Stamtavler og parring
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-01-01 08:46

Naboen har en Irsk ulvehund i løbetid, som hun gerne vil have parret -
selvfølgelig med en anden irsk ulvehund. Men hundeklubben har sagt, at det
er forbudt for en hund med stamtavle at parre den med en hund uden
stamtavle - hvorfor det? Det giver da ingen mening - når man ved hvem de
øvrige søskende er.
Er alle klubber sådan?

Mvh Maria

Fra : V. Iversen

Dato : 21-01-01 10:26

Hej Maria.

Jeg vil tro det har noget at gøre med at man så ikke kan spore
familieforhold på den ene side. Dette gør jo risikoen for indavl væsentlig,
noget alle racehunde ejere må passe på.

--
M.V.H.
V. Iversen

Fra : Mari

Dato : 21-01-01 14:42

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse news:Qswa6.53579$W81.548164@twister.sunsite.dk...
> [...]
> er forbudt for en hund med stamtavle at parre den med en hund uden
> stamtavle - hvorfor det? Det giver da ingen mening - når man ved hvem de

Klubben har nok haft for mange sager, hvor hvalpene har skiftet moder og
derefter er blevet stambogsført som den nye moders afkom - hvorefter salgsprisen
er 10-doblet.

Regler bliver som regel lavet fordi nogle udnytter systemerne til grænsen - og
af og til også ud over denne.

--
Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : Doggy

Dato : 21-01-01 18:41

Hej Maria

En anden forklaring kan også være at man indenfor ulvehundenene (ligesom
indenfor mange andre racer) kæmper med flere forskellige arvelige sygdomme,
som man kun kan bekæmpe ved at avle på undersøgte og sygdomsfrie forældre.De
fleste special klubber stiller nogle bestemte krav til forældre dyrene for
at du kan få lov til at avle med dem og avlen kan kun styres i den rigtige
retning,hvis du kender forældrenes aner og ved at der ikke forekommer
sygdomme bagud i stamtræet.
Vi vil jo alle sammen gerne have sunde og raske hunde,der ikke videregiver
sygdomsgener og bl. a. indenfor ulvehundene drejer det sig om flere
forskellige hjerte og leversygdomme.
Jeg har selv opdrættet retrievere i 20 år og jeg ved hvor meget vi kæmper
med bl.a. HD og øjensygdomme indenfor netop disse racer.
Nu har jeg også fået ulvehund og jeg har hørt mange historier om folk der
har måttet få aflivet deres ulvehund i en ung alder blandt andet p.g.a.
hjertefejl og knogledeformiteter og det er jo bare så trist.

Så jeg synes at der er en god grund til at vi skal kende avlshundenes
afstamning.
Det er en stor oplevelse at få hvalpe,men det stiller også store krav til os
som opdrættere,nemlig at opdrætte så sunde og sygdomsfrie hunde som
muligt,så de hvalpe vi sender ud i verdenen får de bedste muligheder
fra starten.
Stamtavlen er ikke en garanti,men den er et redskab og sammen med de enkelte
klubbers avlsrestriktioner
har man et godt udgangspunkt for en sund og fornuftig hundeavl.

Med venlig hilsen

Merete

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-01-01 19:54

Tak for svarene - de har i hvert fald hjulpet mig til lidt bedre at forstå
det arbejde, der gøres for de forskellige racehunde. Og jeg bringer dem
videre til min hvalpeglade nabo.

Mvh Maria