SuSE ADSL Router
Fra : Jesper Noer

Dato : 23-09-01 22:49

Hej!

På min SuSE 7.2 maskine (kaldet K6) har jeg følgende:

Eth0 = 192.168.0.1
Eth1 = 80.62.36.197 (fast ip på TDC ADSL, men tildelt via DHCP)

På Eth1 har jeg en DHCP-server kørende som tildeler ip til øvrige lokale
maskiner.

Fra K6 kan jeg pinge på internet og lokalnet.

Fra de øvrige lokale maskiner kan jeg pinge både 192.168.0.1 og
80.62.36.197, så en eller anden form for Ip-forwarding må jo virke...

MEN: Hvad er det sidste jeg mangler, for at få de lokale maskiner til at nå
internettet også??

...Jesper Noer

PS: Kører SVJH kernel 2.4.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 23-09-01 22:59

"Jesper Noer" <jordNOSPAM@image.dk> wrote:

> [...]
>Eth1 = 80.62.36.197 (fast ip på TDC ADSL, men tildelt via DHCP)
>
>På Eth1 har jeg en DHCP-server kørende som tildeler ip til øvrige lokale

Og K6 som default router, ikke?

>MEN: Hvad er det sidste jeg mangler, for at få de lokale maskiner til at nå
>internettet også??

Måske har du glemt at få udført
echo 1 >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward
et sted under opstarten?

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Noer

Dato : 24-09-01 21:04

"Jesper Dybdal" <jdunet@u6.dybdal.dk> wrote in message

> Og K6 som default router, ikke?

Hmm... måske!
DHCP-serveren kører på K6-eth0 og ikke 1 som jeg skrev, og i den har jeg sat
gateway (eller router om du vil) op til Ip'en 192.168.0.1... men det skal
måske være Ip'en på Eth1 i stedet??
Og i så fald, hvordan gør jeg det, da den jo i praksis er tildelt dynamisk
fra ADSL??

> Måske har du glemt at få udført
> echo 1 >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward
> et sted under opstarten?

Nope... det hjælper i hvert fald ikke...

Men skal der ikke sættes noget op i routed.conf eller startes en form for
iptables eller et eller andet?

...Jesper

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 24-09-01 21:21

> [...]

>DHCP-serveren kører på K6-eth0 og ikke 1 som jeg skrev, og i den har jeg sat
>gateway (eller router om du vil) op til Ip'en 192.168.0.1...

Det er rigtigt. Dine lokale maskiner er jo på 192.168-nettet, og skal have en
default router/gateway på det net.

>nå

>Nope... det hjælper i hvert fald ikke...

Det er helt sikkert nødvendigt at der er sådan en kommando et sted under
opstarten, men derfor kan der jo godt være andre problemer.

>Men skal der ikke sættes noget op i routed.conf eller startes en form for
>iptables eller et eller andet?

Det burde ikke være nødvendigt. Hvis du slet ikke har nogen iptables-regler,
så tillader den som standard alting.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-09-01 21:32

"Jesper Noer" <jordNOSPAM@image.dk> writes:

> MEN: Hvad er det sidste jeg mangler, for at få de lokale maskiner til at nå
> internettet også??
>
> PS: Kører SVJH kernel 2.4.

Så snup et kig på <http://www.sslug.dk/sikkerhed/netfilter.html>.
Skulle du alligevel bruge en 2.2 kerne, så se
<http://www.sslug.dk/sikkerhed/ipchains.html>.

Check din kerne version med 'uname -r'.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't look now, but the man in the moon is laughing at you.

Fra : Jesper Noer

Dato : 24-09-01 23:08

Ellers tak, men det var vist også der jeg fandt de vise sten!!

Kommandoen:

ipchains -A forward -S 192.168.0.1/255.255.255.0 -d 0.0.0.0/0.0.0.0 -i eth1
MASQ

kombineret med en DNS-server (BIND8) gjorde tricket.

MEN: Hvordan får jeg nemmest fyret ipchains-kommandoen af automatisk ved
opstart??
(og så nærmer vi os vist off-topic...)

...Jesper (En glad mand, med en routende linux-box!!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-09-01 23:20

"Jesper Noer" <jordNOSPAM@image.dk> writes:

> Ellers tak, men det var vist også der jeg fandt de vise sten!!

Tjuhej

> MEN: Hvordan får jeg nemmest fyret ipchains-kommandoen af automatisk ved
> opstart??

Prøv at læse hvad der står i toppen af de scripts der findes på de
sider jeg henviste til, måske er det noget du kan bruge. Ellers kan du
spørge i unix-gruppen.

Er du i øvrigt ikke rar at kigge på
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>? Det vil gøre det meget
lettere at se hvad du svarer på samt at skrive svar til dig.

> (og så nærmer vi os vist off-topic...)

Ja, dk.edb.system.unix kan bruges næste gang Linux-boksen driller

--
Jacob - www.bunk.cc
Take it easy, we're in a hurry.

Fra : Jesper Noer

Dato : 24-09-01 23:37

> [...]

[snip]

> Tjuhej

[klip]

> Er du i øvrigt ikke rar at kigge på
> <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>? Det vil gøre det meget
> lettere at se hvad du svarer på samt at skrive svar til dig.

Jo! )