Slim i afføring
Fra : GhostRider

Dato : 23-09-01 17:12

Hej NG

Lige et spørgsmål mere i forbindelse med mine mave/tarm problemer...

Min læge har spurgt om jeg har slim i min afføring, og det har jeg ikke,
men hvad kan det betyde, tyder det på en bestemt infektion eller noget
andet, så man har det som rettesnor at gå efter...??

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-09-01 18:16

slim i afføringen tyder ofte på en betændelses tilstand i tarmen ( som ved
colitis ulcerosa eller morbus chron) og det kan være din læge har ville
bruge spørgsmålet til at udelukke disse lidelser....
mange gange kan man selv læse op på hvad man mener kan være problemet blot
ved at læse om mave/tarmlidelser........ jeg har personligt haft meget glæde
af at læse på www.ccf.dk og på netdoktor....
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : GhostRider

Dato : 23-09-01 19:30

Hejsa Sabina

Og tak for dit svar....

Jeg må nok tilstå at jeg ikke ser frem til at min læge stiller den
diagnose...

Nu, må jeg se på onsdag, hvad blodprøverne viser, og evt.
afføringsprøverne...

Men håber da godt nok det er mere fedeligt, mit problem, men det er godt nok
sådan noget der er kommet og gået de sidste godt 5 år, såee...

Ha' en forsat god aften

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-09-01 20:51

hej...

udfra hvad jeg har kunnet læse her om dine problemer mener jeg ikke det er
colitis der er dit problem ihvertfald..... morbus chron er en mulighed men
det er svært at diagnostisere... men jeg tvivler sådan set på at det er
det.... i det der ved disse sygdomme ofte er slim og blod i afføringen og
voldsomme smerter samt vægttab ( ikke alle ting i alle tilfælde men ofte
mindst to symptomer)

desuden som jeg læser det virker det jo mere som om du har problemer med
spiserøret og voldsomt problemer med din mavesyre.....

jeg undrer mig og¨så over at din læge giver dig pentasa uden at forklare dig
hvad det skal kunne gøre... og hvorfor du får det....

mht kiggertundersøgelsen ( avs siger jeg bare) der håber jeg det vil være
din læge muligt at finde en diagnose uden.....

mht luft i tarmene så har jeg også problemer med det ( jeg har colitis) og
jo mere betændt min tarm er jo mere luft genererer jeg.... jeg vde faktisk
ikke om det har nogen sammenhæng... men omkring tarmluft ved jge man kan
købe nogle små kapsler på apoteket der hedder areopax som virker nedsættene
på tarmskum der er skyld i luft i tarmen...

nå... det blev lige lidt længere end beregnet men jeg håber jeg i det
mindste kunne hjælpe lidt

Fra : GhostRider

Dato : 23-09-01 22:14

Hej Sabina

> jeg undrer mig og¨så over at din læge giver dig pentasa uden at forklare
dig
> hvad det skal kunne gøre... og hvorfor du får det....

Jeg ved ikke hvorfor, kan være det var fordi det var i akut-tiden, derfor
ga' han
mig også en tid i næste uge, så vi havde bedre tid at snakke om det i...

> mht kiggertundersøgelsen ( avs siger jeg bare) der håber jeg det vil være
> din læge muligt at finde en diagnose uden.....

Er det så slemt, har du prøvet gastroskopien....??

Hvis ja, hvordan føles det i forhold til den, nu ved jeg godt sikkert føles
vidt
forskelligt, men jeg tænker på udhaget, og er det virkelig smertefuldt....??

> [...]
> købe nogle små kapsler på apoteket der hedder areopax som virker
nedsættene
> på tarmskum der er skyld i luft i tarmen...

Den kender jeg godt, har prøvet, syntes de virkede, for en stund, men
fornemmede
så at virkningen aftog, ved sgu' ikke hvad der er galt, er ved at få pip af
det, har jo
døjet med det i godt 5 år, men nu synes jeg som sagt at det er mere slemt
end før...

Så jeg er meget spændt på hvad min læge siger til blodprøverne, hvis de
viser noget,
men det kan også være at den kirug jeg går til undersøgelse ved, selv mener
jeg skal
kigges bagi, det er en privat-praktiserende, som åbenbart har en aftale med
det
offentlige system, han kører lidt sit eget løb virker det til, han har sagt
at han vil se mig
til kontrol, ind til sårene er fuldstændig hele og der ingen betændelse er
mere...

> nå... det blev lige lidt længere end beregnet men jeg håber jeg i det
> mindste kunne hjælpe lidt

Det gør intet, slet intet, jeg søger alt det info jeg kan få, og takker igen
for dit svar...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-09-01 22:39

> Hej Sabina

hej carsten...

> Jeg ved ikke hvorfor, kan være det var fordi det var i akut-tiden, derfor
> ga' han
> mig også en tid i næste uge, så vi havde bedre tid at snakke om det i...

det kan da sagtens være derfor..... de gange min læge har skulle forsøge med
noget har det som regel været et prednisolon præperart..... jeg har aldrig
haft så effektiv virkning af klysmaer som jeg har af de pentasa klysmaer jeg
får i øjeblikket.. så det nyder jeg naturligvis....

> Er det så slemt, har du prøvet gastroskopien....??

jeg synes det er ubehaleligt..... jeg har efterhånden prøvet det 3 gange med
den "lange" kikkert ( længst var 60 cm oppe i tarmen... det føltes lidt som
om jeg havde en alien i maven der blæste sig op og rumlede rundt) og utalige
gange hvor der kun er kigget i den nederste del af tarmen.....
jeg har ikke prøvet gastroskopi... idet min lidelse er lokaliseret i ende og
tyktarm så er det jo ikke den vej de skal kigge......

> [...]
føles
> vidt
> forskelligt, men jeg tænker på udhaget, og er det virkelig

jeg kan jo af gode grunde ikke berette og gastroskopien... men hvis du er
nysgerrig med den anden vej skal jeg gerne berette*G*

> [...]
> det, har jo
> døjet med det i godt 5 år, men nu synes jeg som sagt at det er mere slemt

jeg har ikke kunne finde noget der var mere virkningsfuldt... men jeg ville
da gerne... det er død ubehageligt at have så meget luft i maven... jeg har
perioder hvor jeg er nødt til at gå på toilettet blot for at "lukke luft ud"
da min slkimhinde genererer megfet slim pg blod at jeg nærmest
"sprøjtemaler" når det er helt slemt....

> [...]
> at han vil se mig
> til kontrol, ind til sårene er fuldstændig hele og der ingen betændelse er

undskyld jeg spørger men hvorfor bruger du en privat kirug???
og hvis du spørger mig tror jeg næppe det er tarmen det er galt med.... men
maven ( og mavemunden).... har du overhovedet smerter udover når mavesyren
løber op??

