opdatering af bios på ASUS bundkort
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-09-01 13:21

Jeg sidder pt. og kæmper med at få min printer til at virke på USB-porten
igen efter et wm32magistra@rmm angreb.
I den forbindelse har jeg downloadet en opdatering til bios'en fra asus'
hjemmeside.
Min bios hedder
P5A acpi version 1007 A
Jeg har downloadet P5A version 1007 A,
men jeg ryster lidt på hånden ved tanken om at eksekvere bios-filen.
Et dødt bundkort er ikke lige, hvad jeg har brug for.
Kan jeg være fuldstændig 175% sikker på at bios'en er den rigtige.

mvh

Jesper

Fra : John Stenbak Hansen

Dato : 24-09-01 13:45

Ja, det kan du godt. (dog kun 100%)

Fra : raven

Dato : 24-09-01 13:50

On Mon, 24 Sep 2001 14:21:10 +0200, "Jesper Nielsen"
<helboe@post9.tele.dk> wrote:

> [...]
>Et dødt bundkort er ikke lige, hvad jeg har brug for.
>Kan jeg være fuldstændig 175% sikker på at bios'en er den rigtige.

Det er desuden meget vigtigt, at du bruger det rette flashprgram.

ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/

aflash137 er nyeste dos baserede. Boot på en dos startup diskette,
f.eks. en windows startup diskette.

Så kan du køre flashprogrammet fra en folder på harddisken, f.eks.
bios.

Her har du alle P5A versionernes bios:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_7/ALI_Chipset/ALI_V/

1007A er den nyeste til P5a, men jeg har anvendt 1011.004 med stor
fornøjelse, da den understøtter k6-2+ og 3+. Desuden er den så ny at
den efter sigende også understøtter 60 Gbyte harddiske. Det gør 1007A
ikke, - den vil ikke over 32 Gbyte.
1011.004 er ganske vist en beta, men jeg har ikke set fejl på den. Usb
kan den godt.

mvh

John

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-09-01 14:39

Tusind tak for hjælpen!

Jeg vil gå i gang i aften, mens jeg gnaver negle af skræk.
Tak for tippet med aflash 137.
Jeg havde på forhånd downloadet aflash, som poppede op i en rude, da jeg
hentede bios-opdateringen.- Men det er jo nok ikke den samme?
Nu spørger jeg nok dumt, men Jeg skal altså boote fra startdisketten, køre
aflash 137 fra denne - og så start bios-opdateringen.
Ja- undskyld, men jeg har altså ikke prøvet det før, og bare tanken får
nerverne uden på tøjet

Mvh

Jesper

Fra : raven

Dato : 24-09-01 15:13

On Mon, 24 Sep 2001 15:39:28 +0200, "Jesper Nielsen"
<helboe@post9.tele.dk> wrote:

> [...]
>Nu spørger jeg nok dumt, men Jeg skal altså boote fra startdisketten, køre
>aflash 137 fra denne - og så start bios-opdateringen.

Ikke helt, for så får du et plads problem på disketten, hvis du vil
save den gamle bios (på disketten). Jeg foreslår et directory på et
harddisk drev som arbejdsområde, og at du hopper derover efter boot på
startup disketten. Så er der jo masser af plads. Windows startup
disketter understøtter fat32, så med mindre du kører med ntfs på dine
harddiske, kan du gøre sådan.

>Ja- undskyld, men jeg har altså ikke prøvet det før, og bare tanken får
>nerverne uden på tøjet

helt forståeligt !
men bios sidder vist i socket på din P5A. Det kan imidlertid koste
400,- kr. for en redning hos forhandleren.

Men hvis den er loddet på !!
Jeg havde et FIC-503+ der var sådan. Jeg flashede alligevel på livet
løs. Det gik godt !
Har heldigvis aldrig oplevet, at det ikke gjorde.

Har siden flashed alt lige fra grafikkort, dvd-drev, cd-brænder til
bundkort.

Måske en dag, når jeg mindst venter det ........

mvh

John

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-09-01 20:36

Har nu printet dine anvisninger ud, men jeg sveder nu alligevel ved tanken.
Tusind tak for hjælpen! Raven.