Dell kontra IBM - bærbar
Fra : Anders R. Hansen

Dato : 22-09-01 19:38

Hvordan er de 2 mærker i forhold til hinanden kvalitetsmæssigt? Der er i
merlin en thinkpad A21E til 11.000 sat ned fra 20.000. Det lyder som et
rigtigt godt tilbud, men er det bedre en f.eks. en Dell inspiron 4000/2500
til 2000-3000 kr. mere?
Håber der er nogen med lidt erfaring som kan hjælpe mig

Er der i øvrigt nogen der ved om lydkortene i de 2 mærkers bærbare PC'ere
kan køre fuld duplex(lyd ind og ud samtidigt)?

Med venlig hilsen
Anders Hansen

Fra : Jonathan

Dato : 25-09-01 19:01

"Anders R. Hansen" <andrh@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan er de 2 mærker i forhold til hinanden kvalitetsmæssigt?

IBM Thinkpads regnes normalt som de mest pålidelige bærbare der findes.
Selve den fysiske "konstruktion" er meget bedre end f.eks. Dells.
IBM's service er også ret god, supportpersonalet er dygtigt og man får
hurtigt hjælp. Det største problem ved IBM Thinkpads er prisen, de er hunde
dyre! Man kan til dels sige at IBM bruger "gammel/konservativ" hardware...De
bruger f.eks. hverken GeForce2go GPU'er eller Athlon CPU'er..

Hvis du skal bruge en bærbar i "desktop replacement" segmentet, kan jeg
klart anbefale en IBM Thinkpad A21.
Hver dog opmærksom på flg.: 1) Der er tale om en såkalt "e" model, dvs.
essentials model. Disse har ofte kun (langsomt) 4mb grafik og NiMh
batterier.
2.) I merlins tilbudsavis står der at den bærbare har et DVD drev. IBM har
bare *ikke* produceret nogen A21e med DVD som standard. Dvs. enten er der
ikke tale om en A21e (måske er det en a21m? hvilket er en lidt bedre bærbar
i "mainstream" klassen) ellers er der slet ikke DVD med. Under alle
omstændigheder er det hver at undersøge.

Dell skal roses for deres kundevenlighed, og især at man kan få lov til selv
at konfigurere den bærbare som man selv har lyst! Hvis bare man kunne det
hos alle mærkevare pc'er. Man kan spare rigtig mange penge ved at kunne
fravælge alle mulige ting man ikke har brug for.

mvh.
Jonathan

Fra : Uni Bull

Dato : 25-09-01 23:36

"Jonathan" <fromer@get2net.dk> proklamerede in

> [...]
> kunne det hos alle mærkevare pc'er. Man kan spare rigtig mange penge
> ved at kunne fravælge alle mulige ting man ikke har brug for.

Jeg har ingen what-so-ever erfaring med IBM laptops, men jeg har stort set
kun rosende ord til overs for Dell.
Jeg har for nylig selv købt en Inspiron 8000, konfiguret fuldstændig efter
eget ønske.

I mit tilfælde var et af kriterierne at jeg ville have "klitoris". Det kunne
jeg kun finde hos IBM, Dell & Toshiba - og valget faldt altså på Dell.
IBM var for dyr. Toshiba var dyrere i den konfiguration jeg ønskede.

Fordele:
Konfigureringsmulighederne!!
Fornuftig pris

Ulemper:
Relativt tung.
LAN og modem-stik sidder i højre side (hvor man jo oftest har musen)

Jeg er ikke helt sikker på at det sidste gør sig gældende for alle Dell's
modeller.

God fornøjelse!
--
Uni Bull
København K

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-09-01 00:08

On Tue, 25 Sep 2001 22:36:15 +0000 (UTC),
Uni Bull <Uni.Bull@Worldonline.dk.NOSPAM> wrote:
> Ulemper:
> Relativt tung.

Ja. Men det er også en stationær i laptop kabinet. For mig
afløste den en desktop maskine.

> LAN og modem-stik sidder i højre side (hvor man jo oftest har musen)

På arbejde har jeg ALTID tilsluttet eksternt keyboard, og har derfor
ikke problemer med ledninger der rager ud. Det er sjældent jeg kun har
mus tilsluttet.

> Jeg er ikke helt sikker på at det sidste gør sig gældende for alle Dell's
> modeller.

Nej. Lattitude L400 har dem på bagsiden.