Lyddæmpnings-succes!
Fra : Martin Bangsø

Dato : 24-09-01 22:37

Jeg har netop beklædt indersiden af mit kabinet med sådan nogle
lyddæmpningsmåtter af den type man bruger til at dæmpe støj i biler og
jeg må nok sige at det er en succes!

For det første er den irriterende hyletone fra min 7200 RPM harddisk
væk og computeren er blevet meget mere støjsvag. Jeg lave 7
volts-tricket på min billige Vantec cpu-køler og monterede i samme
ombæring en gammel 80 mm blæser fra en aflagt PSU foran i kabinettet -
og guess what: CPU temperatur faldt 4 grader til 46 grader ved full
load i en time (Duron 750@1.5 VCore)

Jeg er virkelig tilfreds med resultatet og kan stærkt anbefale den
løsning. Den har kostet mig 100,- kr. i materialer og et par timer med
en lineal og en hobbykniv. Nu er det kun min PSU-blæser jeg kan høre;
når den bliver skiftet ud med en støjsvat Papst-blæser tror jeg
resultatet bliver perfekt. I den forbindelse er jeg i tvivl om hvilket
jeg skal vælge: Ultra Low Noise, Papst 8412NGL eller Low Noise, Papst
8412NGML? Mon førstnævnte kan flytte nok luft? Er der nogen der har
efaring med den i en 300W PSU der trækker en Duron?

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 24-09-01 22:48

Hej Martin...

Det lyder jo interessant... Kan du huske hvad måtterne hed og hvor du købte
dem?

/Jeppe, Aalborg

Fra : Martin Bangsø

Dato : 24-09-01 22:57

On Mon, 24 Sep 2001 23:47:58 +0200, Jeppe Vesterbæk wrote:

> Det lyder jo interessant... Kan du huske hvad måtterne hed og hvor du købte
> dem?

De hedder vist bare auto lyddæmpningsmåtter. Jeg gik ind i en
forretning der handler med reservedele til biler og fortalte ham at
jeg skulle bruge noget til at dæmpe resonans med, og så anbefalede han
mig de her plader. Jeg har smidt emballagen væk, men jeg er sikker på
at de ved hvad det er på dit lokale autoværksted.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 25-09-01 06:28

"Martin Bangsø" <martin_b@iname.com> wrote in message

> [...]
> mig de her plader. Jeg har smidt emballagen væk, men jeg er sikker på
> at de ved hvad det er på dit lokale autoværksted.

Jeg har lavet samme nummer med mit kabinet.
De plader jeg brugte, købte jeg i Harald Nyborg i Herning. De kan findes i
alle HN butikker og evt bestilles online http://www.harald-nyborg.dk/ (best
nr 1389) I sådan en pakke er der nok til 2 stor full tower kabinetter.

- Lars

Fra : Nikolas

Dato : 25-09-01 13:44

Er der ingen varme problemer når ens kabinet nu bliver lukket så massivt.

Nikolas

Fra : Martin Bangsø

Dato : 25-09-01 16:16

On Tue, 25 Sep 2001 14:43:42 +0200, Nikolas wrote:

> Er der ingen varme problemer når ens kabinet nu bliver lukket så massivt.

Nej, jeg har installeret en 80 mm blæser i fronten af kabinettet, som
får 5 volt, og det er åbenbart nok. Temperaturen er nemlig faldet et
par grader i forhold til før! Da jeg alligevel havde computeren åbnet,
tegnede jeg L1-broerne på min Duron 750 op, og overclockede den til
866 MHz ved 1.6 volt og har nu en cpu-temperatur ved full load på 51
grader og en system-temperatur på 27 grader.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Uni Bull

Dato : 25-09-01 16:21

"Nikolas" <basta@image.dk> proklamerede in

> Er der ingen varme problemer når ens kabinet nu bliver lukket så
> massivt.

Nope - jeg har også blygummimåtter i mit tower - no problemo.

Jeg smed to UltraLowNoise Pabst i mit kabinet en foran i kabinettet og en
ved PSU.

--
Uni Bull
København K

Fra : Uni Bull

Dato : 01-10-01 16:31

Uni Bull <Uni.Bull@Worldonline.dk.NOSPAM> proklamerede in

> Nope - jeg har også blygummimåtter i mit tower - no problemo.
>
> Jeg smed to UltraLowNoise Pabst i mit kabinet en foran i kabinettet og
> en ved PSU.

Det skal siges at jeg muligvis bliver nødt til at skifte de to
UltraLowNoise-blæsere ud med LowNoise-blæsere (ligeledes fra Pabst)
Som situationen bliver der sgu' lige lovlig varmt inde i kabinettet efter
min smag.
Lige nu er der dræbende 40 grader - uden nogen særlig aktivitet.
Jeg har clocket mit GF2GTS og har en enkelt 7200rpm-disk siddende....
Det kan være jeg lige skal prøve at clocke GF-kortet ned !?

Jeg tror ganske enkelt at airflow er for lille