suk..hvad går der galt?
Fra : Bettina

Dato : 10-01-01 08:38

som jeg har fortalt før, har jeg store problemer med at få gjort min hvalp
renlig.
Hun er nu 15 uger og det går stadig glimrende så længe vi er hjemme..troede
jeg.
Hun har indtil videre sovet igennem om natten, men det er åbenbart slut nu.
Så her til morgen kom jeg ned i køkkenet og hun havde både tisset og skidt
under køkkenbordet (der hvor hun også laver begge dele når hun er alene
hjemme).
På trods af, at der stadig bliver lagt aviser frem i soveværelset, hvis hun
vågner om natten.

jeg kiggede muggent på gulvet, gik på toilettet og op for at hente det lille
kræ. Får hende ned ad trappen..hun går direkte hen under spisebordet og
sætter sig til at tisse.
Det er første gang i 5 uger hun har gjort noget i den retning mens jeg har
været i samme rum.
Jeg hev fat i hende mens hun stadig var igang, sagde nej (nok lidt højlydt)
og hev hende udenfor. Her spurtede hun 3 gange rundt om huset, men fik vist
ikke tisset.

Og så er det jeg endnu engang spekulerer på, hvad hulen jeg gør forkert.
For det første er jeg ikke sikker på hun fattede meningen med skideballen
her til morgen.
Jeg gik en ekstra lang tur med hende i går aftes og trænede med hende ½ time
inden hun fik mad og vi gik i seng, for at køre hende træt, så der måske var
en chance for at hun sov hele natten, men nej.
Jeg kan forstå at hun gør det når hun er alene, da det er ca. 6 timer inden
der kommer nogen og går med hende.

Jeg vasker gulvet hver dag når jeg kommer hjem med brun sæbe. ville et
rengøringsmiddel med salmiak være bedre eller værre?

suk
skal jeg tage 14 dages ferie igen og starte forfra?

hjælp!

Bettina

Fra : M@rk

Dato : 10-01-01 09:13

Wed, 10 Jan 2001 08:38:26 +0100, berigede "Bettina" <bep@bankinvest.dk>
dk.fritid.dyr.hund med:

>Jeg gik en ekstra lang tur med hende i går aftes og trænede med hende ½ time
>inden hun fik mad og vi gik i seng, for at køre hende træt, så der måske var
>en chance for at hun sov hele natten, men nej.

Hmmm, det er muligvis mig der misforstår et eller andet - men burde det
ikke være omvendt:

   1) Fodring
   2) Gå tur
   3) Sove

Jeg mener, hun skal vel have en chance for, at komme "af med noget"
inden hun skal sove?

Vi har med stor fordel taget modellen til os med, at sprede al foder i
haven og lade hundemøfferen finde det selv - naturligvis et problem,
hvis man ikke har have - men det fungerer genialt, hunden bliver
aktiveret og får lov til, at bruge sanserne ............

>Jeg vasker gulvet hver dag når jeg kommer hjem med brun sæbe. ville et
>rengøringsmiddel med salmiak være bedre eller værre?

I en kort periode brugte vi "gå væk hund", da vores hvalp havde udset
sig et favoritsted, det hjalp - og i kombination med, at han blev renlig
(juubiiiiiii), så løste problemet sig selv.

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Pia

Dato : 10-01-01 09:43

Mark har ret - forkert rækkefølge. Jeg ville slet ikke fodre efter kl.
19-20. Gå tur efter maden og igen omkring midnat eller hvornår I nu går
i seng.

:Pia

Fra : Bettina

Dato : 10-01-01 11:02

underligt..jeg kan slet ikke se det indslag fra mark
eller mit eget for den sags skyld
men tak for tippet....jeg vil straks ændre hendes spisetider så det passer
lidt bedre

Fra : Bettina

Dato : 10-01-01 11:22

Efter at ha set Marks mail, må jeg vist lige rette en misforståelse..hun får
allerede sin mad inden vi går med hende om aftenen, men der skal muligvis
være længere tid imellem den sidste gang mad og den sidste gåtur.

det er jo ikke nemt at nå 3 gange mad, når man er på arbejde hele dagen..det
skal vel også fordeles bare nogenlunde, så hun kan rumme alt det mad der
skal ind i den lille mave.

Fra : M@rk

Dato : 10-01-01 12:56

Wed, 10 Jan 2001 11:22:01 +0100, berigede "Bettina" <bep@bankinvest.dk>
dk.fritid.dyr.hund med:

>det er jo ikke nemt at nå 3 gange mad, når man er på arbejde hele dagen..det
>skal vel også fordeles bare nogenlunde, så hun kan rumme alt det mad der
>skal ind i den lille mave.

Du har helt ret, det kan være et problem - vi fik følgende råd, da vi
fik Bonus for 4 måneder siden (damn, er der kun gået 4 måneder - det
føles som om, at vi har haft ham hele livet):

Måltid 1 gives meget tidligt om morgenen.
Måltid 2 gemmes rundt om i huset/lejligheden eller strøes i entreen for
den sags skyld.
Måltid 3 gives om aftenen.

