Invalide pension/Job
Fra : Jens

Dato : 23-09-01 00:08

Hej NG

Jeg har nu gået arbejdsløs siden juli, efter afsluttet udd. som
IT-administrator og har fået kontant hjælp siden da, da jeg ikke kan komme i
en A-kasse/fagforening, det er begyndt at gå mig lidt på, efter at jeg nu
har søgt ca. 25 job alle med afslag, ved godt det ikke er så mange, men jeg
kan ikke tage et hvilkesomhelst job pga. mit handicap, og der er ikke megen
hjælp at hente i kommunen, jeg ved ikke engang hvem jeg skal kontakte, som
sagt bliver jeg spisset af med kontant hjælp, samt at jeg også fåer
invalitets ydelse, og dermed ved jeg jo at jeg er berettet til IP, men jeg
har ikke rigtigt lyst til IP endnu, da jeg kun er 26 og at jeg gerne selv
vil ud at arbejde og prøve at forsørge mig selv.
Men nu mit sp. Er det overhovede lovligt at kommunen ikke hjælper
mig/kontakter mig?. Hvis nu vi tager en person uden handicap, så får de jo
ikke lov til at gå på kontant hjælp i 3 måneder eller gør de?

Jeg har det lidt på den måde at kommunen ikke gør noget fordi sålænge jeg
kun får kontant hjælp sparer de penge, jeg ved ikke om man kan betragte det
på denne måde.

Er der iøverigt nogle der kan henvise til nogle sites vedr. IP pension,
forskellige tilskuds orderninger og lign. for handicappet.

mvh Jens

Fra : Jan Bang Madsen

Dato : 23-09-01 07:59

Hej Jens

Jeg er selv handicappet og arbejder med EDB. Dels arbejder jeg i et skånejob
i en EDB-afdeling hvor jeg tjener lidt over IP og dels prøver jeg så at lave
noget hjemme fra jeg sælger via nettet.

Jeg vil faktisk foreslå dig selv at prøve at henvende dig til nogle
virksomheder når du ved hvilke evt. støtte muligheder der er. For de jobs
kommunen finder er ikke altid de bedste

Hilsen

Jan

Du kan se hvad jeg laver her hjemmefra på www.jbmsoft.dk

Fra : Lotte M

Dato : 23-09-01 13:20

"Jens" <jens_juel@bigfoot.com> skrev

> Men nu mit sp. Er det overhovede lovligt at kommunen ikke hjælper
> mig/kontakter mig?.

Det er ikke i orden, at din kommune ikke hjælper dig.

Hvad er årsagen til de mange afslag - dit handicap, dine
kvalifikationer eller?

Hvis dit handicap medfører at du ikke kan fungere i et job på
almindelige vilkår, så er det muligt et fleksjob vil være en god
ide. Der er også mulighed for at få bevilget en hjælper i
jobsammenhæng, hvis dit handicap betyder, at du skal have
praktisk hjælp, for at kunne fungere i dit arbejde.

En mindre drastisk løsning kan være at din kommune hjælper
med at finde et job, og bevilger et løntilskud i indkøringsperioden,
så du får mulighed for at bevise, at du er en værdifuld medarbejder.

> Hvis nu vi tager en person uden handicap, så får de jo
> ikke lov til at gå på kontant hjælp i 3 måneder eller gør de?

Normalt aktiveres kontanthjælpsmodtagere, der har ledighed
som det primære problem, med hård hånd.

> Er der iøverigt nogle der kan henvise til nogle sites vedr. IP pension,
> forskellige tilskuds orderninger og lign. for handicappet.

Måske kan du bruge linket nedenfor. Ellers er det muligt at der
findes en forening, for personer med dit handicap.

Held og lykke!

--
Lotte M
http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 24-09-01 20:28

Hej Lotte og andre

On Sun, 23 Sep 2001 14:19:56 +0200, "Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote:

> [...]
>jobsammenhæng, hvis dit handicap betyder, at du skal have
>praktisk hjælp, for at kunne fungere i dit arbejde.

