rolig hest med andre dyr
Fra : x

Dato : 22-09-01 20:04

Hest og kanin.

Da vores hest er meget urolig når hun er inde i sin boks
spec. når de 2 andre heste er ude og ride.
Kan man lade et andet dyr gå inde ved hende f. eks
en kanin?
det vi så er bange for er, at hun ikke tramper den ihjel
er der nogle der har gjort nogle erfaringer med det.
vær sød at skrive til os

aptiva@post.tele.dk

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 22-09-01 23:47

Hej.
I den stalden min hest stod i, havde vi kaniner i en boks. De klarede at
komme ud gennem en planke som var blevet sparket løs, og gik derfor løs i
stalden i en periode - også inde hos hestene i deres bokse. Min erfaring er
at der ikke kommer til at ske nogen ting med den bette, bare man lige
forsøger at få dem til at hilse på hinanden først, så begge er indforstået
med den andre.
Heste undgår så vidt det er mulig at komme til at trampe på andre, og det er
forbausende hvor god kontrol de har over hvor deres hove ender op, når den
bliver sat i bakken, så jeg tror ikke at du skal bekymre dig alt for meget
ved at sætte en kanin eller to ind i boksen til hesten. De vil alle sammen
have glæde af samboerskabet, og man får en mere rolig og glad hest.
Jeg er lidt mere tilbageholden med at sætte f.eks en ged ind til hesten, for
den har jo horn, og der kan lettere ske uheld.
Et andet alternativ for at hesten ikke skal føle sig ensom er at sætte en
radio på - selvfølgelig ikke på fuld guffe, men bare lavt, så hesten får en
illusion om at der er andre til stede i stalden. Så vidt jeg ved har det
ingen ting at sige om det er en klassisk kanal, en sportskanal eller
popmusik som kommer ud af højtaleren. Men det er jo ligesom med os
mennesker - vi foretrækker ikke alle sammen det samme. Så her må man prøve
sig lidt fram.
Som du sikkert kan tænke dig, er mulighederne mange, og det gælder bare om
at være lidt opfindsom.
Jeg håber at du finder en god løsning på at hesten er ensom og urolig.
Mange hilsner Ditte

Fra : Praxis©

Dato : 23-09-01 18:54

Hejsa

Jeg har arbejdet en del i galopstalde og travstalde, og set en del
forskellige løsninger, så hestene ikke følte sig ensomme.

I nogen stalde er der en radio tændt det meste af døgnet. P3 med blandet
musik og snak skulle være det bedste.
Een ret berømt, og derfor meget rejsende, galophest havde en kanin, af racen
kæmpe vædder, som fulgte den rundt på rejserne og som boede i hestens boks
alle steder. De 2 dyr var ret knyttet til hinanden og hesten blev helt ude
af den, når den kom ind fra et løb eller motionstur og kaninen ikke lige var
i boksen.
I en anden stald, havde de et æsel der gik løs rundt i staldgangen, og havde
lidt halm liggende i den ene ende af staldgangen. Så kunne alle hestene se
og hilse og snakke med æslet, men ikke med hinanden (Det var en ren hingste
stald)

--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen

Må Gud bevare mig i stille vand, i stormfuldt klarer jeg mig selv.
(Spansk ordsprog)
http://www.praxis_humor.subnet.dk
http://www.praxis_dyr.subnet.dk