græsslåmaskinegræs?
Fra : Mosegaard

Dato : 23-09-01 20:43

Hej NG!
Jeg har engang hørt at heste ikke må få græs der er slået med en
motoplæneklipper. Er det rigtigt, og i såfald hvorfor? Må de så heller ikke
få græs der er slået med en kantklipper?
Jeg har selv to heste, og synes det ville være smart at de kunne få det græs
vi slog på græsplænen, da de ikke har for meget at tygge på i den fold de
står i. Men jeg vil selvfølgelig ikke give dem det, hvis de ikke kan tåle
det. Håber der er nogen der kan hjælpe?
Venlig hilsen Mia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-09-01 20:49

In article <3bae3af7$0$281$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Mosegaard wrote:
> Hej NG!
> Jeg har engang hørt at heste ikke må få græs der er slået med en
> motoplæneklipper. Er det rigtigt, og i såfald hvorfor? Må de så heller ikke
> få græs der er slået med en kantklipper?

nej, det må de ikke. Det er noget med at det slåede græs
meget let gærer...

> [...]
> står i. Men jeg vil selvfølgelig ikke give dem det, hvis de ikke kan tåle

Du kunne jo evt. give dem noget andet på folden, eller måske
anskaffe noget mere jord.

ion++

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Tanja Bromley

Dato : 23-09-01 22:31

> nej, det må de ikke. Det er noget med at det slåede græs
> meget let gærer...

..... og giver meget let kolik! Der er ikke meget reelt strå i plæneslået
græs (det er jo meget findelt), og derfor giver det ikke maven noget særligt
at arbejde med. - Hestene vil derfor spise det meget hurtigt; det strander i
mavesækken (eller i tarmene) og ligger så der og gærer ..
Desuden er det da også værd lige at tænke over, hvor forurenet sådan noget
græs er ... !

> Du kunne jo evt. give dem noget andet på folden, eller måske
> anskaffe noget mere jord.

Giv hestene hø eller halm på folden. Det er vigtigt, at heste har konstant
adgang til stråfoder (også for beskæftigelsens skyld).
Vores græs er også sluppet op, men jeg giver blot en balle hø på folden hver
morgen - så hygger hestene sig med det.

/Tanja B

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-09-01 21:22

"Mosegaard" <mialykke@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> står i. Men jeg vil selvfølgelig ikke give dem det, hvis de ikke kan tåle

Hej Mia.
Hvis du gerne vil give dine heste "slået" græs, skal du holde dig til
bøndernes ensilasje. Det bruger de i Norge til at fodre hestene med i stedet
for hø, og der er minst lige så stor næringsværdi (om ikke mere) i ensilasje
end i hø. De hestene jeg har set spise ensilasje, vil meget hellere have det
end hø - og det selv om det faktisk er blevet behandlet med myresyre, så det
bliver surt, og måske ikke lige virker så lækkert på os tobenede.
Hilsen Ditte

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 25-09-01 07:40

Hei, Ditte!

Vi har faktisk gått bort ifra å bruke maursyre på det gress vi gir hestene.
For en stor del gjelder det også det gress vi gir sau og ku. Vi bruker
gresset slik det er, pakker det i store rundballer (helt tett) med plast, og
lar det ligge til vi får surgras. Det blir en anaerob gjæring i gresset.
Kommer der luft til, får man en aerob gjæring med uønskede bakterier som
gjør hele ballen forkastelig. Dette kjenner man alltid på lukt og
konsistens. Siden vi har kalde vintere, holder surgraset fint som fór hele
vinteren om det ikke tiner opp på grunn av langvarig mildvær. Da holder de
seg kun 4-5 dager. Det som da er tilbake må kastes. På grunn av dårlig
tørkevær sist sommer, var det nesten ikke høy å oppdrive her i Norge i fjor
vinter. Da måtte vi bruke gressballer, som det var mere enn nok av...
For oss småforbrukere er det viktige ting å tenke på at gresset ikke ble
pakket mens det var for vått. Dere kan vel selv tenke hvor vanskelig det er
å få ut gress fra en stor isball... Jeg har gjort det nok... Hogge med øks i
24 kuldegrader mens 4 hester står og venter på mat... Tenk da på de større
hestestallene... Nåja... De bruker også motorsag til dette, har jeg hørt.

MVH
Line.

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i
meldingsnyheter:XBMr7.4954$9%5.99228@news.world-online.no...

Fra : hestemassage

Dato : 26-09-01 11:26

Hej Moesgaard!

Jeg er gået et skridt videre i brugen af heste som plæneklippere. Vores
have er blevet hegnet ind, og vores to shetlandsponyer får
lejlighedsvist lov at gå der. Når vi er i haven, går ponyerne og hygger
sig med det saftige plænegræs, og disse hyggeeftermiddage betyder
faktisk, at vi aldrig behøver lufte vores rigtige plæneklipper mere!
Dette kan selvfølgelig kun lade sig gøre, fordi vi bor på landet, fordi
der ingen giftige planter er i vores have, og fordi plænen i forvejen er
noget bulet, så det gør ikke så meget, at ponyerne tramper lidt på den.
Om jeg ville bruge metoden, hvis det var store heste ved jeg ikke helt!

venlig hilsen Heidi

http://www.kandu.dk/

Fra : AnnetteS

Dato : 27-09-01 14:24

En af grundene til at det ikke anbefales er også pga. olie og
benzinrester fra græsslåmaskinen. Husk også at når heste græsser, bider
de ikke nær så meget græs af ad gangen, som de vile gøre når det bare
ligger serveret i en bunke, lige til at få kolik af, fordi de spiser det
så meget hurtigere end hvis det havde været hø, som de gumler længe på.
Smid dog i stedet noget hø eller halm ud til dem på marken og lad være
med at bruge det fra maskinen

http://www.kandu.dk/