Søges: Gode råd til vordende katteejer
Fra : TL

Dato : 19-12-00 19:56

Jeg overvejer at anskaffe kat og søger i den forbindelse gode råd.

I en længere periode har en af kvarterets katte (ejeren er kendt),
aflagt næsten daglige besøg til stor fornøjelse for både mig og dyret!
Det har vakt min interesse for kattehold. Men ét er disse
uforpligtende visitter, noget andet det daglige liv med og ansvar for
en kat. Derfor vil jeg meget gerne have nogle kommentarer fra erfarne
katteejere.

Race og køn
Jeg er faldet for somalien, en hun i farven silver (SOM ns).

Alene hjemme
Racen er kælen og selskabelig, hvilket er dejligt når jeg er hjemme,
men jeg er væk 8, sommetider 12 timer om dagen, ovenikøbet skiftende
tider. Vil det være synd, eller er det sandsynligt, at den vil benytte
lejligheden til at få dækket en del af sit søvnbehov, når den
alligevel er alene? Vandrer den hvileløst rundt eller laver ulykker
af kedsomhed, bliver det ikke til glæde for nogen af parterne.
Jeg har ikke lyst til at binde an med 2 killinger fra begyndelsen, når
jeg ikke før har haft kat. En anden mulighed kunne være først at få en
ung steriliseret somali og senere, hvis alt går godt, give den en
killing som legekammerat?

Hjemmet
Jeg er glad for dyr, men også for mine møbler. Er et kradsetræ nok for
katten?
Den får ikke adgang til stuen i mit fravær, tilbage er køkken, entré,
badeværelse og måske soveværelse. Er det tilstrækkeligt?

Foderet
Hvilket færdigfoder dækker bedst dens behov? Jeg bruger ærligt talt
ikke så megen tid på min egen kost, og det er urealistisk at tro, det
i længden vil være anderledes med kattens mad. Selvfølgelig skal den
være afvekslende og suppleres med f.eks. frisk kød og fisk. Fodres der
efter en madplan? Kan kattegræs købes færdigt eller skal man selv
dyrke det?

Til sidst: Er der nogen, der kan anbefale opdrættere af solami silver
i Jylland?

Tak for alle svar!
--
Venlig hilsen
TL

Fra : Gidde

Dato : 19-12-00 20:44

Hej TL
Min erfaring er baseret på sølle 3 måneder med en 2-årig kaseret kastrat i
huset....altså erfaren er måske så meget sagt. Men efter at have set min
kat få fræs og løbe vandret henover købnmandsdisken, hænge fast i
lædersofaen på jagt efter en forvildet tennisbold og kradse på køleskabet
når maden i skålen er spist...ja, så tror jeg da alligevel jeg biddrage
til dine overvejelser....
Jeg vil alligevel anbefale dig at anskaffe dig to katte fra starten
af, hvis du vel og mærke vil anskaffe dig en kat, da du nu ved at du er
væk 8 - 12 t. dagligt. Jeg er stort set hjemme hele tiden (studerer mere
hjemme end på universitetet), og alligevel kan jeg have indtryk af, at min
kat ofte keder sig. Hvis ikke det var for min kæreste og den bolig vi har,
så ville jeg i øjeblikket være på jagt efter en katteven til vores Laban.
Nu må han desværre vente et par år på at det bliver muligt....og så er han
måske for gammel eller for miljøskadet til, at kunne affinde sig med en
kat mere i huset! Jeg er sikker på, at 2 katte er lettere end een, og at
risikoen for at katten udvikler adfærdsmæssige problemer mindskes enormt.
Om et kradsetræ er nok til katten? Jeg tror helt klart, at hvis katten
skal være enekat og endvidere skal være meget alene, så kræver det mere
end et 90 cm. kradsetræ. Et gulv til loft-arrangement bør være minimum!!
Men alt i alt, så forstår jeg slet ikke, hvorfor du vil have en kat, når
nu dine møbler og din stue er så vigtige, at en del af kattens territorium
skal være forbudt område for den, mens du er væk om dagen? Min Laban ville
kradse døren til stuen i stykker.... og hvad vil du stille op med katten,
hvis den viser sig ikke at være særlig god til at holde kløerne fra
møblerne?
Kattens kost behøver ikke at variere fra dag til dag, men brug de
penge det koster, at købe noget seriøst foder hos dyrlægen eller
dyrehandleren...Hills, Eucanuba eller lignende.
Læs nogle bøger om emnet....du risikerer godt nok at blive afskrækket,
eftersom katten kræver mulighed for at bruge sine motoriske færdigheder,
udover hvad gulvet i køkken, bad og entré tilbyder... (min Laban elsker fx
at balancere rundt på reolsystemet i stuen...mellem lysestager og
vinholdere). Chancen for, at du ved hvad du går ind til øges dog en del,
og risikoen for at du en dag står med en kat, der betyder mindre for dig
end møblerne, mindskes.
Det lyder måske nok lidt snerpet - det var ikke meningen - men hund,
kat, fugl og andre dyr slider nu engang på inventaret i en lejlighed, og
jeg synes ikke, man skal anskaffe sig en kat, hvis den af hensyn til fx
silkesofaen eller B&O-anlægget ikke skal have adgang til hele lejligheden
hele tiden. Katten bør være prioriteret højere end det materielle i dit
hjem...derfor bør du nok overveje det een gang til.
Mvh. Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-12-00 21:13

