Sekundær WEB
Fra : Dennis

Dato : 24-09-01 09:06

Hejsa.

Jeg går og overvejer hvad man kan gøre for at få en "sekundær WEB" - altså
således, at hvis min primære WEB server går ned (evt. kun HTTPD) at den
sekundære så automatisk tager over og brugeren dermed ikke oplever nedetid.
En "udvidet" løsning hvor man stadigt kan uploade til siden og så bliver
begge WEB steder synkroniseret med den sidste nye version, ville være
dejligt men ikke vildt nødvendigt

Jeg havde tænkt om det skal foregå på den måde, at de to WEB servere sidder
bagved en tredie maskine, der kan finde ud af om den primære er gået ned og
hvis den er det, så router den det til den sekundære? Men ehh.. hvordan rent
praktisk?

--
Mvh.
Dennis

Fra : Claus Alboege

Dato : 24-09-01 09:13

http://eddie.sourceforge.net/
http://linux-ha.org/
http://www.google.com/search?q=High+Availability

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 24-09-01 12:43

Dennis wrote:
> [...]
> hvis den er det, så router den det til den sekundære? Men ehh.. hvordan rent

To løsninger. Den du skitserer med en tredje maskiner lader sig mest
praktisk arrangere med en Altheon Webswitch. Det er en tingest, der står
foran en række webservere, og fordeler load, laver failover clustering
og endda også filtrering på applikationsniveau. Ganske smooth.

Den forkromede løsning kunne også være at smække noget cluster software
på dine webservere, jeg har god erfaring med Veritas Cluster Server, men
den kører kun på W2k, Solaris og HPUX. På HPUX kunne du også vælge at køre
Service Guard. Kører du Tru64 er du tvunget til ASEcluster eller TruCluster,
så vidt jeg husker. Du kunne i øvrigt også køre SUN Cluster 3.0 hvis du
kører Solaris. SUN Cluster og TruCluster benytter Global File System, hvor
begge servere kan skrive til dit delte storage samtidigt. Den version af
Veritas Cluster jeg anvender (1.3) har ikke dette - så kun een node af
gangen kan/må skrive til dine fælles diske - enten shared SCSI, NAS, eller
SAN.

Jeg tror der er flest der anvender Veritas Cluster Server, kombineret
med Veritas File System og Volume Manager har du en ret god kombination.

Vh,

--
Ole Michaelsen
Copenhagen, Denmark

Fra : Dennis

Dato : 24-09-01 16:26

nedetid.
[CUT]

> [...]
> foran en række webservere, og fordeler load, laver failover clustering
> og endda også filtrering på applikationsniveau. Ganske smooth.

Umiddelbart er jeg mest vild med en software løsning og umiddelbart lyder
dette til at være en hardware-ting? Har forsøgt at søge lidt på nettet
for at finde det, men har ikke kunnet finde noget konkret.

> [...]
> den kører kun på W2k, Solaris og HPUX. På HPUX kunne du også vælge at køre
> Service Guard. Kører du Tru64 er du tvunget til ASEcluster eller

Burde selvfølgelig nok have skrevet OS - det er FreeBSD (eller Linux; men
forhåbentligt FreeBSD)

> Jeg tror der er flest der anvender Veritas Cluster Server, kombineret
> med Veritas File System og Volume Manager har du en ret god kombination.

Den køre (så vidt jeg kan se) ikke på FreeBSD (eller Linux for den sags
skyld).

--
Mvh.
Dennis

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 24-09-01 17:18

Dennis wrote:

> Umiddelbart er jeg mest vild med en software løsning og umiddelbart lyder
> dette til at være en hardware-ting? Har forsøgt at søge lidt på nettet
> for at finde det, men har ikke kunnet finde noget konkret.

Det er en hardware ting. Ikke dyr (for du får noget for pengene), men koster
rigtig mange penge. Check
'http://www.nwfusion.com/archive/2001/115188_01-08-2001.html'.

> TruCluster,
> [CUT]
>
> Burde selvfølgelig nok have skrevet OS - det er FreeBSD (eller Linux; men
> forhåbentligt FreeBSD)

Åh. Tja. Er du _helt_ sikker på du ikke vil have det op på nogle Solaris
bokse i stedet? Der kan du få al den redundans og high availability du kan
drømme om

> Den køre (så vidt jeg kan se) ikke på FreeBSD (eller Linux for den sags
> skyld).

Jeg hører at Vinum (volume manager) efterhånden skulle være brugbart på
FreeBSD. Jeg kender een, der bruger det. Vinum
er tilstræbt at være så meget ala VxVM som muligt. Jeg kender intet
til clustersoftware til FreeBSD.

--
Ole Michaelsen
Copenhagen, Denmark

Fra : Dennis

Dato : 25-09-01 07:52

> Det er en hardware ting. Ikke dyr (for du får noget for pengene), men
koster
> rigtig mange penge. Check
> 'http://www.nwfusion.com/archive/2001/115188_01-08-2001.html'.

Så er det nok ikke lige mig

> Åh. Tja. Er du _helt_ sikker på du ikke vil have det op på nogle Solaris
> bokse i stedet? Der kan du få al den redundans og high availability du kan
> drømme om

Tjaaa.. jeg kender godt nok ikke Solaris så meget, må jeg indrømme. Den er
vel dyr og der bliver vel ikke portet lige så meget/hurtigt som til
FreeBSD/Linux? Det skal så siges, at jeg heller ikke kender Linux vildt
meget.

> [...]
> FreeBSD. Jeg kender een, der bruger det. Vinum
> er tilstræbt at være så meget ala VxVM som muligt. Jeg kender intet

Så vidt jeg ved, så har Vinum ikke noget med cluster at gøre, men kan "kun"
stribe diske og køre raid. Den er endda ret genial har jeg ladet mig
fortælle, for man kan lynhurtig sætte en disk mere til og dermed forøge éns
samlede kapacitet

--
Mvh.
Dennis

Fra : Christian Bruhn Gufl~

Dato : 08-10-01 12:33

Simpel (meget simpel) load ballancing kan opnås ved at angive flere ip
adresser på samme domæne i DNS (<BIND 9)

www XXX.XXX.XXX.XXX
XXX.XXX.XXX.XXY

MVH
Christian Bruhn Gufler

Fra : Dennis

Dato : 08-10-01 13:05

[CUT]

> Simpel (meget simpel) load ballancing kan opnås ved at angive flere ip
> adresser på samme domæne i DNS (<BIND 9)
> www XXX.XXX.XXX.XXX
> XXX.XXX.XXX.XXY

Ja, det ved jeg godt, men det var ikke "server load" jeg ville have
forbedret, men netop at man ikke oplevede nedetid og det vil man sagtens
kunne opleve her

--
Mvh.
Dennis