)
(Selv om vandkøling lyder fristende, skal der også være mulighed for
opgradering.)

2) 4 low noise Papst-blæser (80mm) til trrømforsyning, CPU og cirkulation,
samt en fan-adapter.
(Papst 8412NGL ultra low noise - er den kraftig nok til CPU'en?)

3) Bly-gummi til at dæmpe svingninger i kabinettet, samt 'tungt' skumgummi
til at mindske lyden indeni kabinettet..

4) En form for ophæng til mine harddiske (det så jo ikke så svært ud på
billedet).

5) Evt. skumgummiplader, der kan dæmpe inde i et skab, hvis jeg flytter mit
kabinet derind.

Men der dukker jo altid flere spørgsmål op

Mht. kabinettet, er det vel nødvendigt, at der er ekstra plads i bredden,
hvis der skal monteres både bly-gummi og skumgummi. Har I kendskab til et
godt, stort kabinet, som ville kunne rumme masser af 'lyddæmpning'? (Evt.
med 'klap' til dæmpning af cdrom-drev).

Blæsere på 12dB lyder jo meget fristende, men er de nævnte kraftige nok? 2
kabinetblæsere er vel tilpas, men mon én er stærk nok til at køle min CPU,
eller kan jeg evt. montere 2 over hinanden? (Silverado'en er selvfølgelig
stadig en mulig, men relativt dyr løsning)
Skal jeg også have støvfiltre for at sikre, at blæserne forbliver lydløse,
eller vil disse blot øge støjen?

Endelig er der muligheden for at placere maskinen i et skab. Hvis det skal
gøres, er jeg vel nødt til at få cdrom drevet udenfor, men hvor lange må
IDE-kabler blive? Kan der forekomme problemer med længden af andre kabler?
(jeg regner med ca. 4 m. lange kabler).
Desuden er der vel problemer med udluftning i et skab, så temperaturen er
vel ikke så let at styre? Skabet skal vel altid stå på klem...
Ideen er god, og jeg tror, jeg vil forsøge det!
(Omend jeg af og til har behov for at kunne tage 'puteren med i byen )

Endelig har jeg funderet lidt over, om man kan opnå en sidste lille fordel
ved at beklæde alle sammenføjninger i kabinettet med gummilister / silicone
(uden at forsegle det, naturligvis), for derved at mindske resonans og
lydudtrængning.

Håber, I har flere gode ideer!

Christian Fisker

Fra : Thomas Krog

Dato : 27-09-01 00:57

> Blæsere på 12dB lyder jo meget fristende, men er de nævnte kraftige nok?

Du kan købe en blæser der er godkendt af amd hvis du vil være på den sikre
side (det plejer de at reklamere med hvis det er tilfældet)

> Endelig er der muligheden for at placere maskinen i et skab. Hvis det skal
> gøres, er jeg vel nødt til at få cdrom drevet udenfor, men hvor lange må
> IDE-kabler blive?

De er ikke lange nok til at nå ud af kabinetet. Det er ikke uden grund at
ide kabler tit er for korte (signalet bliver for svagt hvis de bliver ret
meget længere => langsommere overførsel). Jeg er derfor nødt til at tage en
lille gåtur hver gang jeg skifter cd (det er dog ikke så tit). Priserne på
kabler variere helt vildt. Du bør kunne købe 5 m usb/ps2 til 50 kr.

> Kan der forekomme problemer med længden af andre kabler?
> (jeg regner med ca. 4 m. lange kabler).

Ikke når det kun er 4 m, mine kabler er 10 m. Det er dog meget vigtigt at du
tester skærmkablet før du går igang (især hvis du ikke har mulighed for at
have en lang ledning der går direkte fra computer til skærm, så kan billedet
godt blive ret dårligt). For at mindske billedtabet er det en god ide at
købe et skærmkabel der er ordentligt afskærmet (mit 10 m skærmkabel kostede
kun 200 kr hvilket er i underkanten men jeg kunne ikke umiddelbart finde et
der var bedre)

> Desuden er der vel problemer med udluftning i et skab, så temperaturen er
> vel ikke så let at styre? Skabet skal vel altid stå på klem...
> Ideen er god, og jeg tror, jeg vil forsøge det!

Min cpu temperatur steg 6 grader (fra max 62 til max 68) ved at flytte
computeren ind i skabet (mit skab er altid lukket).

