Shipman 28
Fra : Tore og Helle

Dato : 24-09-01 15:54

Nu er jeg bleven meget int. i Shipman 28. Er det et godt valg i ca. 100.000
kroners klassen?

Er klar over at den skal trimmes væk fra luvgerrighed. Det er jeg så vant
til fra min Omega30, så det er ikke noget, der kan afskrække mig.

mvh

Tore

Fra : Tom Bentzen \(Mobili~

Dato : 25-09-01 22:13

Båden er faktisk med i en "brugtbåds test" i Bådnyt for september 2001,
desuden kan du jo tjekke www.Shipman28.dk

/Tom

Fra : Tore og Helle

Dato : 26-09-01 08:48

Ja, jeg har læst den og surfet rundt på nettet. I test skal man læse mellem
linierne. Shipman 28 er rank, men hvor rank? Klarer den sig dårligt i hård
vind etc.?

Det er mere folks personlige erfaringer, der er interessante.

Jeg er bleven anbefalet at kikke på Polaris Drabant. Nogle kommentarer til
den?

Helst vil jeg jo ha en båd, der kan sejle på morgenduggen, og samtidig
klarer sig fint i hård luft, men jeg har ikke råd til en Dragonfly

<3bb0f1a8$0$4788$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

Fra : JJC

Dato : 26-09-01 11:55

Hvis du vil have en båd der er let drevet er det nok ikke hverken en Shipman
28 eller en PD'er du søger. Du kan evt. anvende Dansk Sejlsports Bådbase
(http://www.websejler.dk) til at vurdere om de enkelte både kan sejle på
"morgenduggen". SV målet er nok det letteste at anvende. Med fare for at
blive lemlæstet vil jeg mene at et SV omkring eller over 65 er en letdrevet
båd. Et SV omkring eller under 45 er en tung båd. Denne skala er efter min
mening ikke lineær. Lange smalle både er letdrevne ved et lavere SV tal end
brede korte både.
--
Jan Buchholdt - jan@buchholdt.dk - +4586151230
Højkolvej 8 - 8210 Århus V - http://www.buchholdt.dk

Fra : Fredrik Mossberg

Dato : 26-09-01 19:29
Fra : olesloth@post9.tele.~

Dato : 29-09-01 11:32

Hvis i er interesseret har jeg en formel til beregning af
sejlareal/displacement, det giver indikation af hvor meget hraft der er
til rådighed i sejl. Samt formel for Displacement/lwl , hvilken giver
indikation af performance.
Begge ligger i et regneark