MD5
Fra : Mickey

Dato : 24-09-01 15:56

Kom lige til at tænke på...

Kan to to forskellige f.eks. tekststrenge godt få den samme MD5 værdi ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Christian Andersen

Dato : 24-09-01 16:04

Mickey wrote:

>Kom lige til at tænke på...
>
>Kan to to forskellige f.eks. tekststrenge godt få den samme MD5 værdi ?

Teoretisk ja, i praksis, nej.

--
Nescafe - because your pets deserve the best!

Fra : Jesper FA

Dato : 24-09-01 16:33

Mickey wrote:

> Kom lige til at tænke på...
>
> Kan to to forskellige f.eks. tekststrenge godt få den samme MD5 værdi ?

Ja.

Eftersom MD5 max kan lave x forskellige output vil x+1 forskellige indput
nødvendigvist give i hvert fald 2 ens output. I praksis er sandsynligheden
dog normalt så lille at man kan se bort fra den mod sandsynligheder for
alle andre fejl.

--
Jesper

Fra : Mickey

Dato : 24-09-01 17:25

"Jesper FA" <news@skydiver.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dog normalt så lille at man kan se bort fra den mod sandsynligheder for

det var også det jeg tænkte på - men som du også siger, det vil nok næppe
betyde noget i praksis pga. de mange kombinationer

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-01 17:58

Jesper FA skrev:

> [...]
> indput nødvendigvist give i hvert fald 2 ens output. I praksis er
> sandsynligheden dog normalt så lille at man kan se bort fra den mod

Ja. En MD5-digest består af 128 bits, hvilket giver lidt over 3,4E38¹
forskellige kombinationer. uuid_generate(3) siger, hvad den så end
ved om det, at der skønsmæssigt er 1E88 elementarpartikler i hele
universet, så 3E38+ må siges at være en pæn slat.

// Klaus

¹) trehundredefyrre sekstillioner, tohundredetoogfirs kvintilliarder,
trehundredeseksogtres kvintillioner, nihundredetyve kvadrilliarder,
nihundredeooteogtredive kvadrillioner, firehundredetreogtres
trilliarder, firehundredetreogtres trillioner, trehundredefireog-
halvfjerds billiarder, sekshundredesyv billioner, firehundrede-
enogtredive milliarder, syvhundredeotteogtres millioner,
tohundredeelleve tusinde, firehundredeseksoghalvtreds.

Fra : Dennis Haney

Dato : 24-09-01 18:06

Klaus Alexander Seistrup <nospam2001sep@magnetic-ink.dk> writes:

> [...]
> enogtredive milliarder, syvhundredeotteogtres millioner,
> tohundredeelleve tusinde, firehundredeseksoghalvtreds.

Keder du dig? :) lol

::: Davh
:::
::: Mother said that there would be days like this,
::: but she never said there would be so many!

Fra : Byrial Jensen

Dato : 28-09-01 06:02

Dennis Haney <davh@diku.dk> skrev:

> Keder du dig? :) lol

Gad vide om han ikke har skrevet et lille program til bogstavere tal?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-09-01 06:27

Byrial Jensen skrev:

> Gad vide om han ikke har skrevet et lille program til bogstavere
> tal?

Det har jeg ikke, men der er altid number(6), som osse findes i en
version¹ der kan klare arbitrært store tal, og så var det jo bare
at oversætte til dansk.

// Klaus

¹) http://www.isthe.com/chongo/tech/math/number/number.html

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-01 18:23

Den Mon, 24 Sep 2001 18:58:18 +0200 skrev Klaus Alexander Seistrup:

> [...]
> enogtredive milliarder, syvhundredeotteogtres millioner,
> tohundredeelleve tusinde, firehundredeseksoghalvtreds.

Skal vi gætte på at det varer mange år inden 64'bit CPU'er bliver
forældede?

Mvh
Kent
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Mads Toftum

Dato : 25-09-01 11:53

On Mon, 24 Sep 2001 16:56:21 +0200, Mickey <news002@susie.dk> wrote:
> Kom lige til at tænke på...
>
> Kan to to forskellige f.eks. tekststrenge godt få den samme MD5 værdi ?

Ja [1]. Sha1 er en smule bedre.

[1] se iøvrigt http://www-cse.ucsd.edu/users/bsy/dobbertin.ps

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall