Kendelhoste?
Fra : Poul Frederiksen

Dato : 11-01-01 22:08

Vi har en lille Cavalier som i perioder har en tør hoste, samt symptomer på
brækfornemmelser og somme tider kommer der også lidt slim op, er der nogen
der kan komme med et godt råd, han er ellers livlig og normal, har det noget
med kulde når han er ude og lege? på forhånd tak.
--
Hilsen Poul Frederiksen
E-mail: stor@jyde.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 11-01-01 23:08

Poul Frederiksen <stor@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bjp76.844$d85.21312@news000.worldonline.dk...
, er der nogen
> der kan komme med et godt råd,

<> ja mit råd må så absolut være at kontakte dyrlægen - hoste er altid noget
der bør undersøges!!

MVH

Anne-Marie

Fra : John

Dato : 12-01-01 00:38

Hej Poul.

Kennelhoste er et virus der sætter sig på
struben og giver en tør hoste med opkast af
hvidt skummende slim.

Jeg synes derfor at du skulle se at få jeres
hund til dyrlæge hurtigst muligt, da det meget
sikkert tyder på at jeres hund lider af kennelhoste.

Nethilsen
John.

Fra : Mari

Dato : 13-01-01 01:22

> [...]
> der kan komme med et godt råd, han er ellers livlig og normal, har det noget
> med kulde når han er ude og lege? på forhånd tak.

Jeg gætter på, at det skyldes et "fænomen", som jeg har oplevet med
såvel Cavalier'er som andre kortsnudede hunde. De korte snuder er
nok ikke hele forklaringen, for min gamle beagle gjorde det samme.

Pga. den korte snude, er der meget lille plads til tunge.
Det sker at hunden sluger sin tunge, dvs. den falder tilbage i svælget
og lukker for den fri vejrtrækning.
Den trækker vejret kraftigt ind gennem næsen og støder udåndingen ud
ad munden for at skubbe tungen på plads.
Det lyder næsten på samme måde, som opkastningslyde, og hunden
krummer ryg på helt samme måde.

Det er ikke sygeligt i almindelighed - og plejer at gå over af sig
selv - når tungen falder ud på plads.

Hvis du kan komme til det, så prøv at trække tungen ud ad munden,
så skulle det gå over.

--
Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : x Vuf x

Dato : 13-01-01 10:11

Sat, 13 Jan 2001 01:22:08 +0100, Mari wrote:
> [...]

>selv - når tungen falder ud på plads.
>Hvis du kan komme til det, så prøv at trække tungen ud ad munden,

Muligvis men det kan også være hoste på grund af for koldt drikkevand!

--
Mvh Sonja sonpet@***image.dk fjern de 3 ***
http://home.worldonline.dk/~sonpet/

Fra : Nikolaj Schulz

Dato : 13-01-01 23:20

Ja, jeg håber virkelig ikke at jeres Cavalier fejler noget alvorIigt. Hvis I
er en rygerfamilie så kan hunde faktisk også få diverse ryger-sygdomme. Hvis
I har mistanke om at hunden i forbindelse med sygdommen har smerter i
halsen, så kan I med fordel opløse en Strepsil i dens vandskål - på den måde
lindres hundens smerter. Men ellers så lyder det da vist som en sag for
dyrlægen.