Hvorfor virker min formevaluering ikke på ~
Fra : Jakob Munck

Dato : 24-09-01 06:27

Jeg har en formevaluering (formen hedder "sendkort"), der virker perfekt,
bortset fra, at den ikke - som den skulle - evaluerer om der er valgt en
radio-buttom (navn: "billedvalg"). Det sker i den linie, hvor jeg har
skrevet ???.

Der kommer ingen fejlmelding, men hvis jeg undlader at vælge en radiobuttom,
sendes formen alligevel. Der er altså noget galt.

Men hvad?

<SCRIPT LANGUAGE=javascript>

function submitForm() {
if (CheckFile())
document.forms[0].submit();
}
function CheckFile() {
??? if (self.window.document.sendkort.billednavn.checked) {
self.window.alert("Du skal vælge et billede !");
return false;
}
if (self.window.document.sendkort.to_email.value.length <= 5) {
self.window.alert("Du skal skrive modtagerens e-mail adrese !");
return false;
}
if (self.window.document.sendkort.to_name.value.length <= 2) {
self.window.alert("Du skal skrive modtagerens navn !");
return false;
}
if (self.window.document.sendkort.from_name.value.length <= 2) {
self.window.alert("Du skal skrive dit navn !");
return false;
}
if (self.window.document.sendkort.besked.value.length <= 2) {
self.window.alert("Du skal skrive en besked !");
return false;
}
return true;
}
</SCRIPT>

v.h.
Jakob Munck

Fra : Claus Pryds

Dato : 24-09-01 07:06

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
radiobuttom,
> sendes formen alligevel. Der er altså noget galt.

Har du en URL til siden ?

[snip]

Det du tester her er.
Du tjekker om radio knappen en checked og hvis den er så laver du en alert,
var det ikke det modsatte du ville ?

> function CheckFile() {
> ??? if (self.window.document.sendkort.billednavn.checked) {
> self.window.alert("Du skal vælge et billede !");
> return false;
> }

Har du mere end en radio knap ?
Er der navne sammenfald mellem dine knapper ?

Har lavet et lille eks som du kan se om du kan bruge til noget:

<head>
<title>[Billeder]</title>
<script>
function afsendelse(form)
{
billedValg = -1
for (i=0; i<form.billedTal.length; i++)
{
if (form.billedTal[i].checked)
billedValg = i
}
if (billedValg == -1)
{
alert("Du skal vælge et billede")
return false
}
}
</script>
</head>
<form onsubmit="return afsendelse(this)" name=minFormular>
<input type="radio" value="billed1" name="billedTal">Billede
<input type="radio" value="billed2" name="billedTal">Billede
<input type="submit" value="Indsend">
</form>

Scriptet tester kun på to knapper men du kan have lige så mange du vil på
grund af for loppet der løber alle knapper med navnet billedTal igennem.
--
MVH
Claus Pryds

Fra : Jakob Munck

Dato : 24-09-01 21:14

Svar på dine spørgsmål:

- Ja, der er ikke kun én men 6 billedknapper, der alle hedder "billednavn"

- Den nuværende kode ser ud som om den tester om der er markeret ved en
knap, men den virker ikke. Hvis den virkede, skulle den nok rettes til
"unchecked" eller lignende. Men, som sagt, den giver slet intet resultat,
den virker ikke.

- En URL til siten er her: www.get2you.dk og du kan logge dig ind med
brugernavn/kodeord "nielsen" . Det drejer sig om funktionen "Digitale
postkort".

Jeg har prøvet at implementere den kode du viser, men uden held. Den giver
Java-fejlmelding.

Hvis du - eller andre - kan præcisere, hvad er er galt, så bliver jeg glad.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Claus Pryds

Dato : 24-09-01 21:51

> [...]
> postkort".
>

> Jeg har prøvet at implementere den kode du viser, men uden held. Den giver

Jeg har selv testet koden og den virker fint, hos mig er der ingen
javascript fejl, så du må have implementeret den forkert.

Nu regnede jeg ikke med at du kunne bruge koden uden at rette den lidt til.
Da jeg ikke kan se din kode i sin helhed er det jo svært at kende de name
attributter du har i din forms input felter og navnet på din form, så det
var ment som lidt inspiration.
Ydere mere har du slået højre klik fra på din side og jeg gider ikke bruge
tid på at downloade din side og pille koden fra hinanden så hvis du vil have
lidt mere hjælp så giv mig koden du må gerne sende den til mig på en mail
hvis du vil.
så skal jeg gerne kigge på den og se om jeg har en løsning på dit problem.
Hvis du syntes jeg virker lidt spids er det ikke ment på den måde

--
MVH
Claus Pryds