> Det gør intet, slet intet, jeg søger alt det info jeg kan få, og takker
igen
> for dit svar...

your welcome

Fra : GhostRider

Dato : 24-09-01 10:51

Hej Sabina

> undskyld jeg spørger men hvorfor bruger du en privat kirug???

Det er fordi min læge henviste mig til ham, fordi det var hurtigere at komme
til
en undersøgelse ved ham, end gennem sygehuset, og som sagt har han åbenbart
en eller anden aftale med det offentlige, for det koster ikke noget,
sygesikringen
betaler, og så er han dygtig og sit job bevidst...

> [...]
men
> maven ( og mavemunden).... har du overhovedet smerter udover når mavesyren

Der er nu nok et eller andet i tarmen, som sagt indikerer blodprøverne at
der er en
eller anden form for bakterie/irritation i tarmen, men det ved jeg
forhåbenligt mere
om på onsdag...

Og som sagt har jeg før haft bakterie-infrktion i tarmene, men den døde ud
af sig selv
inden min læge nåede at finde ud af hvad det var, mit gæt er at den aldrig
er uddød
helt, men stadig lever i bedste velgående, og så dukker op en gang imellem
for at
forpeste min tilværrelse...

Jeg har så lige i forlængelse af den anden tråd om mine tarmproblemer, ang.
min
infektion i øjet, været ved øjenlæge igen, han har intet bud på hvad det er,
men siger
at de dråber jeg drypper med, skal jeg helst undgå, og så leve med mit øje
bliver rødt,
hæver op og får ligesom en hel bule på øjet, som så bli'r øm, for
alternativet er udsigt
til grå eller grøn stær, ved at blive ved med at dryppe med det stads for at
holde det
nede...

Jeg tror sgu' generelt set mig immunforsvar er vildt belastet og ligger med
slagside,
for det kan ikke passe, alle de ting jeg synes jeg fejler på én gang...

Så hvis der er nogen der har forstand på styrkning af immunsystemet er de
velkommen
til at svare...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Lotte M

Dato : 24-09-01 15:28

"GhostRider" <ghostrider@secret.dk> skrev

> Så hvis der er nogen der har forstand på styrkning af immunsystemet
> er de velkommen til at svare...

Jeg har ikke "forstand", men har nogle personlige erfaringer, som du
måske kan bruge.

I 1984 fik jeg allergi. Jeg reagerede på nikkel/cromat/cobolt og nogle
andre metaller. Min reaktion var voldsom, idet jeg havde væskende sår,
overalt på kroppen, undtaget i ansigtet. Jeg blev behandlet med blå bade,
salver, antihistamin, penicillin og antabus (jo, det nedbryder nikkel-
depoterne i kroppen), alt i alt med det resultat at mit forsvarssystem blev
slået itu.

I et års tid var jeg plaget af infektioner; underlivsbetændelser, kronisk
bihulebetændelse, lungebetændelse, betændelse i kæben (efter en banal
bortoperation af en visdomstand), mellemørebetændelser - jeg var virkelig
et skrog.

I samråd med lægen fik jeg ekstra vitaminer og fulgte en kostplan, så
jeg var sikker på at få det, min krop havde brug for, under hensyn til
min allergi-forbudtliste. Desuden levede jeg regelmæssigt, med faste
sovetider, masser af motion osv.

Det lyder sikkert dødsygt og banalt, men det virkede. I løbet af nogle
måneder aftog infektionerne og jeg fik det /meget/ bedre.

God bedring!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside
http://www.handiinfo.dk - om bevægelseshandicap

Fra : GhostRider

Dato : 24-09-01 20:15

Hej Lotte

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:9onfqc$l96$1@sunsite.dk...
> [...]

> salver, antihistamin, penicillin og antabus (jo, det nedbryder nikkel-
> depoterne i kroppen), alt i alt med det resultat at mit forsvarssystem

Som sagt ved jeg endnu ikke ret meget, der er taget en del blodprøver +
afførings-
prøver, som jeg skulle få svar på, på onsdag, så håber jeg bestemt på at
vide noget
mere, men gør jeg ikke, så må der jo flere prøver til...

> [...]
> bihulebetændelse, lungebetændelse, betændelse i kæben (efter en banal
> bortoperation af en visdomstand), mellemørebetændelser - jeg var virkelig

Jeg kender godt til det, dog har jeg ikke været så slemt tilredt endnu, at
infektionerne
væltede ind over mig, men jeg kender vejen der til, jeg mærker den også på
min krop
lige i øjeblikket, jeg har ondt alle mulige steder, og jeg ved godt hvorfor,
det er fordi
jeg ikke spiser nok, jeg har også tabt mig af den grund...

Det er bare fandens svært at få sig selv til at spise når det gør ondt,
enten i det man
spiser, pga. sårene i spiserøret, eller senere, da luften så kommer i klemme
i tarmene,
men jeg har også erfarret at hvis jeg tager mig sammen og spiser, går det
meget bedre
med at få luften 'møbleret' rundt og ud af systemet...

Et problem for mig er også den psykigske side af sagen, min mave er meget
let
psykigsk påvirkelig, fordi jeg har svært ved at slappe af, og specielt hvad
angår
sygdom, så jeg har det rigtig godt med alt det her halløj, som jeg ikke aner
hvad er,
men jeg tror på at pillerne, Pentasa, jeg får hjælper, med mindre at
Molkosan er så
godt, jeg har kun drukket to glas ind til videre, et hver morgen, men jeg
spiser også
nogle Baldrian lignende piller som hedder Nat, for at slappe lidt af, det
kan jo også
være at det har sin virkning, gud hvor er det hele indviklet....)

> [...]
> jeg var sikker på at få det, min krop havde brug for, under hensyn til
> min allergi-forbudtliste. Desuden levede jeg regelmæssigt, med faste

Jeg spiser vitaminer dagligt, for jeg ved de gavner mig, har selv oplevet på
et tidligere
arbejde, hvor folk faldt som fluer for enfluenza, men jeg gik ret smertefrit
igennem, jeg
tog så også store doser af C-vitamin i de perioder, jeg tog normalt 2 Mega C
1500
hver morgen, og når der var sygdom i fabrikken, tog jeg et glas vand med ca.
2 gram
ren ascorbinsyre ca. hver anden - tredie time...

> Det lyder sikkert dødsygt og banalt, men det virkede. I løbet af nogle
> måneder aftog infektionerne og jeg fik det /meget/ bedre.

Det lyder bestemt ikke dødsygt og banalt, jeg ved det godt selv, men som
sagt er
det fandens svært at tage sig sammen når de første skridt er ret
smertefulde, men jeg
tror jeg er på vej...

Takker mange gange for dit svar...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-09-01 20:38

> Hej Sabina

hej igen

> [...]
> sygesikringen
> betaler, og så er han dygtig og sit job bevidst...

se det forklarer jo sagen ydeligere jeg undrede mig bare.......