> (Omend jeg af og til har behov for at kunne tage 'puteren med i byen )

Det er desvære lidt besværligt at få den ud af skabet

Fra : Christian Fisker

Dato : 27-09-01 18:44

> [...]
kostede
> kun 200 kr hvilket er i underkanten men jeg kunne ikke umiddelbart finde

Jamen så skal jeg jo bare ud at købe en masse kabler

> Min cpu temperatur steg 6 grader (fra max 62 til max 68) ved at flytte
> computeren ind i skabet (mit skab er altid lukket).

Min er nu ca. 50º, og stiger nok lidt, hvis jeg skifter blæser - men det går
nok endda.
- Har du også lyddæmpet inde i skabet, eller er der kun en dør imellem?

Fra : Thomas Krog

Dato : 27-09-01 19:54

> Min er nu ca. 50º, og stiger nok lidt, hvis jeg skifter blæser - men det
går
> nok endda.

50 grader er rigtig godt for en tbird 1,4 ghz. Der er noget risiko for at
temperatur måleren ikke er kalibreret helt præcis. Men så længe computeren
kører stabilt kan man vist godt regne med at cpu'en ikke er for varm (det
gør jeg i hvertfald! og føler mig derfor tryg ved de 68 grader, da jeg ikke
har haft et eneste "uforklarligt nedbrud" siden jeg købte computeren for 3
uger siden)

> - Har du også lyddæmpet inde i skabet, eller er der kun en dør imellem?

Der er min skabsdør samt en almindelig dør imellem. Jeg har købt en cpu
køler på 36 db til 250 kr samt en ibm harddisk. Det er vist også det absolut
eneste der kan betegnes som forsøg på støjdæmpning (kabinet er ekstremt
billigt og uden nogen form for behandling)

Fra : Thomas Krog

Dato : 27-09-01 01:45

> Endelig er der muligheden for at placere maskinen i et skab. Hvis det skal
> gøres, er jeg vel nødt til at få cdrom drevet udenfor, men hvor lange må
> IDE-kabler blive?

Jeg vil nu også mene at jeg i gennemsnit bruger 5 gange så lang tid på at
finde cd'en som på at gå de 5 meter (*). Tilbagevejen er ikke noget problem
da jeg er tilbage før computeren har fået indlæst cd'en.

(*) Grunden til at kablerne er 10 m lange er at de skal en tur op over en
dør

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-09-01 14:47

> [...]
> godt, stort kabinet, som ville kunne rumme masser af 'lyddæmpning'? (Evt.

Det er slet ikke nødvendigt at købe et maxi eller servertower for at få
plads til lyddæmpningen. Blygummipladerne er ikke mere end 2-3 mm. tykke, så
de tager ikke meget plads. Jeg har selv et miditower, hvor der sidder
blygummi på "væggene", og der er masser af plads til skumgummi, når jeg
engang får snøvlet mig ned i Skumhuset.

> [...]
silicone
> (uden at forsegle det, naturligvis), for derved at mindske resonans og

Jeg tror ikke den lyd der "trænger ud" i sammenføjningerne gør nogen
forskel, og hvis du monterer blygummi kommer der heller ingen resonans her.
Keller

Fra : Christian Fisker

Dato : 27-09-01 18:48

"Carsten Keller" <c.keller@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> de tager ikke meget plads. Jeg har selv et miditower, hvor der sidder
> blygummi på "væggene", og der er masser af plads til skumgummi, når jeg

Så kan det være, jeg bare beholder det gamle kabinet, indtil videre (eller
eksperimenterer med det først).
-Hvor kan jeg egentlig købe blygummi og andet skumgummi? Jeg forestillede
mig byggemarkeder, men kom lidt i tvivl...

Christian Fisker

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 28-09-01 18:21

> [...]

>-Hvor kan jeg egentlig købe blygummi og andet skumgummi? Jeg forestillede
>mig byggemarkeder, men kom lidt i tvivl...

Du kan købe blygummi hos Harald Nyborg. Det koster 149 for en pakke,
hvor der er nok rigeligt til to miditowers. Du kan også købe det i
f.eks. Bildillen - de tager bare næsten 100 kr. mere for tilsvarende
pakke.
--
Rasmus Waehrens
Prophet on a mission from HesteFest.dk