Jeg har i længer tid tænkt på hvad man gør, vores datter (13 1/2) går
i 7 kl. på en privatskole hun vil ikke kunne tage en fuld eksame men
der arbejdes på dansk/matematik/engelsk og der kommer måske mere
til.... men når hun er færdig hvad så? hun skal på en efterskole,for
at gøre hende mere uafhængi af os, men har ikke fundet en endnu.

Det jeg leder efter er om man "arbejdsprøver" så unge menesker eller
om det er "op til systemet" hun er spastiker, det er nu 3 årsiden hun
har været hos psykolig (vi kan altid ringe og få en tid) det er en
specialklasse (lavet igen primært til glæde for hende hun går i,
vors kontakt med socialkontoret er lig 0 da jeg ikke kunne med den
gamle "behandler" hun holdte i foråret, og så har jeg søgt om kørsel
til præst det "sled" 4 "behandle" op den sidste sagde det bare var en
form sag (tog 20 opringninger) hun oplyste også at det sikkert var en
ny næste gang

Hvad har du/I af links hvor jeg kan blive "klog" den lille pige bliver
jo hurtigt "gammel"

Mvh
Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Lotte M

Dato : 27-09-01 12:50

"Winnie Henriksen" <winnie@bitnisse.dk> skrev

> Det jeg leder efter er om man "arbejdsprøver" så unge menesker
> eller om det er "op til systemet"

Det er ikke noget man gør rutinemæssigt og i har selv ansvaret for
at fortælle, hvis datteren har behov for hjælp til erhvervsvalg.
Kommunen har naturligvis pligt til at vejlede om støttemulighederne
i forbindelse med uddannelse og job.

Jeg vil foreslå at i taler med skolens erhvervsvejleder og datterens
klasselærer, så I ved hvilke faglige styrker og svagheder hun har og
hvilke typer jobs/uddannelse, hun vil kunne klare fagligt.

Derefter kan i få kommunen (sagsbehandler eller specialcenter) med
på banen - eventuelt specialkonsulenten for bevægelseshandicap,
for at afklare mulighederne, når der ses på både det faglige og det
fysiske. Det er naturligvis vigtigt, at datteren er med i processen,
ligesom mor og far skal være bevidste om, at datteren får lov at
tage den del af ansvaret og argumentationen, som hun magter (Det
er ofte mere end forældrene tror).

Hvis det er urealistisk at datteren kan magte en egentlig uddannelse,
så kan i roligt vente til datterens sidste skoleår, for det er ikke lige så
tidskrævende at finde et job, som det er at planlægge et uddannelses-
forløb, hvor den ønskede uddannelse måske ikke er fysisk tilgængelig
for handicappede osv.

> [...]
> til præst det "sled" 4 "behandle" op den sidste sagde det bare var en
> form sag (tog 20 opringninger) hun oplyste også at det sikkert var en

Det er desværre virkeligheden i mange kommuner, at der er hyppige
sagsbehandlerskift og ansøgninger derfor trækker ud - det er ikke
sagsbehandlernes skyld

Det kommer jer ikke til gode at presse for meget, men heller ikke at
lade stå til. Hvis alle borgere rykker dagligt for afgørelser (det gør
en del), så har den stakkels sagsbehandler ikke tid, til at lave de
afgørelser alle rykker for. Så, vær lidt tålmodig og ryk kun når der
faktisk /er/ tale om syltede sager og gør det hellere skriftligt end
telefonisk - så har i dokumentation for rykkeren og sagsbehandleren
har arbejdsro...

> Hvad har du/I af links hvor jeg kan blive "klog" den lille pige bliver
> jo hurtigt "gammel"

Ja, de bliver hurtigt store. Det er fint i er opmærksomme, for der er
nogle forældre til handicappede børn, der har /meget/ svært ved at
give "slip" og bliver ved med at kontrollere "barnet" langt ind i
voksenalderen.