Hej TL

Jeg vil absolut anbefale dig at anskaffe 2 katte, en somali er ked af at
være alene hjemme, det behøver ikke at være 2 somalier, men den anden kat
skal være livlig. For øvrigt kan man ofte få voksne, tidligere avlskatte for
et mindre beløb.

Jeg vil anbefale dig at gå ind på min hjemmeside under "Om mig og mit
opdræt" derpå under "Lara" og "Somalikatten" Da de fleste opdrættere har
klausuler på deres kælekatte vil jeg også anbefale dig at gå ind under
"Salgsbetingelser"

Vil du derefter vide mere, skal du bare kontakte mig

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-12-00 23:55

Hej TL

TL skrev i meddelelsen <4kbv3tk052g3p41bl9fm26sk52g8qdldqi@4ax.com>...

> [...]
>uforpligtende visitter, noget andet det daglige liv med og ansvar for
>en kat. Derfor vil jeg meget gerne have nogle kommentarer fra erfarne

Det er fornuftigt, ansvarligt og realistisk af dig, at du tænker på
denne måde. Der er stor forskel på, at have en kat besøg og bo sammen
med en. Eller for den sags skyld at have en udekat, der er hjemmefra
de meste af dagen og så en indekat, der er der døgnets 24 timer.

>Race og køn
>Jeg er faldet for somalien, en hun i farven silver (SOM ns).

Somalien er en rigtig dejlig kat - jeg har selv en somali og 2 aby'er,
som jo reelt er samme race, bare korthåret. Nu ved jeg ikke, hvad det
er ved somalien, du er faldet for, men hvis det mest er dens smukke
udseende, skal du gøre dig klart, at somalien ikke er den nemmeste
katterace, du kan anskaffe dig. De er meget frække, intelligente,
viljestærke og kontaktsøgende. Et eller andet sted er det nok den
katterace, der kommer tættest på en hund. Det er ret vigtigt, at de
opdrages - selvfølgelig kærlig, men bestemt. Når det så er sagt, skal
det også siges, at det er det hele værd - men det er ikke en kat for
hvem som helst - de kan være en udfordring.

> [...]
en
>ung steriliseret somali og senere, hvis alt går godt, give den en

Efter min mening er somalien generelt ikke egnet til at være alenekat.
Det er en kærlig, kontaktsøgende kat og det er vigtigt at den bliver
motiveret, hvis den skal trives og det bliver den ikke, når den er
alene hjemme så mange timer. Selvom du var hjemme hele dagen, vil jeg
alligevel synes, at somalien er en kat, der bør have det modspil kun
en anden kat kan give. Jeg kan godt forstå, hvis det virker
overvældende for dig, men det er faktisk langt nemmere med to katte
end kun en enkelt. Jeg vil foreslå, at du overvejer en killing, samt
en sød kastrat på 1-3 år. De fleste opdrættere har mulighed for at
tilbyde kastrater til en meget rimelig pris, som kan komme med en
killing ud. Min erfaring er, at hvis man vælger en somalikilling, der
skal være alenekat, skal man være opmærksom på, at de 12 uger
man siger at killingen skal være, i mange tilfælde er for ungt. Skal
den være alenekat, bør man efter min mening ikke få en somalikilling
yngre end 16 uger.

> [...]
>Den får ikke adgang til stuen i mit fravær, tilbage er køkken, entré,
>badeværelse og måske soveværelse. Er det tilstrækkeligt?