> [...]
> der er en
> eller anden form for bakterie/irritation i tarmen, men det ved jeg

det kan godt være jeg er misinformeret men som jeg har forstået det er de
blodprøver mere specificeret på at opdage betændelse generelt... ikke kun i
tarmen.... jeg må indrømme at jeg for din skyld ikke håber det er
tilfældet....
jeg har selv fået foretaget de dersens blodprøver op til flere gange... og
trods min meget klare diagnose og betændelse i de nederste 20 cm af min tarm
har der aldrig været noget i mine blodprøver der har indikeret det....
sååå....

> [...]
> er uddød
> helt, men stadig lever i bedste velgående, og så dukker op en gang imellem

hvis... og dette er et kæmpe stort hvis.. det er en af disse famøse
tarmsygdomme så kan de faktisk gå i ro i årevis og så bryde op igen i
perioder...... det er så individuelt at lægerne ikke kan sætte et mønster
på...

> [...]
> alternativet er udsigt
> til grå eller grøn stær, ved at blive ved med at dryppe med det stads for

ok nu har jeg lige gennemgået en masse af mine links.... og jeg fandt lige
dette her på dette site :
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/colitisulcerosa.htm

Mulig forværring

a.. Blødninger, hul på tarmen (perforation) og betændelse i bughulen (det
ses meget sjældent).
b.. Underernæring.
c.. Betændelser i led, øjne og i huden.
d.. Risikoen for tyktarmskræft eller endetarmskræft er øget, når man har
haft sygdommen mere end 10 år.
og dette her: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/crohnssygdom.htm
Mulig forværring

a.. Blødning og jernmangel.
b.. Tarmslyng forårsaget af total tillukning af tarmen.
c.. Hul i de betændte tarme.
d.. Smerter og betændelse i leddene, øjenbetændelse, leverbetændelse.
e.. Vanskeligheder med at optage føden enten på grund af udbredt
ardannelse i tarmen, eller fordi tarmen efter mange operationer simpelt hen
er blevet for kort.
> Jeg tror sgu' generelt set mig immunforsvar er vildt belastet og ligger
med
> slagside,
> for det kan ikke passe, alle de ting jeg synes jeg fejler på én gang...

en anden ting er at disse sygdomme anses for at være autoimmun
sygdomme...... hvor kroppen angriber sine egne celler....

> Så hvis der er nogen der har forstand på styrkning af immunsystemet er de
> velkommen til at svare...

tja.. jeg kan egentlig ikke sige andete end at hvis det er disse sygdomme er
der ikke andet for end at du sørger for at spise sundt og få de vitaminer og
mineraler du skal have.... for hvis tarmen er betændt kan den have svært ved
at optage noget...

har du selv nogen form for mistanke til noget at det du har læst??

Fra : GhostRider

Dato : 25-09-01 08:18

Hej Sabina

> se det forklarer jo sagen ydeligere jeg undrede mig bare.......

Fint, og som sagt skal jeg derned på torsdag til kontrol igen...

> [...]
tarm
> har der aldrig været noget i mine blodprøver der har indikeret det....

Jeg har lige snakket med min læge her til morgen, for at få noget
beroligende, og han
havde fået svar på blodprøverne, der er helt tydeligt an bakterie/irritation
i mine tarme,
talene en forhøjede, og han vil så snakke med kirugen og fortælle ham
hvordan det
står til, og så vil de afgøre om jeg skal kigges bagi...uhhh.....

> har du selv nogen form for mistanke til noget at det du har læst??
> --

Ikke sådan overvældende, synes jeg ikke, mit problem er mest luft i tarmene,
en ret
ildelugtende form, og så afhængig af min psykigske tilstand, hvor meget ting
kan gå
mig på, så kan jeg få problemerne med at luften kommer i klemme, og jeg skal
kaste
op eller/og på toilet, men hvis jeg fanger tanken og kan neutralisere den,
vupti, så har
jeg det godt igen, det er simpelthen belastende...

Men som sagt har jeg lige snakket med min læge om noget beroligende, som han
synes var en go idé, og han var så inde på noget med en psykolog, måske
allerede
mandag, men det skal vi snakke videre om i morgen...

Men bare allerede nu, hvor jeg ved at der nu gøres noget for min nervøsitet,
slapper
jeg utrolig meget mere af, det er noget underligt noget...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-09-01 12:42

> Hej Sabina

hej igen igen

> [...]
> hvordan det
> står til, og så vil de afgøre om jeg skal kigges bagi...uhhh.....

mit bud er jo nok at det skal du temmelig sikkert...... de skal jo nok finde
ud af hvor betændelsen er henne....

> [...]
> vupti, så har
> jeg det godt igen, det er simpelthen belastende...

i know....... det er aldrig sjovt når ens "kropslige funktioner" bliver
påvirket af det psykiske....

> [...]
> allerede
> mandag, men det skal vi snakke videre om i morgen...

hmmm...... hvorfor psykolog??

> Men bare allerede nu, hvor jeg ved at der nu gøres noget for min
nervøsitet,
> slapper
> jeg utrolig meget mere af, det er noget underligt noget...

det er da rart at der ikke skal mere til

Fra : GhostRider

Dato : 25-09-01 15:19

Hejsa Sabina

> mit bud er jo nok at det skal du temmelig sikkert...... de skal jo nok
finde
> ud af hvor betændelsen er henne....

Ja, det er jeg jo også lidt bange for, men hvis det er det der skal til, så
er det det...

> i know....... det er aldrig sjovt når ens "kropslige funktioner" bliver
> påvirket af det psykiske....

Næee, det gør sgu' sagerne noget mere komplicerede, for hvad er ritige
symptomer
og hvad psykiske 'spøgelses' symptomer...

> hmmm...... hvorfor psykolog??

Fordi jeg har et problem med at slappe af og ikke tage tingene så tungt, og
det er
bestemt ikke nemt nu, mig og sygdom, det er ligesom vandt og fedt, det vil
sgu ikke
hænge sammen, det har jeg det sgu' ikke godt med, måske også fordi jeg nok
altid
har været rimelig rask, og at der heller ikke har været nogle alvorlige
sygdomme i
familien, så det er ligesom ikke noget jeg har noget forhold til, og så er
mænd jo dygtige
til at tro det værste, vi er jo ikke vant til jævnlige smerter som jer, det
tror jeg det er
det der gør os mere pylrede...

> det er da rart at der ikke skal mere til
> --

Ja, men det viser jo sådan set også bare hvor skrøbelig jeg er på det
punkt...;-(

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-09-01 16:23

> Hejsa Sabina

> finde
> >

> Ja, det er jeg jo også lidt bange for, men hvis det er det der skal til,

> er det det...

så tager man også det med..... hellere det end at blive behandlet for noget
man ikke ved hvad er eller hvad?

> Næee, det gør sgu' sagerne noget mere komplicerede, for hvad er ritige
> symptomer
> og hvad psykiske 'spøgelses' symptomer...

det er skummelt..... jeg har selv døjet med depressive perioder i al den tid
jeg har været syg... og har først nu fået direkte antidepressiv
behandling...... efterhånden er jeg så totalt træt af medicin at jeg til
tider har overvejet at droppe alt og lade kroppen råde for sig selv....

