Lydkort til stereoanlæg
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 24-09-01 18:14

Jeg forsøger at tilslutte min computer til stereoanlægget, men desværre dør
kortet hver gang jeg tilslutter det. Måler jeg spændingen imellem kortets
udgang og indgangen på forstærkeren, er der en pæn sinus på +/- 20 volt. Det
er i samme øjeblik forbindelsen etableres, at signalet fra lydkortet
forsvinder, og maskinen skal slukkes og tændes igen, for at få liv i kortet
(heldigvis virker det

Lydkortet er et SB Live, og forstærkeren er en ældre Luxman. Hverken
forstærker eller computer er jordet, forstærkeren kan ikke, og der er ikke
jord i rummet hvor udstyret er placeret. Jeg har prøvet at vende 230 volts
stikket på forstærkeren uden ændring af situationen.

Vil det hjælpe med en ledning direkte imellem computer chassis og forstærker
chassis, eller hvordan løses problemet ?

Jørn

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-09-01 18:48

"Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> wrote in message
> [...]
> er i samme øjeblik forbindelsen etableres, at signalet fra lydkortet
> forsvinder, og maskinen skal slukkes og tændes igen, for at få liv i

Lyder lidt mærkeligt at den bare afbryder...

> [...]
>
> Vil det hjælpe med en ledning direkte imellem computer chassis og
forstærker
> chassis, eller hvordan løses problemet ?

Man kan da altid lave et forsøg.. Prøv at måle spændingen i ~ strøms
indstillingen... Her har jeg fx. ca. 100 Volt spændingsforskel,, Bla, pga
jordingen fra antennen... Og computeren er ikke jordet...

Der er en dejlig brum, hvis man ikke udligner imellem... Ligemeget hvor godt
signal kablet er skærmet. Vil det altid forstyre signalet. Så træk evt. en
blød 1,5 mm^2 og monter´ kabelsko på. Og monter under skruerne på anlæget og
computeren.

Men jeg forstår ikke hvorfår lydkortet bare slår fra. Det er ikke anlæget
der slår af, pga af fremmet spænding på porten? En computer er jo en dejlig
støjsender

Mvh. Bjarke

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 24-09-01 19:19

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
> Det
> kortet
>
> Lyder lidt mærkeligt at den bare afbryder...

Helt sikkert, men jeg har checket både med headsæt og scope.

> [...]
> indstillingen... Her har jeg fx. ca. 100 Volt spændingsforskel,, Bla, pga
> jordingen fra antennen... Og computeren er ikke jordet...

Det samme her, blot med lidt færre volt.

> [...]
> blød 1,5 mm^2 og monter´ kabelsko på. Og monter under skruerne på anlæget

Jeg prøvede lige, og det virkede. Så fjernede jeg ledningen, og det virkede
stadig, og (næsten) ingen brum. Måske var det bare tilslutnings-spiken der
generede lydkortet - nu er der fuld sound i anlægget !!!!

Jørn

Fra : Karsten Jensen

Dato : 24-09-01 20:44

> [...]
>
> Vil det hjælpe med en ledning direkte imellem computer chassis og
forstærker
> chassis, eller hvordan løses problemet ?

Sandsynligvis ja, for derved sikres samme stelpotentiale for begge enheder.

Mvh
Karsten Jensen