Portkonflikt med parallelkort
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 23-09-01 21:07

Jeg har opgivet at få min printer og scanner til at dele en parallelport, så
nu har jeg købt et ekstra ISA-parallelport-kort. Når jeg isætter det i
maskinen så går det imidlertid galt idet der opstår en portkonflikt under
opstart. Hvad kan jeg gøre for at undgå dette?

På kortet er der ikke mindre end 10 jumpers (hver med 3 ben med mulig
indstilling/kortslutning 1-2, 2-3 eller ingen forbindelse), men jeg aner
ikke om jeg får noget ud af at bytte om på nogen af disse.

Endelig skal jeg lige sige at min maskine er en Pentium2, 350 Mhz og at jeg
bruger Windows2000.

Har nogen et råd?

Stor hilsen

Lars

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-09-01 05:51

On Sun, 23 Sep 2001 22:06:41 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk> wrote:

> [...]
>ikke om jeg får noget ud af at bytte om på nogen af disse.
>
>Endelig skal jeg lige sige at min maskine er en Pentium2, 350 Mhz og at jeg

Ja, jeg har fået det til at virke, og sender løsningen i eftermiddag.
Jeg skal lige finde det frem.

Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-09-01 16:05

<lars@flexcom.dk> wrote:

> [...]
>maskinen så går det imidlertid galt idet der opstår en portkonflikt under
>opstart. Hvad kan jeg gøre for at undgå dette?

Det må godt bruge samme IRQ som det der sidder i forvejen, men ikke
samme I/O adresse. Dvs. den indbyggede port er sansynligvis LPT1 på
adresse 0378 h og IRQ 7.

>På kortet er der ikke mindre end 10 jumpers (hver med 3 ben med mulig
>indstilling/kortslutning 1-2, 2-3 eller ingen forbindelse), men jeg aner
>ikke om jeg får noget ud af at bytte om på nogen af disse.

Det er netop disse jumpere der skal bruges til at sætte adresserne
med. Den nye kort skal gerne blive til LPT2.
Sæt I/O adresse til 0278 h, og IRQ til 7.
Det er den samme IRQ som LPT1, men det plejer ikke at give problemer.
(LPT2 er som regel IRQ 5, men den bruges tit af noget andet, som regel
lydkortet).

>Endelig skal jeg lige sige at min maskine er en Pentium2, 350 Mhz og at jeg
>bruger Windows2000.

Ca. det samme her

I Enhedshåndtering skal du et eller andet sted sætte hak ved "Aktiver
genkendelse af enheder, der ikke er Plug and Play-kompatible". Det er
vist nok når du sætter Windows til at lede efter nyt hardware.

>Har nogen et råd?

Håber du kan bruge det.

Kurt Brixen

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 25-09-01 08:20

Hej Kurt,

Tak for din vejledning. Desværre går du nok i et par edb-klasser over mig
for jeg har problemer med at få det til at virke.

> Det må godt bruge samme IRQ som det der sidder i forvejen, men ikke
> samme I/O adresse. Dvs. den indbyggede port er sansynligvis LPT1 på
> adresse 0378 h og IRQ 7.

Jeg er ikke skrap til disse adresser, og har vidst også fået rodet ganske
meget rundt i det hele. På et tidspunkt havde jeg ikke mindre end tre
LPT-porte, men jeg kunne kun få scanneren til at virke (LPT2). Nu har jeg
taget mit ISA-kort ud igen og slettet LPT2 og LPT3. Nu er mit problem så at
jeg ikke kan få min printer på LPT1 til at virke igen!!! Kan man nulstille
sine porte, jeg har prøvet at fjerne LPT1, men den automatisk
geninstallerede version virker stadig ikke. Pt. er min konfiguration af LPT1
som følger:

DMA = 00
I/O = 0378 - 037F
I/O = 0778 - 077A
Umiddelbart ingen IRQ?

> [...]
> Det er den samme IRQ som LPT1, men det plejer ikke at give problemer.
> (LPT2 er som regel IRQ 5, men den bruges tit af noget andet, som regel

Mit lydkort har ganske rigtigt en IRQ 5, så jeg sætter IRQ til 7 for min
LPT2. Jeg kan ikke vælge 0278 da den er brugt til mit motherboard. Hvad med
de fysiske jumpere på ISA-kortet, skal de ikke flyttes?

> I Enhedshåndtering skal du et eller andet sted sætte hak ved "Aktiver
> genkendelse af enheder, der ikke er Plug and Play-kompatible". Det er
> vist nok når du sætter Windows til at lede efter nyt hardware.

Er gjort.

Flere råd til en nødstedt?

Lars

Fra : Kurt Brixen

Dato : 25-09-01 14:26

On Tue, 25 Sep 2001 09:20:24 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk> wrote:

> [...]
>sine porte, jeg har prøvet at fjerne LPT1, men den automatisk
>geninstallerede version virker stadig ikke. Pt. er min konfiguration af LPT1

Nej der er heller ingen IRQ i Windows 2000.

Jeg går ud fra at LPT1 er det indbyggede.
Hvis det ikke virker så start med at slette det i Windows2000, og
dernæst luk maskinen. Ikke genstarte!

Når du genstarter maskinen skal du ind i BIOS som det første. På min
maskine er det "Chipset Feauteres Setup" jeg skal ind i. Der sættes
I/= adresser og IRQ til den indbyggede parallel-port. Sæt det til
378H/IRQ7 og ECP+EPP og DMA3.

