Hvordan tilslutter jeg min bærbare til min~
Fra : Kim Hansen

Dato : 22-09-01 21:49

Hej gruppe...

Jeg har lidt prob. med at få min bærbare computer til at snakke med min
stationere computer.

Jeg kører ADSL på den stationere og ville så gerne have den bærbare til at
kommunikere med den "store", således at jeg både kan surfe på nettet og have
adgang til de filer/mapper der lægger på den stationere og omvendt.

Jeg troede at jeg var vaks og gik ud og købte et netkort mere og et
netkabel. Netkortet installerede jeg i den "store" computer (så jeg der nu
har to) og forbandt netkablerne. Men men men, det virkede ikke som jeg
regnede med. Har "share" på de mapper jeg vil dele på begge maskiner. Den
lille computer nede ved klokken, der normalt viser at der er "hul" igennem
viser en computer med et rødt kryds (= ingen forbindelse, går jeg ud fra).

Det virker okay når jeg bruger kablet fra Routeren, altså hvis jeg forbinder
den bærbare og den "store" computer med det kabel der fulgte med routeren
(CISCO 677) men altså ikke hvis jeg forbinder dem med det kabel jeg lige har
købt.

Det kabel jeg købte hedder "301-387 UTP NETKABEL".
Kan det være kablet eller hvad er det jeg gør forkert? - i MERLIN hvor jeg
købte det vidste de selvfølgelig ingenting. :(

Jeg er flere gange stødt på udtrykket "krydset netkabel" hvad er dette og
har det nogen særlig betydning om et kabel er krydset eller ej?

Begge netkort ("Realtek RTL8139(A)-based PCI Fast Ethernet Adapter" &
"Realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet Adapter") i den stationere virker, går jeg
udfra, i hvertfald kan de begge bruges til at komme på nettet med, når de
skiftevis forbindes til routeren og der er ingen konflikter i
enhedshåndtering. Dette gælder i øvrigt også netkortet (SiS 900 PCI Fast
Ethernet Adapter) i den bærbare.

I øvrigt er begge maskiner bestykket med Windows 2000 Pro.

Håber der en eller flere netværksguruer derude der kan gennemskue denne
lange forklaring og vil være så venlig at give en hjælpende hånd.

På forhånd tak.

Kim Hansen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-09-01 22:01

"Kim Hansen" <KH@postman.dk> wrote in message
> Hej gruppe...

Hejsa

> [...]
have
> adgang til de filer/mapper der lægger på den stationere og omvendt.

Okay

> [...]
> viser en computer med et rødt kryds (= ingen forbindelse, går jeg ud fra).

Ja, som du selv nævner længere nede. Så er det rigtigt, det skal være et
Krydset kabel.

Der er simpelhen ikke forbindelse mellem netkortene.

> [...]
> (CISCO 677) men altså ikke hvis jeg forbinder dem med det kabel jeg lige

Nu har du jo købt et ekstra netkort. Men hvis jeg var dig, ville jeg nu nok
hellere købe en Switch. Hvorså du forbinder dine 2 computere til. (og så kan
du også bruge det indkøbte netkabel)

> Det kabel jeg købte hedder "301-387 UTP NETKABEL".
> Kan det være kablet eller hvad er det jeg gør forkert? - i MERLIN hvor jeg
> købte det vidste de selvfølgelig ingenting. :(

Hmm, ja de ved somregl ikke noget ud over at lukke meget lort ud.

> Jeg er flere gange stødt på udtrykket "krydset netkabel" hvad er dette og
> har det nogen særlig betydning om et kabel er krydset eller ej?

Ja, meget enddag, der vil ikke være forbindelse.

> Håber der en eller flere netværksguruer derude der kan gennemskue denne
> lange forklaring og vil være så venlig at give en hjælpende hånd.

Joe, selvom jeg ikke er guru,, så er mit bedste bud alså.. Gå ud og køb dig
en Switch. Forbind din router til Switchen, og dine 2 computer. Og hvis der
skulle komme et par andre computere og kigge forbin, er det også bare at
plogge i.. Fordelen er jo så også, for ikke at forglemme. At din master
maskine ikke behøver at være tændt. Og at du ikke skal have bøvl med at få
delt forbindelsen.

Mvh. Bjarke

Fra : Kim Hansen

Dato : 23-09-01 13:11

> "Kim Hansen" <KH@postman.dk> wrote in message
>
> Hejsa

Hej igen.
I er godt nok hurtige her i gruppen må jeg nok sige.

> Okay

Ja, det er der skoen trykker. At jeg kan dele filerne imellem dem.

