Kryptorchid.
Fra : Susanne

Dato : 23-09-01 15:56

Hej alle.

Jeg skal til dyrlægen i næste uge, ang. min 8 måneder gamle hanhund.
Jeg er bange for han er kryptorchid. Nogle gode råd til hvordan jeg
skal forholde mig i det tilfælde?
Han er med DKK stamtavle, så jeg skal vel have fat i opdrætteren.
Jeg har læst mig til at man kastrerer i den kryptorchide side og
sterilisere i den anden side, så man ikke risikerer at avle på denne
defekt.
Gode råd og forslag modtages med kyshånd - bare ikke forslag om at
komme af med hvalpen og få ham byttet med en anden.

Med venlig
Susanne og den stadig dejlige Victor

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-09-01 16:49

"Susanne" <laurberg@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Gode råd og forslag modtages med kyshånd - bare ikke forslag om at
> komme af med hvalpen og få ham byttet med en anden.

Du har vel en kontrakt fra opdrætteren fra da du købte hvalpen hvor i der
fremgår hvilken garanti der er på hvalpen?. Men jeg ville mene at alle
seriøse opdrættere dækker kryptorchid på den ene eller anden måde. I de
fleste tilfælde ved en reduktion af købsprisen med 50%, nogen endda med en
helt ny hvalp.

Hvis tekstiklerne ikke er faldet ned i pungen så kan de sætte sig til
kræft..er ikke sikkert de gør det men sansynligheden er stor så derfor ville
det være en fordel af få hunden kastereret. Bortset fra at din hund bagefter
ikke vil være i stand til at avle så HUSK at han stadig er den samme for dig
som før

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Pepsi

Dato : 23-09-01 20:49

Hej Susanne,

Den manglende sten kan endnu nå at falde på plads faktisk helt op til 1 års
alderen, men sandsynligheden er lille.
I England benyttes også krytorchide hunde i avl- uden indvendinger fra de
organiserede hundesammenslutninger.

Køb af hund er hvadenten det er fra en DKK opdrætter eller hvilken som helst
anden sælger dækket af lov om forbruger køb, hvilket inderbærer at
opdrætteren er forpligtiget til at dække alle bevislige arvelige
sundehedsmæssige defekter inden for det første år, uanset om der er noget på
skrift eller ikke, og du kan aldrig stilles ringere end lovgivningen.

I DK ser seriøse opdrættere anderledes på krytorchide hunde, og disse hunde
vil i DKK altid være udelukket fra avl og udstilling, så hvis det har været
dit udtrykkelige ønske at købe en udstillingshund må du kunne forvente en
hvis økonomisk kompenstation - men forvent ikke straks en reduktion af den
pris du har givet for din hund, opdrætteren vil være i sin gode ret till at
tilbyde dig enten en anden hund(utopisk) -eller endnu en hund men til halv
pris.

Venlig hilsen
Isabell

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 24-09-01 14:46

Nå nu kom jeg til at dumme mig igen, og sendte kun mit indlæg som svar til
Susanne- men I andre må også gerne se det.
Så værs'go:

Da jeg for nogle år siden solgte en hund, der viste sig at være kryptochid,
fik jeg i DKK at vide, at jeg ville være forpligtet til at refundere
hvalpekøberen 1/3 af købsprisen.
Da jeg vidste at hvalpekøberen ønskede at gå til prøver i Dansk
Retrieverklub, hvilket man ikke kan med en kryp. hund, kunne jeg da ikke
være andet bekendt end at refundere hele beløbet, så han kunne købe en ny
hund, eller tilbyde en anden hund.
Køberen valgte pengene, men kom igen og købte hvalp for dem, da jeg fik
næste kuld.
Denne lille fotælling, for at vise at det bedst kan betale sig at behandle
hvalpekøbere (og dermed hund ) ordentligt.

Anne Mette
p.s. den lille hund, som senere selvfølgelig blev kaldt "Einstein" kom
iøvrigt til en dejlig familie, som samtidig havde en bror fra samme kuld.

Fra : Susanne

Dato : 24-09-01 18:16

Anne Mette Mørup <Spring.Swift.Labrador@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3baf3939$0$80799$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> p.s. den lille hund, som senere selvfølgelig blev kaldt "Einstein" kom
> iøvrigt til en dejlig familie, som samtidig havde en bror fra samme kuld.

*GGGGGGGGGGGGG*
Ja, nu ved jeg da hvad Victor får some kælenavn fremover......

Mvh
Susanne

Fra : Kim Christensen

Dato : 24-09-01 15:56

Hej Susanne

Min første hund var (og er stadig) kryptorcid. Dengang anbefalededyrlægen at
vente og se. Der var efter hans mening ingen akut grund til at få den
tilbageholdte sten fjernet. Da hunden så fik en alvorlig poteskade derskulle
opereres i narkose, valgte jeg atfå den tilbageholdte sten fjernet, hunden var
da 3 år gammel, ogder var ingen tegn på kræft i stenenda de fandt den (den
havde gemt sig godt). Da "min" race, ruhåret hønsehund kan få pelsproblemer i
forbindelse med kastration, (pelsen bliver længere og tættere, det siges at
kunne give eksem...ved det ikke sikkert) blev hunden ikke kastreret, og har
således stadig den raske testikel i behold. Hunden er i dag 12 år, der har
aldrig været problemer med det.
Jeg synes du skulle se tiden an, men være opmærksom på eventuelle
adfærdsændringer, hvilket er et første tegn på at noget er ved at gå galt.
Indgrebet er ikke nogen alvorlig operetion - for en god dyrlæge. Andre må
næsten skille hunden helt ad, fandt jeg ud af.