Angående links, så er der en lille samling på handiinfo.

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 29-09-01 08:24

Hej

On Thu, 27 Sep 2001 13:50:04 +0200, "Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote:

>Jeg vil foreslå at i taler med skolens erhvervsvejleder og datterens
>klasselærer, så I ved hvilke faglige styrker og svagheder hun har og
>hvilke typer jobs/uddannelse, hun vil kunne klare fagligt.

Det er der gang i, hun vil gerne have med børn at gøre, så vi har talt
om at snakket med hendes "gl. børnehave", den ligger dejlig tæt på og
lederen og noget af personalet er nogen hun kender, og så prøve at
give hende nogle dage hele dette skole år og så se hvordan det går
Det har man gjort men et par stykker i den gl. special klassse men
gode resultater arbejde/lærepladser.

> [...]
>ligesom mor og far skal være bevidste om, at datteren får lov at
>tage den del af ansvaret og argumentationen, som hun magter (Det

Ja

> [...]
>tidskrævende at finde et job, som det er at planlægge et uddannelses-
>forløb, hvor den ønskede uddannelse måske ikke er fysisk tilgængelig

Nej det er ikke svært at finde et job, men det skal jo helst være
noget hun gerne vil lave, da hun ellers falder ind i sin "drømme
verden" og skal have støtte til at komme ud, dette kan self. ændre sig
med årene men det er der ingen garenti for

>Det er desværre virkeligheden i mange kommuner, at der er hyppige
>sagsbehandlerskift og ansøgninger derfor trækker ud - det er ikke
>sagsbehandlernes skyld

Så skal de lade vær med at love at ringe tilbage til en bestemt tid

> [...]
>faktisk /er/ tale om syltede sager og gør det hellere skriftligt end
>telefonisk - så har i dokumentation for rykkeren og sagsbehandleren

Det ved jeg men det startede med en opringning i primo april hvor jeg
fore spurte om hun kunne blive kørt til præst, damen fortalte det nok
bare var en formsag men at hun ville ringe om mandagen jeg ringede så
om onsdagen og fik bested på at det var en anden der skule behandle
sagen og hun lovede at ringe......... og da jeg ringede ultimo august
(hun skulle starte 11/9) var der igen en ny der ikke havde hørt om
sagen hun skrev ned og ville ringe om igen om tirsdagen da der så var
gået en ugen og tiden nærmede sig ringende jeg, hun forklarede at hun
ikke havde kunne læse det hun havde skrevet og derfor ikke havde
ringet men fik oplysningerne igen og ringede om torsdagen med besked
på at de bare udviede den stående kørsel.

Jeg ved godt at de er stresset og at de har meget arbejde men vi kan
ikke være de eneste der beder om mere kørsel og den første der sagde
det bare var en formsag havde ret så kan jeg ikke se hvofor det skal
tage så lang tid, det kunne jo egentligt være ordnet på 2 samtaler da
der jo ikke skulle laves en ansøgning.

> [...]
>nogle forældre til handicappede børn, der har /meget/ svært ved at
>give "slip" og bliver ved med at kontrollere "barnet" langt ind i

Det er også enormt svært, men mere fordi det er mig der skal skubbe
fra fordi hun ikke gør "oprør" og siger fra, så når vi mener at hun
kan noget selv skal hun tvinges.
Feks. hun skulle til lægen i torsdags og da hun både taler og selv ved
hvordan hun har det så blev det aftalt at HUN skulle lave en liste
over ting som havde besværet hende siden sidst og selv stå for
samtalen, jeg var der og self. til at støtte/hjælpe, det tog kun ca. 2
timer at få den aftale istand, men bagefter var hun jo stolt som en
pave .

Fra : Lotte M

Dato : 04-10-01 14:45

> [...]

> samtalen, jeg var der og self. til at støtte/hjælpe, det tog kun ca. 2
> timer at få den aftale istand, men bagefter var hun jo stolt som en

Sådan - man skal lære at kravle.......