Hvorfor gør hun sådan?
Fra : Lilian Hansen

Dato : 22-09-01 21:28

Hej gruppe.
Er der nogen der kan give mig en idé om, hvorfor min hoppe opfører sig som
hun gør?

Hun hidser sig HELT VILDT op og fnyser som en gal, når jeg vi rider forbi en
fold med andre heste. (jeg rider aldrig alene ud, men altid med min datter.)
Hvis hestene på fold løber, kan jeg næsten ikke holde hende og hun virker
som om hun nærmest er en krudttønde. Hun spæner ikke afsted, men kan lave
alle mulige ting på stedet, medens hun fnyser og skaber sig som en gal. Og
hvis hestene på fold fortsætter, er hun parat til at spæne over stok og
sten.

Vi har 2 heste. Min hoppe og min datters wallak. De er meget glade for
hinanden.

Hun har aldrig været så begejstret for mange heste, men jeg har haft hende
stående på et ridecenter med 14 andre heste og der var der aldrig problemer
med samvær, hestene imellem. (Det er kun når det er fremmede heste, hun gør
som hun gør) Vores wallak (Fjordhest) forstår åbenbart ikke en disse, når
hun laver det nummer, for han glor bare på hende og så over på folden med
hestene. Og så ligner han et spørgsmålstegn. Normalt er hun MEGET cool. Jeg
har haft hende med de mærkeligste steder og hun er kold som jordbæris. Det
er jo dejligt. Og hvis jeg rider tur med andre på fremmede heste er hun også
ok. (Hun vil bare helst være forrest eller helt bagerst) Det er KUN når der
er heste på en fold der spæner at hun koger over. Hvad mon der er årsag og
hvordan kan jeg få hende til at lade være med det? Jeg er jo nervøs for, at
det en skønne dag ender galt.

Vores 2 heste har gået alene sammen i et år nu. Vi har ikke redet sammen med
andre. Kan det skyldes det? Før i tiden var hun heller ikke glad for det med
folde og heste, men det var bestemt ikke så meget som nu.

Er der mon noget der kender sådan en situation???

Mange hilsner Lilian

Fra : Liz

Dato : 22-09-01 22:09

Hej Lillian!

Tror du ikke at det er "flok instinkt"? Min har det samme problem, men med
kvier i flok!!!
Hvis de løber, prover hesten at løbe. Hvis de står stille, er der ingen
problem.
Hun vil nok også gerne hilse på de andre. Som du siger, de er fremmed for
hende.
Heste er sociale, flokdyr og flugtdyr. Bare en tanke.

Tror du ikke at hvis hun fik lov til stille og rolige at hilse på dem hver
gang I gik forbi, at hun til sidste vil lade som ingenting?

Venlig hilsener og vrinsker

Liz

Lilian Hansen <lhansen@house-of-hansen.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bacf63f$0$264$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Anet

Dato : 22-09-01 22:09

Hej Lilian

Jeg har haft en hest der havde tendens til nogenlunde det samme. Når jeg kom
ridende alene eller sammen med min datter og så kom til en fold med
galoperende heste så blev hun helt aldeles sur. Hun spændte helt op og når
vi så red forbi og en evt. hest stoppede galoppen og stak hovedet ud over
hegnet og ville snuse så Fnyste hun så arrigt og krummede sig helt sammen
at den fremmede hest straks trak mulen til sig igen og kiggede lidt
forbavset på hende. Hvad du skal gøre ved sagen ved jeg som ikke rigtig. For
mig var det ikke et problem for hun satte sig bare i respekt hos den
fremmede og så gik hun roligt videre.

hilsen

Anet

Fra : Lilian Hansen

Dato : 22-09-01 22:36

Hej Anet
Tak for dit svar. Hvis jeg bare vidste hvorfor hun gør det, så kunne jeg jo
gøre noget ved det. Jeg tror egentlig ikke at min hoppe, forsøger at sætte
sig i respekt, for det er en så underlig måde hun opfører sig på i forhold
til hvordan hun ellers er.
Jeg kan ikke engang ride i den samme side som folden med hestene. Det ville
gå helt galt. Når hun fnyser lyder det nærmest som om hun både truer og er
skrækslagen samtidigt. Og det syntes jeg er underligt. Gad vide om det er
noget flokinstinkt. At hun måske vil med dem samtidigt med, at hun måske
syntes det er lidt farligt.

Mange hilsner Lilian

Fra : Killalot

Dato : 25-09-01 15:18

Hej
Den hoppe jeg rider på gør akkurat ligesådan....Jeg synes oveni købet at det
er værst / vildest, når hun er hestegal....
Jeg tolker det som om hun gerne vil vise sig lidt - du ved blære sig - "se
hvad jeg har at byde på"- måden! Det er bare et bud.

Fra : Lilian Hansen

Dato : 01-10-01 21:46

Hej Kallilot

Du siger noget!....
Hun er nemlig hestegal i øjeblikket (meget) og hun har jo kun vores vallak
at vise sig for, så måske har du ret. Men ikke desto mindre er det død
ubehageligt. Det gør selvfølgelig at jeg undgår helst at ride på strækninger
hvor der er heste på fold, men det er altså svært.
Jeg har også tænkt på om hun måske er blevet lidt bange for fremmede heste,
nu hvor hun har gået alene med vores vallak i et år, men det syntes jeg
ville være mærkeligt.

Hilsen Lilian