Når du så starter skal Windows2000 gerne finde LPT1 på den adresse. Og
pga. ECP skal du nok sætte scanneren på den, hvis du ikke har ECP på
dit ekstra kort.

>Mit lydkort har ganske rigtigt en IRQ 5, så jeg sætter IRQ til 7 for min
>LPT2. Jeg kan ikke vælge 0278 da den er brugt til mit motherboard.

Hvis det er i Windows du gør det, hjælper det ikke rigtigt. Det skal
sættes i Bios og på det ekstra kort først.

>Hvad med
>de fysiske jumpere på ISA-kortet, skal de ikke flyttes?

Jo det er på de jumpere du skal sætte adresserne, så skal Windows
gerne finde ud af at det er de adresser der skal bruges. Du skulle
gerne have fået et ark papir med kortet, hvor der står hvordan
jumperne sættes. Når det er et ISA-kort bliver det styret af jumpere.
Der står sikkert også noget stemplet på printet.

Når du skriver at 0278 ikke kan vælges er den sikkeert brugt af den
anden printerport, men hvis du gør som jeg har skrevet tror jeg det
kommer til at virke.

Kurt Brixen

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 26-09-01 20:01

Jeg er ikke i bedste PC-humør endnu. Jeg tror faktisk på din vejledning, men
har det problem at jeg ikke kan ændre mine I/O adresser mm i min BIOS. Jeg
har en Compaq 5240, og har hørt at man ikke kan ændre på den type maskine
(Compaq). Jeg kan i hvert fald ikke se hvordan.

Hovedproblemet er at jeg ikke kan genskabe min gamle LPT1 igen. Den vil
overhovedet ikke genkende min printer og jeg synes ellers at jeg har sat den
tilbage til IRQ7 og 0378.

Nu lurer jeg på endnu en gang at formattere min HD, men er i tvivl om
adresserne så bliver som den var før, dvs. dengang det virkede?

Jeg ved ikke om det er alt for langt at gå med en formattering, men jeg har
skiftet jumpere så mange gange nu og prøvet mig frem med rigtig mange I/O
adresser, og det virker stadig ikke, så jeg er rimelig nede over det.

PS. Du havde iøvrigt ret Kurt, der var et stempel på ISA-kortet med
indstillinger.

mvh

Lars

Fra : Kurt Brixen

Dato : 27-09-01 00:00

On Wed, 26 Sep 2001 21:01:13 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk> wrote:

> [...]
>har en Compaq 5240, og har hørt at man ikke kan ændre på den type maskine
>(Compaq). Jeg kan i hvert fald ikke se hvordan.

Jeg var ikke klar over at det er en Compaq, du har. Den er anderledes
flere steder, så det er heller ikke sikkert den bruger
standardadresserne for LPT1, men hvorfor skulle den ikke det.

Når du ikke kan ændre indstillingerne, så må de jo bruges som de er.
Dvs. der er en indbygget printerport, og det er LPT1. De adresser den
har kan så ikke ændres, men de må kunne læses i Windows.

>Hovedproblemet er at jeg ikke kan genskabe min gamle LPT1 igen. Den vil
>overhovedet ikke genkende min printer og jeg synes ellers at jeg har sat den
>tilbage til IRQ7 og 0378.

Det er underligt, synes jeg. Den indbyggede port skulle jo findes af
Windows. Standarden er 0278, men hvis den stod på 0378 fra starten må
det jo være den der bliver brugt.

>Nu lurer jeg på endnu en gang at formattere min HD, men er i tvivl om
>adresserne så bliver som den var før, dvs. dengang det virkede?

Er der ikke en cd med Compaq hvor man læser det originale system ind?
Så skulle den jo gerne virke.

> [...]
>skiftet jumpere så mange gange nu og prøvet mig frem med rigtig mange I/O
>adresser, og det virker stadig ikke, så jeg er rimelig nede over det.

Er det når det ekstra kort er pillet ud, at du heller ikke kan finde
LPT1? Det er vel kun i Windows og på det ekstra kort du har ændret
adresser?

>PS. Du havde iøvrigt ret Kurt, der var et stempel på ISA-kortet med
>indstillinger.

Ja, ellers er det ret umuligt at bruge kortet

For at få det til at virke vil jeg mene du skal have LPT1 til at virke
først - uden det ekstra kort i. Når den så virker kan adresserne jo
aflæses. Enten fra Windows eller ved at starte med en DOS diskette og
bruge MSD.EXE eller et andet diagnostic program der kan læse
adresserne.

Det korte af det lange er at det ekstra kort skal sættes til en anden
ledig I/O adresse end den indbyggede printerport som normalt er 0278,
men de kan godt dele IRQ, og det plejer at være IRQ7.

Men igen - det kan jo være anderledes i en Compaq. Du kan jo prøve at
sende en mail til Compaq support om det, måske har de en løsning.

Jeg håber da du får det til at virke.

Kurt Brixen

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 02-10-01 19:28

Hej Kurt,

Problemerne er løst, men jeg tog endnu lige en omvej, hvilket også indebar
en ny formattering af min HD, for jeg fandt aldrig ud af at komme tilbage
til udgangspunktet. Løsningen skyldes nemlig at jeg opdagede, at min printer
har en USB-udgang og så behøver jeg jo kun en LPT1, til min scanner.

Men mange tak for dine gode råd, tro det eller lad være, men jeg lærte
faktisk en hel masse.

PS. Jeg har et billigt ISA-parallelport kort og et PCI-parallelport kort til
salg hvis noget er interesseret

Lars