> Nu har du jo købt et ekstra netkort. Men hvis jeg var dig, ville jeg nu
> nok hellere købe en Switch. Hvorså du forbinder dine 2 computere til. (og
> så kan du også bruge det indkøbte netkabel)

Lyder rimelig fornuftigt i mine ører.
Netkortet kan jeg jo aflevere igen.
Sådan som jeg har forstået det kan jeg altså godt bruge det kabel jeg har
købt til at forbinde computeren med switchen, ikke!!! selvom det ikke
er krydset. (Kostede iøvrigt Kr.300,- for 20 m. Er det ikke meget)

Der er dog lige et par ting jeg skal have afklaret inden jeg beslutter mig.
Kan jeg stadig dele filer/mapper på begge computere?
Kan det lade sig gøre at bruge det man kalder "wake on LAN"?
(Så computeren kan stå i standby)
Netkortene understøtter det på begge computere.

Endnu engang tusind tak for hjælpen, så vidt.

venligst
Kim Hansen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-09-01 13:39

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

> Hej igen.
> I er godt nok hurtige her i gruppen må jeg nok sige.

Sådan er vi jo -)

(og

> Lyder rimelig fornuftigt i mine ører.
> Netkortet kan jeg jo aflevere igen.

Jepper

> Sådan som jeg har forstået det kan jeg altså godt bruge det kabel jeg har
> købt til at forbinde computeren med switchen, ikke!!!

Jo det er korrekt

> selvom det ikke
> er krydset. (Kostede iøvrigt Kr.300,- for 20 m. Er det ikke meget)

Jo det må man siger det er.

På edbpriser. koster et sådant 62 Kroner...

Hvis du har mulighedfor at aflevere både kabel og netkort tilbage. Og
herefter købe en switch og 20 meter kabel. samme sted på nettet. Ville du jo
spare en del. men det forudsætter jo at man kan aflevere et brugt netkabel
tilbage i fin stand.

> Der er dog lige et par ting jeg skal have afklaret inden jeg beslutter
mig.
> Kan jeg stadig dele filer/mapper på begge computere?

Ja, det er jo bla, det en switch bruges til.

> Kan det lade sig gøre at bruge det man kalder "wake on LAN"?
> (Så computeren kan stå i standby)
> Netkortene understøtter det på begge computere.

Det har jeg ikke forstand på.

> Endnu engang tusind tak for hjælpen, så vidt.

Iligemåde /Bjarke

Fra : Kim Hansen

Dato : 23-09-01 15:53

> "Kim Hansen" <KH@postman.dk> wrote in message

Hej igen Bjarke.

> [...]
> herefter købe en switch og 20 meter kabel. samme sted på nettet.
> Ville du jo spare en del. men det forudsætter jo at man kan aflevere

Da jeg var meget i tvivl om det ville virke var jeg ekstra forsigtig da
jeg pakkede det ud. Såe, jeg håber det går.

> Ja, det er jo bla, det en switch bruges til.

Okay okay, jeg er *meget* ny hvad det der med netværk angår,
såe... bær over med mig. Det *var* måske et dumt ?
Dog har jeg altid lært at det kun er de ? der ikke stilles der er dumme.

Men nu har jeg altså besluttet mig for en switch. Den jeg har fundet hedder:
eTen EW-305K Various Colors
Type: Fast Ethernet Switch
Speed: 10/100Mbit
Interface: 5 ports RJ-45
Standard: 10Base-T / 100Base-TX
Warranty: 1 year

til en værdi af Kr. 395,- hos (http://www.ethershop.dk/default.asp?info=274)
hvilket må siges at være meget billigt. Forhåbendtlig ikke for billigt.
Er den okay, eller ville du anbefale en anden.
F.eks. den du foreslog
(http://www.satech.dk/lanwanprodukter.php?ProductID=15)
(Den jeg har fundet er dog Kr. 100,- billigere og har stort set de samme
spec.)

Der følger dog ingen kabler med men jeg kan vel godt bruge det kabel
der nu er forbundet mellem router og netkort, selvom det er krydset, ikke!!!
Altså til at forbinde routeren til switchen. Også et alm. "ikke krydset"
kabel mellem de respektive computere og switchen.

Ja, ja det kan godt være jeg lyder meget forsigtig. Men det er jo for
sent når jeg har købt tingene og jeg så ikke kan få det til at virke.

Og som sagt er jeg *temmelig* grøn i det her selvom jeg har haft computer
i efterhånden mange år.

Endnu engang tak for din tålmodighed.

venligst
Kim Hansen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-09-01 16:18

> Da jeg var meget i tvivl om det ville virke var jeg ekstra forsigtig da
> jeg pakkede det ud. Såe, jeg håber det går.