> [...]
> mænd jo dygtige
> til at tro det værste, vi er jo ikke vant til jævnlige smerter som jer,

det kan jeg godt nikke genkendende til..... jeg har aldrig i mit liv været
syg...... min værste sygdom har været influenza og jeg har kun været indlagt
da min søn blev født..... indtil jeg blev 25..... siden dengang har min krop
været på en rutchetur af rang.......jeg hr netop fået en udskrift fra min
læge..... 24 siders journal på 2½ år...... alt i underlivet og
underkroppen.... hyggeligt... og ingen chance for at blive rask igen som
sådan..... det er hårdt og nu har jeg også haft brug for psykolog hjælp.....
så jeg forstår dig godt

> Ja, men det viser jo sådan set også bare hvor skrøbelig jeg er på det
> punkt...;-(

ja og nej...... det handler om at man skal lære at finde sine grænser...
noget jeg ikke har været god til...... hellere bede om hjælpe i starten end
før de hele krakelerer....

Fra : GhostRider

Dato : 26-09-01 16:22

Hej Sabina

> så tager man også det med..... hellere det end at blive behandlet for
noget
> man ikke ved hvad er eller hvad?

Så er den fæørste dom faldet i sagen, afføringsprøverne viste ikke noget,
men efter
at min læge havde kigget min journal igennem og set forløbet, faldt dommen,
jeg skal
indlægges til den helt store undersøgelse nu........;-((

Så nu har jeg rigtig noget at glæde mig til......

> [...]
> behandling...... efterhånden er jeg så totalt træt af medicin at jeg til
> tider har overvejet at droppe alt og lade kroppen råde for sig selv....

Jeg ved ikke hvad jeg synes om de piller jeg får, det er vist ike så sleme
igen, men jeg
synes godt nok jeg bli'r noget sløv af dem, de hedder, Bromam 3mg, det er
nok til at
jeg slapper af, lidt for meget endda synes jeg, men måske er det bare lige
opstarts-
virkningerne, føler mig meget sløv, og min motorik er heller ikke 110% under
kontrol,
men de hjælper, første gang i jeg ved ikke hvor lang tid har jeg sovet en
hel nat....)

> sådan..... det er hårdt og nu har jeg også haft brug for psykolog
hjælp.....
> så jeg forstår dig godt

Jeg er nød til at ha' en/nogle at snakke med det her om, eller for jeg pip,
mere end
jeg har i forvejen...

> ja og nej...... det handler om at man skal lære at finde sine grænser...
> noget jeg ikke har været god til...... hellere bede om hjælpe i starten
> [...]

Jeps, lige der har jeg fejlet, jeg har været den hårde ridder, der red undt
med sværdet i ryggen, og blev ved med at spille helt, men på et eller andet
tidspunt for ca. 1½ år
siden, var der åbenbart en der fik fat i det sværd, og roddede rondt med
det...

Så der er et dybt betændt sår, som ikke umiddelbart lader sig hele, det vil
tage noget
tid, om ikke år...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-09-01 16:52

> [...]

> jeg skal
> indlægges til den helt store undersøgelse nu........;-((
> Så nu har jeg rigtig noget at glæde mig til......

trøst dig med at der så kommer bund i det.... i stedet for en masse
forskellige undersøgelser fordelt på flere måneder skulle dette gerne kunne
overstås på nogle få dage.... har din læge ingen bestemt mistanke??

> [...]
> kontrol,
> men de hjælper, første gang i jeg ved ikke hvor lang tid har jeg sovet en

jeg har to gange i forløbet fået beroligende piller.... her sidste gang gik
det helt galt og jeg kom på antidepressiver..... fordelen er at jeg er
kommet halvt op af hullet.. ulempen er at det føles kunstigt.....
har du snakket med din læge om evt at sætte dosis lidt ned???
da jeg fik beroligende aftalte jeg at jeg startede på en kvart pille om
dagen og så tog efter behov.....

> Jeg er nød til at ha' en/nogle at snakke med det her om, eller for jeg
pip,
> mere end
> jeg har i forvejen...

hvis du har lyst er du velkommen til at maile mig privat og snakke om det og
andet der ulmer i baggrunden.....

> [...]
> det...
>
> Så der er et dybt betændt sår, som ikke umiddelbart lader sig hele, det

uh det kender jeg ALT for godt... det er nøjagtig hvad min psykolog ( jeg
selv) har konkluderet er min fejl...... alt SKAL klares... jeg ser jo ikke
syg ud og har stadig et hjem og en uddannelse der skulle passes.... (
uddannelsen er dog slut nu)
når man er vant til at kunne klare det hele og så kroppen pludselig siger
stop..... så bliver man sku stædig.....

Fra : Christian Bech

Dato : 25-09-01 13:16

> [...]

> sygesikringen
> betaler, og så er han dygtig og sit job bevidst...

Specielt i større byer er det meget almindeligt med privatpraktiserende
speciallæger - tænk fx på øjenlæger. Ligesom den almindelige
praktiserende læge aflønnes de med et honorar for hver ydelse, de har
givet en patient.

Man kommer typisk hurtigere til undersøgelse hos en privatpraktiserende
speciallæge, fordi vedkommende kun laver et mindre udsnit af de
operationer, som man laver på hospitalerne, hvor de har alle de
komplicerede sager, langvarige forløb og sengeafdelingerne, som også
skal passes. Desuden kan den privatpraktiserende speciallæge være mere
fleksibel, fordi hans indtjening er lig med det antal patienter, der
behandles, mens der i det offentlige måske ikke kan bevilges
overarbejde.

--
"Gott sei dank; er war immer aldeles kaput."
- Hans Peter Holm.

Fra : Mirian

Dato : 24-09-01 15:24

"GhostRider" <ghostrider@secret.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Sabina

> Er det så slemt, har du prøvet gastroskopien....??

Hej Carsten jeg er godt nok ikke Sabina, men jeg har dog prøvet at få
foretaget en gastroskopi!

> [...]
føles
> vidt
> forskelligt, men jeg tænker på udhaget, og er det virkelig

Det er ikke direkte smertefuldt, snarere bare ubehageligt. Man starter med
at få en tyk slange ned igennem halsen og det, at den er i halsen uden at du
kan synke den, er ubehageligt, også fordi at man helst ikke må synke for
meget, men det er jo for os alle en naturlig reaktion at synke når vi har
noget i halsen!
Slangen hvorpå der sidder et kamera i spidsen er nede i din mavesæk og der
via slangen bliver der pustet luft ind i din mavesæk så du føler et pres på
din mave som om en kæmpe bøvs er på vej og tro mig den bøvs kommer pludselig
for luften trænger sig hurtig på får at komme ud!
Tja hvad mere kan jeg sige.. du kommer til at savle lidt da du får et
mundstykke i din mund som forhindrer at du lukker munden og så bliver du
bedøvet i halsen, lidt ubehageligt men det går!
Håber det har besvaret lidt af dine spørgsmål!
MVH Mirian

Fra : GhostRider

Dato : 24-09-01 20:01

Hejsa Mirian

"Mirian" <Mirian@worldonline.dk> wrote in message

> Hej Carsten jeg er godt nok ikke Sabina, men jeg har dog prøvet at få
> foretaget en gastroskopi!