Vi nåede dog aldrig rigtigt, at bruge den model da vi havde ferie de
første 14 dage han var hos os og efterfølgende havde jeg en uge med
_meget_ fleksible arbejdstider. Dette betød, at vi endte med en fodring
der var noget i stil med:

1: Meget tidligt
2: Når vi kom hjem fra job, typisk 15.30
3: Ved 20-tiden

I dag får han "kun" mad 2 gange om dagen og begge gange fordeles det i
haven, til stor glæde for alle parter (undtagen mig - det er hundekoldt,
at stå i næsten ingenting i -4 grader ))

/Mark

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 10-01-01 09:51

M@rk <unknown@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:SxhcOp86hgvq1oZ6ULwdvaSu=Hxr@4ax.com...
> [...]
> hvis man ikke har have - men det fungerer genialt, hunden bliver
> aktiveret og får lov til, at bruge sanserne ............

<> men ikke et uløseligt problem - maden kan gemmes forskellige steder i
lejligheden, hvilket også giver mulighed for at bruge næsen - eller puttet i
en plasticsodavandsflaske hvor vovse så selv arbejde for at få det ud - her
er entre eller køkken nok det egnede rum så maden ikke ryger ind under
møbler osv. - eller flasken sætter sig fast.

MVH
Anne-Marie

Fra : Pia

Dato : 10-01-01 09:58

På den måde får man sig også en fuldautomatisk støvsuger, som af sig
selv går i gang og scanner huset af og til for spiselige ting, som er
faldet ned på gulvet..... Slut med rosiner i gulvtæppet!

Fra : M@rk

Dato : 10-01-01 12:57

Wed, 10 Jan 2001 09:58:07 +0100, berigede Pia <cantering@yahoo.com>
dk.fritid.dyr.hund med:

>Slut med rosiner i gulvtæppet!

Yeps og slut med toiletpapir på rulle ))

/Mark

Fra : x Vuf x

Dato : 10-01-01 19:15

Wed, 10 Jan 2001 12:57:06 +0100, M@rk wrote:

>Yeps og slut med toiletpapir på rulle ))

Hihihihihi...det lyder bekendt!
Der kan blive MANGE stumper ud af så'n en rulle! *G*

--
Mvh Sonja sonpet@***image.dk fjern de tre *
http://home.worldonline.dk/~sonpet/

Fra : Pia

Dato : 10-01-01 09:12

salmiak forstærker vistnok lugten. Det virker som om hun har "lært" at
under køkkenbordet er der hundetoilet.

Jeg har hørt eddike skulle være godt.

Har du mulighed for, et sted i haven, at lægge nogen af hendes
efterladenskaber, og simpelthen, når du er hjemme, tage hende med derhen
hver anden time? + de gange hvor du ser hende skøjte rundt. Det plejer
at være sådan, at hvis de kan lugte sig selv et sted, finder de
hurtigere ud af, at det er der det skal ligge.

Kan du afdække det område hun nu er blevet så glad for, så hun ikke kan
komme derhen? Måske kan hun nøjes med at være i et rum (et hyggeligt et
som hun er tryg ved) om dagen?

Pia

Fra : Aino

Dato : 10-01-01 10:22

Bettina wrote:

> Hun er nu 15 uger og det går stadig glimrende så længe vi er hjemme..troede
> jeg.
> Hun har indtil videre sovet igennem om natten, men det er åbenbart slut nu.

[snip]

> På trods af, at der stadig bliver lagt aviser frem i soveværelset, hvis hun
> vågner om natten.

Kan I ikke lære hende at sige til, hvis hun skal ud ekstraordinært, dvs
også vække jer om natten?

Selv om Pumba er 100% renlig, kan det da ske, at han har tynd mave og
får brug for at komme ud midt om natten (det kan også ske for mig). Så
vågner jeg ved et stort tungt hoved pludselig lægger sig på min
brystkasse. Da han var lille betød det vågne og lukke ham ud *meget*
hurtigt.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Sylwia Maliszewska

Dato : 11-01-01 22:54

Vi havde osse et lignede problem med vores den ene hund, den havde udset sig
komfuret så tisseplads, og vi prøvede alt, intet hjalp, til sidst stilte vi
hans kurv der hvor han tissede, også var det over, den stod der i en 14
dags tid

Mvh Jesper

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 12-01-01 16:40

Hej Bettina

> Jeg vasker gulvet hver dag når jeg kommer hjem med brun sæbe. ville et
> rengøringsmiddel med salmiak være bedre eller værre?

Brug Rodalon til indendørs brug, det tager al lugt... Jeg bruger det selv
når jeg har løbske tæver i huset.

Ideen med at sætte kurven derhen er bestemt ikke dum, da ingen hunde gør sig
rene i deres seng, hvis de kan undgå det.

Held og lykke.

Med venlig hilsen
Bettina den anden!

Fra : M@rk

Dato : 15-01-01 08:36

Fri, 12 Jan 2001 16:40:28 +0100, berigede "Bettina Og Bjarne Vestergaard
Madsen" <big-time@privat.dk> dk.fritid.dyr.hund med:

>Brug Rodalon til indendørs brug, det tager al lugt... Jeg bruger det selv
>når jeg har løbske tæver i huset.

Er Rodalon ikke et (uparfymeret?) desinfikationsmiddel?

/Mark