Med venlig hilsen

Kim Christensen

--
Posted from pcgate.eucsyd.dk [195.41.206.2]

Fra : Camilla Larsen

Dato : 24-09-01 16:47

Hejsa

Nu har jeg et spørgsmål til jer, der kender lidt til krytorchid og DKK
reglerne om kring dette.

Men en god ven til mig har for et par måneder siden købt en rigtig
dejlig hvalp. En hund han ønskede at bruge til dels udstilling men
også lydighed, nu er spørgsmålet så at hvalpen som nu er 6 mdr og den
har kun den ene sten nede i pungen.

Hvor længe skal han vente med at gøre krav hos opdrætteren og hvilke
rettigheder har han som ejer i det hele taget??

Det skal lige siges at jeg spørger da jeg synes at 6000,- for en hund
som ikke kan bruges til hverken udstilling eller avl er mange penge*S*

Camilla

Fra : Susanne

Dato : 24-09-01 18:11

Hej Camilla

Jeg har nu, ved at have samme problem, fundet ud af at jeg har ret på at få
mellem 25 og 33 % refunderet. Det er vel nærmest også det mindste, da de
penge nok kommer til at gå til at få Victor kastereret og måske
sterillisderet. Jeg har selv givet 6000 kr for ham, så det er da ærgeligt.
Men han er jo trods alt stadig min øjesten. Så vidt jeg har fundet ud af,
skal jeg gøre opmærksom på min ret inden han er 1 år. Man kan så med
opdrætteren lave en ny skriftelig aftale, der gør at man kan vente med
kasteration til hvalpen er ældre.
Jeg har bare et ekstra problem....min opdrætter er ikke til at få fat i. Han
er holdt som aktiv opdrætter, efter jeg har købt min hvalp. Men jeg har
stadig ret til at få nogle penge refunderet...jeg skal bare lige finden
manden først.

Mvh
Susanne

Camilla Larsen <pepperNOSPAM1@albertsen.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:58kuqtogfffni84c0h50lsoqr68s898tsj@4ax.com...

Fra : x Vuf x

Dato : 24-09-01 20:49

Mon, 24 Sep 2001 14:56:20 +0000 (UTC), Kim Christensen wrote:

> [...]
>Indgrebet er ikke nogen alvorlig operetion - for en god dyrlæge. Andre må
>næsten skille hunden helt ad, fandt jeg ud af.

Ja jeg ville også anbefale at få fundet og fjernet den ene sten og
lade den raske sidde!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Fra : Susanne

Dato : 24-09-01 21:11

x Vuf x <webmaster@***sonpet.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cd3vqtkkkmgvrojg67skjn3divdaf641rr@4ax.com...
> Mon, 24 Sep 2001 14:56:20 +0000 (UTC), Kim Christensen wrote:
>

> Ja jeg ville også anbefale at få fundet og fjernet den ene sten og
> lade den raske sidde!

Hej

Var det ikke en god idè at sterilisere ham i den "raske" side. ?
Så man ikke risikere, han får trang til at forplante sig :c)

Susanne

Fra : Kirsten Olsen

Dato : 25-09-01 13:41

On Mon, 24 Sep 2001 22:11:14 +0200, "Susanne"
<laurberg@worldonline.dk> skrev:

>Var det ikke en god idè at sterilisere ham i den "raske" side. ?
>Så man ikke risikere, han får trang til at forplante sig :c)
>
>Susanne

Ved sterilisation fjerner man ikke trangen, men evnen til at
forplante sig

Hilsen Kirsten

www.hunde-info.dk
www.hunde-portalen.dk

Fra : Susanne

Dato : 25-09-01 13:52

> Ved sterilisation fjerner man ikke trangen, men evnen til at
> forplante sig
>
> Hilsen Kirsten

Hej.
Men det var jo også det der var meningen. Altså udgå at avle på sådan en
hund.
Han må vel godt have trangen stadigvæk eller... :c)
Og ved sterilisation forstår jeg at andre hunde stadig "ser" ham som en
hanhund og ikke bare en den`
Hilsen
Susanne

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-09-01 16:42

> Hej
>
> Var det ikke en god idè at sterilisere ham i den "raske" side. ?
> Så man ikke risikere, han får trang til at forplante sig :c)
>
> Susanne

Der er mange hanhunde der ikke er kastreret, selvom det ikke er meningen at de
skal, eller kommer til at forplante sig.
Kastrerede hanhunde må mange gange finde isg i lidt af hvert fra normale
hanhunde. Nogen accepterer det, andre
bliver agresive. Vi kan ikke mærke det, men man fjerner deres "lugt" der er
deres identifikation over for artsfæller.
De lugter ikke som en hanhund plejer, men heller ikke som en hunhund. Det er
der en del hunde der ikke kan finde ud af.
En kryptorcid hanhund med en testikel i behold vil slippe for at skulle finde
sig i at blive "redet på"
af andre hanhunde, eller skynde sig at bide først, bare for at vise hvem man
er.

Desuden er der nogen andre bivirkninger ved kastration. Som jeg nævnte, bliver
pelsen ofte længere og kraftigere. For visse racer kan det fremme eksem, og det
er noget ubehageligt noget.

Med det in mente, er den bedste måde at forhindre uønsket forplantning vel at
holde hunden fra udflugter på egen pote....

mvh

Kim Christensen

--
Posted from pcgate.eucsyd.dk [195.41.206.2]