At du ikke er Sabina, gør da bestemt ingen forskel, alle er velkomne til at
oplyse
mig med det de kan...

Jeg har også fået foretaget Gastroskopi, 2 gange, skal 3. gang på torsdag,
og jeg ved
der kommer en 4. gang også, for mine sår i spiserøret er ikke helet...

Det var den anden, Rektoskopi, hedder den vist, den i endetarmen jeg spurgte
til...

Men takker for svaret...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Mirian

Dato : 25-09-01 11:20

> [...]
> der kommer en 4. gang også, for mine sår i spiserøret er ikke helet...
>
> Det var den anden, Rektoskopi, hedder den vist, den i endetarmen jeg

sorry så har jeg misforstået!!
Rektoskopi? er det når du får et kamera op i endetarmen? Jeg skal til
røntgen af tyktarm på fredag, men der et det så vidt jeg har forstået kun
kontrast væske der bliver sprøjtet op via min endetarm! eller er jeg gal på
den?
Så fra i morgen af skal jeg starte med at faste og kun indtage
afføringsmidler... puha stakkels mig!!
Kærligst Mirian

> Men takker for svaret...

Det var så lidt

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-09-01 12:38

> [...]

> den?
> Så fra i morgen af skal jeg starte med at faste og kun indtage

jo rektoskopi er det med kikkerten op i endetarmen omend det er den "korte
version" hvor de ikke kigger længere end til tarmen bøjer.... den hvor man
kigger hele tyktarmen hedder koloskopi..... og det er alt andet end
behageligt..... skal jeg hilse at sige...
jeg har ikke prøvet kontrast i tarmen ( kun i nyrerne, hvor det bliver
sprøjtet ind i blodbanen) men jeg kan ikke forestille mig at det er særlig
behageligt....

udgangspunktet kontrastundersøgelsen er det samme som ved koloskopi.....
faste og afføringsmilder.... eftersom jeg har prøvet det nogle gange nu kan
jeg kun føle med dig....... hvad er det du skal undersøges for??

Fra : Christian Bech

Dato : 25-09-01 14:35

> [...]

> jeg har ikke prøvet kontrast i tarmen ( kun i nyrerne, hvor det bliver
> sprøjtet ind i blodbanen) men jeg kan ikke forestille mig at det er særlig

Hør Sabina, nu må du ikke gøre den stakkels kvinde nervøs. Røntgen af
tyktarm er ganske ufarlig og ukompliceret. Det eneste ubehagelige skulle
være, at man puster en lille ballon op i anus, så kontrastvæsken ikke
løber ud igen, men mest af alt er det vist bare en mærkelig fornemmelse
og på ingen måde smertende. Ims. til koloskopi, så får man intet andet
op i tarmene end væske.

--
"Dog der var mørke, fine Væsener imellem, kanske hundrede. Resten
kunne man forsende i Læssevis til at udbedre de hollandske Diger med."

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-09-01 15:26

"Christian Bech" <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> løber ud igen, men mest af alt er det vist bare en mærkelig fornemmelse
> og på ingen måde smertende. Ims. til koloskopi, så får man intet andet

jeg er ikke ude på at gøre hende nærvøs... konstaterer jo blot at jeg ikke
har prøvet det men at jeg ikke synes det lyder særlig behageligt.....
og mht koloskopi så er det jo ikke andet end luft og så den underlige
kikkert...... det der gør det ubehagligt i min erfaring er netop luften....
kikkerten er ikke meget tykkere end en finger og meget bøjelig så det er
ikke den der er problemet.....
men skal jeg være ærlig ville jeg da til enhver tid foretrække en røntgen
undersøgelse frem for koloskopi.....

Fra : Mirian

Dato : 25-09-01 15:53

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> jeg kun føle med dig....... hvad er det du skal undersøges for??

Hej Sabina
ja det er lidt svært for mig at forklare hvad jeg skal undersøges for, fordi
jeg ikke selv ved det! forstået på den måde, at jeg lider (siger lægerne!)
af irritabel tyktarm, og lægerne har meget svært ved at hjælpe mig videre.
De skal undersøge om der er nogle unormaliteter i tyktarmen der er årsag til
min "sygdom"
Jeg har allerede fået en gastroskopi og fået foretaget røntgen af min
tyndtarm, og der har de ikke fundet noget unormalt andet end at de har
konstateret via røntgen at jeg fordøjer meget langsomt!
Så alt i alt er det et skridt videre til at finde ud af hvad min tilstand
skyldes!
Mirian

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-09-01 16:08

> [...]
> konstateret via røntgen at jeg fordøjer meget langsomt!
> Så alt i alt er det et skridt videre til at finde ud af hvad min tilstand

hej

det er ikke rart ikke at vide hvad man fejler..... heldigvis for mig fik jeg
min diagnose allerede 6 mdr efter de første symptomer..... uheldig for mig
er det kronisk...... og kan kun 100% helbredes ved et operativt indgreb hvor
de fjerner hele min tarm...

jeg håber de finder en løsning for dig så du ikke skal døje længere end
højst nødvendigt....

Fra : Mirian

Dato : 25-09-01 17:13

> [...]
> er det kronisk...... og kan kun 100% helbredes ved et operativt indgreb

Hvad er det du fejler??

> jeg håber de finder en løsning for dig så du ikke skal døje længere end
> højst nødvendigt....

Tak det håber jeg også!
Mirian

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-09-01 17:26

> Hvad er det du fejler??

jeg lider af colitis ulcerosa ( kronisk blødende tyktarmsbetændelse) .....
og det har i alt i de sidste 2½ år kun været i ro ca 9 mdr on and of....
den længste periode var 6 mdr.... resten har været korte perioder hvor en ny
medicin har virket lidt..... for så at blive smidt ud i en ny omgang på
grund af stess situationer....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-09-01 19:29

Sabina Hertzum wrote:

> jeg lider af colitis ulcerosa ( kronisk blødende tyktarmsbetændelse)

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor slemt du har det, når sygdommen er i
udbrud, men har du overvejet, om du ikke vil være bedre stillet med en
operation?

Jeg ved godt, det er forskelligt, hvordan man har det med at skulle gå
rundt med en pose på maven. Og jeg ved godt, at jeg er speciel i den
henseende, fordi jeg aldrig har set det som et problem. Jeg var ganske
vist ikke meget for at blive opereret, mens jeg var syg, men det var nu
mere tanken om en operation - jeg anede ikke, hvad en sådan ville
indebære.

Til gengæld har jeg været lykkelig for operationen, lige siden jeg fik
den. Jeg lever helt normalt, og tænker ikke over, at jeg er
"handicappet". Det var helt anderledes, da jeg var syg, hvor jeg ikke
kunne gå nogen steder uden at sikre mig, at der var et toilet i nærheden
- hvis jeg overhovedet havde kræfter til at gå nogen steder. Og så var
der alle bivirkningerne ved medicinen.

Det er selvfølgelig en svær beslutning, om man skal vælge en operation
(hvis ellers lægen anbefaler det), og jeg var nok lidt heldig, idet jeg
ikke fik valget mellem at leve på medicin eller en operation. Mit var
mere en valg mellem kirurgen eller bedemanden

Du har forøvrigt helt ret med hensyn til ubehaget ved koloskopien, den
var slem (vågnede trods bedøvelse). Du lyder næsten som om, du ikke var
bedøvet? Uha da da!

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-09-01 19:59

"Kim Ludvigsen" <ludvig@post4.tele.dk> wrote in message
> Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor slemt du har det, når sygdommen er i
> udbrud, men har du overvejet, om du ikke vil være bedre stillet med en
> operation?

hidtil har det været lokaliseret til de nederste 20 cm af min tarm...jeg har
været igennem diverse forskellige behandlinger...
operation har aldrig været på tale og jeg håber at jeg stadig kan holde det
fra døren.....

> [...]
> vist ikke meget for at blive opereret, mens jeg var syg, men det var nu
> mere tanken om en operation - jeg anede ikke, hvad en sådan ville

det har jeg længe sat mig ind i.... da jeg fik diagnosen var jeg skræmt fra
vid og sans....... så jeg læste ALT jeg kunne finde om emnet....
det hjalp heller ikke at jeg ikke i første omgang fik noget direkte at vide
af lægerne på fredericia sygehus... de antydede nærmest at det var chrons
jeg har.... men gennem intensiv informations søgning fandt jeg ud af det
ikke var tilfældet...

> [...]
> kunne gå nogen steder uden at sikre mig, at der var et toilet i nærheden
> - hvis jeg overhovedet havde kræfter til at gå nogen steder. Og så var

lige nu lever jeg med pentasa klysmaer som jeg tager efter behov efter
aftale med min læge... de eneste bivirkninger jeg har i øjeblikket er
smerter i forbindelse med at jeg tager klysmaerne.... men da jeg feks var på
prednisolon præsterede jeg at tage 10 kg på på 3 uger...... og de kg har jeg
først smidt her i foråret... over et år efter prednisolonen.....

> [...]
> ikke fik valget mellem at leve på medicin eller en operation. Mit var
> mere en valg mellem kirurgen eller bedemanden

jeg håber mit "valg" kommer på samme måde..... jeg vil nemlig ikke have det
godt med det selvom jeg i mine down perioder har tænkt tanken....

> Du har forøvrigt helt ret med hensyn til ubehaget ved koloskopien, den
> var slem (vågnede trods bedøvelse). Du lyder næsten som om, du ikke var
> bedøvet? Uha da da!

du har ret... ingen bedøvelse... ikke engang noget afslappende..... dertil
skal siges at min læge på vejle sygehus er knald dygtig og gjorde det så
smertefrit som overhovedet muligt...... hvorimod "amatørerne" i
fredericia... det var undersøgelsen fra helvede.....
til deres forsvar skal jo siges at eftersom det kun var det nederste af
tarmen der var "inficeret" har de jo nok ikke ment det var nødvendigt.... og
den dybeste undersøgelse "kun" var 60 cm oppe i tarmen...... det eneste jeg
har fået er lidt smertestillende gele i endetarmen da kikkerten skulle
ind.....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-09-01 21:20

Sabina Hertzum wrote:

> operation har aldrig været på tale og jeg håber at jeg stadig kan holde det
> fra døren.....

Jeg må indrømme, med det jeg ved i dag, ville jeg have valgt
operationen, også selvom det ikke var nødvendigt.

> da jeg fik diagnosen var jeg skræmt fra vid og sans..

Da jeg fik at vide, at jeg skulle opereres, kunne lægen ikke forstå, at
jeg ikke reagerede. Han sendte en sygeplejerske ind til mig, til når
reaktionen kom - jeg venter stadig

> [...]
> prednisolon præsterede jeg at tage 10 kg på på 3 uger...... og de kg har jeg
> først smidt her i foråret... over et år efter prednisolonen.

Klysmaerne havde jeg helt glemt, men de er da heldigvis uden
(medicinske) bivirkninger i modsætning til Prednisolonen. Jeg fik vist
reddet mig en grøn stær på grund af den (en sygeplejerske på en
øjenafdelingen fortalte mig, at de ofte så grøn stær efter en
Prednisolon-behandling).

> jeg håber mit "valg" kommer på samme måde..... jeg vil nemlig ikke have det
> godt med det selvom jeg i mine down perioder har tænkt tanken....

Det føltes som om, jeg fik mit liv tilbage efter operationen. Jeg ser
den absolut ikke som en slem ting. Jeg kan huske, at jeg kort efter
tænkte, at det skulle jeg have vist længe før.

> du har ret... ingen bedøvelse...

Det fatter jeg slet ikke. Jeg syntes, at selv rektoskopien var slem. Jeg
fatter ikke dem, der dyrker analsex, men OK, det var måske værre på
grund af sygdommen.

Det er forøvrigt Chrohns jeg har/havde. Den kan desværre stadig komme
tilbage, selvom tyktarmen fjernes. Jeg har dog ikke haft problemer i de
13 år, der er gået siden da.

Jeg håber, du kan holde din sygdom nede uden at skulle på den skrappe
medicin, men skulle det blive værre, og du får tilbudt en operation, så
lad være med at se på den som noget skrækkeligt. Det er den absolut
ikke. Det er simpelthen skønt ikke at skulle tænke på sygdom eller
grimme bivirkninger.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-09-01 22:15

> Jeg må indrømme, med det jeg ved i dag, ville jeg have valgt
> operationen, også selvom det ikke var nødvendigt.

jeg kan så forstå dit sygdomsforløb har været værre end mit.... hvilket jo
også er grunden til at jeg tænker som jeg gør.... min krop har forandret sig
nok genem de sidste to år med op og ned ture... jeg behøver ikke mere.....
jeg ved det ikke er slut endnu.... men jeg er ikke færdig med at kæmpe.....

> Da jeg fik at vide, at jeg skulle opereres, kunne lægen ikke forstå, at
> jeg ikke reagerede. Han sendte en sygeplejerske ind til mig, til når
> reaktionen kom - jeg venter stadig

*G* hvor er det godt...... må jeg spørge hvilket sygehus du blev opereret på
og hvor meget du har fået lavet??

> [...]
> reddet mig en grøn stær på grund af den (en sygeplejerske på en
> øjenafdelingen fortalte mig, at de ofte så grøn stær efter en

det eneste gener jeg har af klysmaerne er som sagt smerter...... ellers har
jeg været hundesyg af colifoam ( efter en uges behandling lå jeg i sengen
med kramper og feber og snakkede i vildelse) og så on and of med diverse
former for prednisolon..... alvorligst var det i februar sidste år da jeg
blev indlagt i en uge for at få min tarm under kontrol og fik 50 mg
prednisolon plus to klysmaer samt 2 asacol stikpiller og 3x4
enterotabeletter om dagen..... 3 uger efter havde jeg taget 10 kg på og
lignede en spærreballon..... startvægt 65 kg..... slut 75... og jeg er 164
høj..... nu har jeg ved medicinens hjælp endelig tabt de kg igen.... og er
nede ved mit udgangspunkt.....
siden har jeg nægtet at komme i berøring med noget der har noget med
prednisolon at gøre...hvilket min læge også ved.... så nu hedder det pentasa
og det har jeg det faktisk fint med....

> Det føltes som om, jeg fik mit liv tilbage efter operationen. Jeg ser
> den absolut ikke som en slem ting. Jeg kan huske, at jeg kort efter
> tænkte, at det skulle jeg have vist længe før.

ja det kan jeg forstå.......

> Det fatter jeg slet ikke. Jeg syntes, at selv rektoskopien var slem. Jeg
> fatter ikke dem, der dyrker analsex, men OK, det var måske værre på
> grund af sygdommen.

jeg synes også rektoskopierne har været slemme...... de fleste gange har jeg
endda været udtømt til det undtagen en gang ved min nuværende læge..... han
mente ikke det var nødvendigt at jeg blev udtømt fordi han var "ekspert på
området".... hvilket jeg har måtte erkende at han var... han er knagme
dygtig til det pjat....

> Det er forøvrigt Chrohns jeg har/havde. Den kan desværre stadig komme
> tilbage, selvom tyktarmen fjernes. Jeg har dog ikke haft problemer i de
> 13 år, der er gået siden da.

har jeg misforstået noget eller er chrons ikke i hele tarmsystemet og
egentlig uhelbredeligt???
fjernede de hele dun tyktarm eller også noget af tyndtarmen??
hvis du kun har fået fjernet tyktarmen hvordan kan de så være sikre på at
det var chrons og ikke colitis??
lever du med stomi nu??
hvor gammel var du da du fik konstateret sygdommen??
og hvor gammel da du blev opereret??

undskyld alle mine spørgsmål men jeg lærer stadig..... håber ikke jeg kommer
for tæt på....

> [...]
> lad være med at se på den som noget skrækkeligt. Det er den absolut
> ikke. Det er simpelthen skønt ikke at skulle tænke på sygdom eller

jamen er der ikke også risiko forbundet med stomi og evt J-pouch???

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-01 00:15

Sabina Hertzum wrote:

> *G* hvor er det godt...... må jeg spørge hvilket sygehus du blev opereret på
> og hvor meget du har fået lavet??

Frederiksberg Hospital, og jeg fik fjernet hele tyktarmen. Inden
operationen mente lægerne, de kunne nøjes med at fjerne noget af tarmen,
men den havde det så værre, end de troede.

> [...]
> høj..... nu har jeg ved medicinens hjælp endelig tabt de kg igen.... og er

Hos mig røg kiloene den anden vej (slap dog ikke for måneansigt), fordi
jeg ikke kunne holde maden i mig. 1,90 høj og gik fra 85 kilo ned til 65
kilo lige efter operationen. Så jeg måtte bevæge mig for at blive våd,
når jeg tog brusebad.

> har jeg misforstået noget eller er chrons ikke i hele tarmsystemet og
> egentlig uhelbredeligt???

Jo, men jeg har som sagt ikke haft udbrud siden operationen for 13 år
siden.

> fjernede de hele dun tyktarm eller også noget af tyndtarmen??
> hvis du kun har fået fjernet tyktarmen hvordan kan de så være sikre på at
> det var chrons og ikke colitis??

Det har kun taget tyktarmen. Jeg vil tro, at de har kunnet se, at det
var Crohns ud fra vævsprøver.

> lever du med stomi nu??

Jeps, intet problem. Jeg mærker ikke noget til den til daglig, og andre
bemærker den heller ikke. Kun min familie og dem, der læser med her, ved
at jeg har sådan en.

Og jeg vil ikke af med den igen. Da jeg blev opereret, fik jeg at vide,
at man eventuelt senere kunne sætte tyndtarmen tilbage på endetarmen,
som jeg stadig har. Dengang var det vist ikke så normalt, og der blev
ikke snakket mere om det. Jeg har senere set en udsendelse som svensk tv
lavede, fordi man der netop var begyndt at foretage den slags
tilbagesætninger (eller hvad det nu hedder) i stor stil. Men det havde
nogle efter min mening grimme bivirkninger, fordi man ikke kan holde på
afføringen i længere tid og dermed skal sørge for, at der er et toilet i
nærheden, hvis man skal i byen. Med en stomi har man ikke den slags
problemer.

> hvor gammel var du da du fik konstateret sygdommen??
> og hvor gammel da du blev opereret??

29 år, og jeg blev opereret som 30-årig. Lidt sent, fik jeg at vide, de
fleste Crohns-patienter får vist konstateret sygdommen i 20 års-alderen.

> undskyld alle mine spørgsmål men jeg lærer stadig..... håber ikke jeg kommer
> for tæt på....

Helt i orden, jeg har ingen problemer i den retning.

> jamen er der ikke også risiko forbundet med stomi og evt J-pouch???

Hvad er J-pouch?

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-09-01 07:00

> Frederiksberg Hospital, og jeg fik fjernet hele tyktarmen. Inden
> operationen mente lægerne, de kunne nøjes med at fjerne noget af tarmen,
> men den havde det så værre, end de troede.

puh.. jeg har set billeder af en tarm ( efter den var taget ud) der var helt
ødelagt af colitis... det er ikke et kønt syn....

> [...]
> jeg ikke kunne holde maden i mig. 1,90 høj og gik fra 85 kilo ned til 65
> kilo lige efter operationen. Så jeg måtte bevæge mig for at blive våd,

jeg har heldigvis aldrig haft problemer i den retning... mine største
problemer var at jeg ikke kunne smide kiloene igen..... det var yderst
deprimerende i og med at jeg allerede i august igen var syg og havde blod i
afføringen...

> Jo, men jeg har som sagt ikke haft udbrud siden operationen for 13 år
> siden.

dejligt

> Det har kun taget tyktarmen. Jeg vil tro, at de har kunnet se, at det
> var Crohns ud fra vævsprøver.

ok

> Jeps, intet problem. Jeg mærker ikke noget til den til daglig, og andre
> bemærker den heller ikke. Kun min familie og dem, der læser med her, ved
> at jeg har sådan en.

jeg kunne slet ikke forestille mig at skulle leve med stomi.....

> [...]
> afføringen i længere tid og dermed skal sørge for, at der er et toilet i
> nærheden, hvis man skal i byen. Med en stomi har man ikke den slags

det med at sætte tyndtarmen ned til endetarmen er hvad der hedder en
J-pouch...
personligt ville jeg nok foretrække det..... også fordi jeg ikke kan se at
problemet med at skulle holde sig i nærheden af et toilet er så stort et
problem..... alt andet lige er det jo en forbedring med 3-4 toilet besøg om
dagen frem for 10-12....... og som jeg ser det så render jeg jo alligevel på
toilettet for at tisse ( jeg er jo ikke så priviligeret at jeg bare kan
stille mig op af et træ*G*)

> 29 år, og jeg blev opereret som 30-årig. Lidt sent, fik jeg at vide, de
> fleste Crohns-patienter får vist konstateret sygdommen i 20 års-alderen.

selv var jeg 25 da min colitis blev diagnosticeret..... og jeg er 27 nu....
og jeg tror såmænd ikke det er sent som sådan... det er jo individuelt ikk??

> Helt i orden, jeg har ingen problemer i den retning.

dejligt.. og tak for dine svar

> Hvad er J-pouch?

som du oven for har beskrevet.... når tarmen bliver lagt tilbage

Fra : Lotte M

Dato : 26-09-01 12:42

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev

Jeg blander mig lige igen

> som du oven for har beskrevet.... når tarmen bliver lagt tilbage

Det er ifølge min hjælper ikke helt korrekt. J-pouch er navnet
på den kunstige endetarm, som er lavet af et stykke tyndtarm.
Tarmen lægges dobbelt (foldes), så der bliver et lille reservoir,
der skal opsamle afføringen og når det så er fyldt op, får man
trang til toiletbesøg.

Hun fik lavet så'n en ting i februar i år og fik samtidig lavet en
ny stomi (samme sted som tidligere), for 3 måneder, indtil
den kunstige endetarm var helet. Indtil videre er hun ikke helt
tilfreds og savner den oprindelige stomi, men alligevel får
J-pouch en chance lidt endnu - ifølge lægerne kan resultatet
først vurderes efter et år (minimum).

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-09-01 12:45

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:9oseqk$a44$1@sunsite.dk...
> [...]
> Tarmen lægges dobbelt (foldes), så der bliver et lille reservoir,
> der skal opsamle afføringen og når det så er fyldt op, får man

det er den lange beskrivelse..... jeg så ingen grund til at kaste mig ud i
det eftersom det ikke er det den oprindelige debat gik ud på.... der findes
som jeg er informeret også en U-pouch som er stort set det samme som en
J-pouch blot lagt doppelt......
i bund og grund er det jo det samme..... at tarmen bliver lagt tilbage så
man får afføringen ud "den rigtige vej"...

> [...]
> tilfreds og savner den oprindelige stomi, men alligevel får
> J-pouch en chance lidt endnu - ifølge lægerne kan resultatet

jeg synes det er fedt at sådan en ung pige får en chance for at få en
"normal" tilværelse.. det kan godt være at det virker underligt jeg siger
sådan.... men tænk engang på mennesker der først får fjernet deres tarm
efter de er fyldt 50 år...... der er muligheden der ikke fordi endetarmes
åbningen ( ringmusklen) somregel er for slap......

Fra : Lotte M

Dato : 26-09-01 15:00

> [...]

> det er den lange beskrivelse.....

ok

> jeg synes det er fedt at sådan en ung pige får en chance for at få en

Jeps

Fra : Lotte M

Dato : 26-09-01 12:15

"Kim Ludvigsen" <ludvig@post4.tele.dk> skrev

Nu får jeg liiige lyst til at sparke en bemærkning ind.

> Jeg må indrømme, med det jeg ved i dag, ville jeg have valgt
> operationen, også selvom det ikke var nødvendigt.

Jeg har en handicaphjælper (20 år) med collitis - der har været
stomiopereret. Hun fortæller stomien var en kæmpe lettelse og
ganske uproblematisk. Pt. har hun fået "normaliseret" tarmfunktionen,
men hvis det ikke kommer til at fungere, vil hun ikke betænke sig på
at få lavet stomien igen.

Angående kærester, så var stomien heller ikke et problem, skulle
jeg hilse og sige

Desværre har hun lige fået konstateret knuderosen, hvilket angiveligt
er en følgesygdom ved collitis.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-09-01 12:26

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:9osd8p$t8l$1@sunsite.dk...
> Nu får jeg liiige lyst til at sparke en bemærkning ind.

det skal du være meget velkommen til

> [...]
> ganske uproblematisk. Pt. har hun fået "normaliseret" tarmfunktionen,
> men hvis det ikke kommer til at fungere, vil hun ikke betænke sig på

sådan er vi jo så forskellige.... jeg har det selv sådan lige nu at så længe
jeg kan fungere kun med den ene indhældning om dagen i kortere perioder ser
jeg ingen grund til at blive opereret....

> Angående kærester, så var stomien heller ikke et problem, skulle
> jeg hilse og sige

det kan jeg forstå hvis ellers den generelle selvtillid er i orden...... det
er min ikke.... som det er nu skammer jeg mig gevaldigt over min krop selvom
jeg et eller andet sted godt ved den er helt normal for en kvinde som mig
( der har fået barn og haft voldsom overvægt) det er ofte så slemt at jeg
"gemmer" mig selv for min kæreste....
selvom jeg er "normalvægtig" nu har jeg stadig nogle ting ved min krop jeg
ikke ville tøve et sekundt med at få ændret... hvis jeg havde pengene....

> Desværre har hun lige fået konstateret knuderosen, hvilket angiveligt
> er en følgesygdom ved collitis.

det er en følge sygsom jeg endnu ikke har hørt om så.... selv lider jeg
meget af nyresten/grus som også er en følgeting.... og når mine udbrud er
slemme har jeg også problemer med leddene..

Fra : Lotte M

Dato : 26-09-01 15:57

> [...]

> ( der har fået barn og haft voldsom overvægt) det er ofte så slemt at jeg

Uanset hvordan din sygdom udvikler sig, så hold godt fast i, at dine
selvtillidsproblemer kommer indefra. Kuren er ikke at slippe af med
dine fysiske "særheder", men at holde af dig selv, værdsætte den du er
- på godt og ondt.

Nu kender jeg dig jo ikke, men umiddelbart tror jeg du har en stor
omsorgsfølelse for dine omgivelser - elsk dig selv, fordi du har
overskud til andre. Du har også gode formuleringsevner og du virker
til at kunne sætte ord på dine følelser - det er evner, som du kan være
stolt af. Du har sikkert også frembragt en dejlig unge - vær stolt!

Ros dig selv - dagligt - for dine kvaliteter og tilgiv dine fejl, du /er/
nemlig værd at elske, som du er, selv om du ikke tør tro på det...