Okay, det er jo godt så

> Okay okay, jeg er *meget* ny hvad det der med netværk angår,
> såe... bær over med mig. Det *var* måske et dumt ?
> Dog har jeg altid lært at det kun er de ? der ikke stilles der er dumme.

Fuldstændigt korrekt,, spørg endeligt.

> [...]
> hvilket må siges at være meget billigt. Forhåbendtlig ikke for billigt.

> Er den okay, eller ville du anbefale en anden.

Nej, kender den ikke. Men der skulle vel forhåbligt ikke være noget ivejn
med den. Jeg har selv en Level 1 Switch, som jeg gav 1200 kroner for, for
ca. 1 år siden.. Og det var enddag billigt.

Men det kunne måske være en ide at udtænke den levandør, som både havde en
god/billig switch, og så 20 meter kabel..

Og det ser ikke ud til at de har 20 meter, kun 10.

> F.eks. den du foreslog
> (http://www.satech.dk/lanwanprodukter.php?ProductID=15)
> (Den jeg har fundet er dog Kr. 100,- billigere og har stort set de samme
> spec.)

Det er vist fuldstændig den samme, ud over at have henholdsvis 5 og 8 porte

> Der følger dog ingen kabler med men jeg kan vel godt bruge det kabel
> der nu er forbundet mellem router og netkort, selvom det er krydset,
ikke!!!

Det det kan du godt. Der står også at Switchen har mulighed for at bruge en
af porte som uplink port. Dermed, kan du så bruge dit krydset kabel til
ruter, og plugge i uplink´en. Du skal dog være opmærksom på at uplink-porten
ofte dele port med en af de "normale" porte, ofte port 1.

> Altså til at forbinde routeren til switchen. Også et alm. "ikke krydset"
> kabel mellem de respektive computere og switchen.

Jep

> Ja, ja det kan godt være jeg lyder meget forsigtig. Men det er jo for
> sent når jeg har købt tingene og jeg så ikke kan få det til at virke.

Jo jo, men du for sikkert også lidt at spørge om, når du skal til at dele
filer osv. der skal der jo så sættes op på puterne.

Fra : Kim Hansen

Dato : 01-10-01 19:26

> "Kim Hansen" <KH@postman.dk> wrote in message

> Okay, det er jo godt så

Ja, det var faktisk ganske godt for jeg fik byttet begge dele uden prob.

> Men det kunne måske være en ide at udtænke den levandør, som både
> havde en god/billig switch, og så 20 meter kabel..
>
> Og det ser ikke ud til at de har 20 meter, kun 10.

Jo, jeg sendte dem en mail og de svarede at de havde kabler op til 25
meter. Desværre var switchen i restordre.

Men, i dag har jeg fået den, samt 1 meter og 25 meter UTP-kabel.
Alt dette for kr.549,- Det må da siges at være billigt.
Det er faktisk billigere end den løsning jeg selv kom med og er langt
bedre end to netkort og et krydset kabel. Desuden kan jeg nu
koble to computere mere på, uden ekstra omkostninger, super.

Det kører forrygende. Jeg var lidt i tvivl om kablet var af en sådan
kvalitet at jeg kunne køre ved 100Mbits. Men det er det, utroligt
til den pris.

Tak for hjælpen til Bjarke Hansen og Bjarne Duelund for deres gode
råd og vejledning.

venligst
Kim Hansen

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 22-09-01 22:01

Hej Kim

"Kim Hansen" <KH@postman.dk> skrev i en meddelelse news:NP6r7.2599$t8.216316@news010.worldonline.dk...
> [...]
> (CISCO 677) men altså ikke hvis jeg forbinder dem med det kabel jeg lige har

Du har købt et forkert kabel, det skal være krydset når du forbinder to PC direkte
uden brug af hub/switch. Hold stikkene op ved siden af hinanden, hvis ledningerne
sidder ens (check farverne) er kablet ikke krydset. Du kan sammenligne med dit
routerkabel, men forvent ikke at der benyttes de samme farver i de to kabler.

Men måske du skulle have købt en hub (eller en switch) istedet for et ekstra netkort,
så kunne din bærbare komme på nettet uden at din stationære behøver at være tændt.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, Fjernstyring med af PC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-09-01 22:10

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> wrote in message

> Men måske du skulle have købt en hub (eller en switch) istedet for et
ekstra netkort,

Ja køb for alt i verden en switch....

Kan fås til under 500 kr. nu omdags. Fx.:

http://www.satech.dk/lanwanprodukter.php?ProductID=15