Et kradsetræ skulle være nok - gerne gulv til loft modellen, som også
fungerer som sove- og legeplads. Du skal måske nok være forberedt
på, at med levende dyr (bortset fra guldfisk) vil du aldrig mere få et
Bo Bedre hjem. Ikke dermed sagt, at man ikke kan bo pænt og at
katten(e) behøver at racere det hele, men der _vil_ ske skader af den
ene eller anden art. Nogle katte insisterer på at kradse i sfaen af og
til. Er du indstillet på det ? Andre katte er faktisk ret klodsede og
kan jævnligt vælte ting ect. Med en killing er det efter min mening
acc

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-12-00 15:57

d. 19/12/00 19:56 skrev TL på tl@mypad.com i artiklen
4kbv3tk052g3p41bl9fm26sk52g8qdldqi@4ax.com:

> Jeg er glad for dyr, men også for mine møbler.

Hej..

De andre svar du har fået passer også på, også hvad jeg ville sige, så det
lader jeg ligge. Bare lige en bemærkning.
Hvis du knuselsker din(e) kat(te), bliver du nok automatisk mere afslappet
overfor at dine møbler får en skramme af og til - det er i hvert fald min
erfaring. Jeg startede også med at have idéer om at opdrage kattene til dit
og dat - og jeg vidste endda godt, at jeg havde valgt en både aktiv,
intelligent og nysgerrig race, der kan lide at klatre og springe (!)
De idéer havde jeg så ikke ret længe ret hurtigt fandt jeg ud af, at
hvis man har 2 foretagsomme siameserpiger, ja så får ens omgivelser altså en
skramme nu og da.
Og ved du hvad - jeg er blevet ret afslappet overfor det, for jeg får så
meget kærlighed, hengivenhed og så mange sjove oplevelser af dem, at det er
det hele værd. Nej, man skal nok ikke anskaffe de dyreste møbler og af og
til ryger der noget ned, når den står på ræs over møblementet. Og jeg er
nået dertil for længst hvor jeg tænker "og hvad så" - faktisk tænker jeg
mest på om katten kom noget til, når noget ryger ned. Ikke at det sker så
ofte mere, nu er de blevet 4 år. Men perioden fra ca. 1/2 år til godt 1 år -
der gik det vildt til . Man lærer også at blive tolerant, når de
brækker sig på det lyse uldgulvtæppe (nej, sådan et skal vi ikke have næste
gang...)
Selvfølgelig irettesætter jeg Donna, når hun hvæsser kløer i stolen - men
det kan ikke hidse mig op (vi stirrer hinanden dybt i øjnene. Så kigger hun
ned, siger "Mauw" i en irriteret tone og går hen og bruger kradsetræet. Og
så fortæller jeg hende hun er en præmiekat)
Man lærer i øvrigt også ret hurtigt at tænke som en kat og sætte
tingene, så de ikke står lige dér, hvor misserne har deres "stier" over
reoler og skabe. Man lærer også hvor ting, som de absolut ikke må kunne få
fat i, kan ligge. Og når misserne så er rimeligt intelligente og pludselig
en dag har fundet en udvej til at komme der alligevel - så lærer man at
beundre deres dygtighed i stedet for at blive irriteret - hvorefter man ser
sig om efter et nyt skjulested... (Alle mine indpakkede julegaver ligger på
toppen af stigereolen, der har ingen af dem kunnet klatre op endnu - men
Ditte er begyndt at snige sig rundt på hylderne på de særeste steder på det
sidste - så det er nok et spørgsmål om tid )

Mange hilsner
Ann R

Fra : Kate

Dato : 22-12-00 21:48

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> erfaring. Jeg startede også med at have idéer om at opdrage kattene til dit
[kraftig klipning]

Hej Ann

Det er ret sjovt at du nævner det, de to forrige sofaer jeg havde var
sådan nogle uldne nogle som lige passede til katteklør, de holdt ikke
specielt længe. Den seneste var en jeg fik af mine forældre og jeg
syntes den var rigtigt pæn, desværre var den det ikke længe. Jeg blev
lige iøjeblikket sur, men da jeg fik et overskud og skulle købe ny sofa
hvad kiggede jeg så efter...Tja, selvfølgelig en kattevenlig en
Sådan er det med alt de får ødelagt, hvilket iøvrigt ikke er særligt
meget, lige iøjeblikket bliver jeg irriteret og så bliver hjemmet atter
engang indrettet efter katte og kaniner de er vældigt gode opdragere
de dyr!
Det eneste jeg har holdt på alle årene, og som aldrig bliver tilladt, er
katte på sofa- og spisebord eller på TV, ellers har de frit slag i
bolledejen, det er jo stadig mig som har valgt dem og ikke omvendt.
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk