Hjemmelavet hundefoder
Fra : Tjinca

Dato : 09-01-01 18:04

Jeg er så småt begyndt at sameligne indholdet af de forskellige fodermærker,
og det er efterhånden gået op for mig hvor meget skidt der er i vores
hundefoder i dag. Foder som man tidl. havde tiltro til, og betalte for i
dyre domme, viser sig at indeholde skadelige stoffer.
Nu har jeg besluttet mig til, at jeg vil blade mit hundefoder selv. Jeg er
godt klar over hvor besværligt det kan være, og ikke mindst at der er risiko
for fejlernæring og vitamin mangel. Men jeg mener nu at det i den sidste
ende er sundest med friske råvarer, og derfor mit spørgsmål.
Er der nogen af jer som har erfaringer med hjemmelavet hundefoder, og evt.
sidder inde med en opskrift? Det jeg mener er hvor stor en del skal bestå af
kød, grøntsager og ris. Jeg har hørt noget om at hjemmelavet foder skal
bestå af 1/3 kød, 1/3 grøntsager og 1/3 ris eller kartofler. Er det rigtigt?
og hvad skal der tilsættes af vitaminer og mineraler?

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-01-01 18:13

Tjinca <Tjinca10@hotmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a5b44cc$0$3194$73beb97d@news.dk.uu.net...
> [...]
rigtigt?
> og hvad skal der tilsættes af vitaminer og mineraler?

Jeg kan ikke på nuværende tidspunkt svare dig på spørgsmålet men da jeg har
2 veninder der går meget op i ernæring og selv begge laver mad til deres
hunde vil jeg i løbet af i morgen sidst på eftermiddagen kunne fortælle dig
forholdene mellem kød, grønsager og ris/kartofler.
Håber du kan vente så længe.

Mvh.

Anne-Marie

Fra : Tjinca

Dato : 09-01-01 19:58

Tusind tak skal du have. Det vil jeg blive enorm glad for

Fra : x Vuf x

Dato : 09-01-01 20:17

Tue, 9 Jan 2001 18:03:54 +0100, Tjinca wrote:

> [...]
>bestå af 1/3 kød, 1/3 grøntsager og 1/3 ris eller kartofler. Er det rigtigt?
>og hvad skal der tilsættes af vitaminer og mineraler?

Voksen foder: 1 del kød, 2 dele andet
Hvalpefoder : 2 dele kød, 1 del andet

Andet det er grønsager, kartofler/ris.
Oksekød må gerne være råt. Alt andet skal tilberedes.
Calcium skal tilsættes hvalpefoder og til gravide/diegivende tæver.
Jeg blander desuden 'Vital Animin' til hunde i maden.
Hvis du kan få hunden til at ta' en god vitamin/mineral-pille dagligt,
behøver du jo ikke komme vitaminer i maden.

--
Mvh Sonja sonpet@***image.dk fjern de tre *
http://home.worldonline.dk/~sonpet/

Fra : H C

Dato : 09-01-01 20:23

Hej Tjinca.

Det lyder rigtig, du skal lige huske lyst brød ( på grund af gær), sammen
med ris m.m.
Hvis du giver en alm. menneske vitaminpille, og kalk så skulle det hvis være
ok.
sådan har jeg fodre hunde før, da der var til at få kallun.

Hilsen HC

Fra : N/A

Dato : 10-01-01 23:42

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-01 23:42

In article <93i8kc$26iq$1@news.cybercity.dk>, "Søs D. Jensen"
<emma@email.dk> wrote:

> Jeg fodrer på efter et lidt andet princip, som hedder BARF (Bones and raw
> food)

Gad vide om dem der har fundet på den forkortelse, ved at det er det man
siger når man br*kker sig på engelsk.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : M@rk

Dato : 12-01-01 09:35

Wed, 10 Jan 2001 23:41:58 +0100, berigede Martin Edlich
<nogen@post5.tele.dk> dk.fritid.dyr.hund med:

>Gad vide om dem der har fundet på den forkortelse, ved at det er det man
>siger når man br*kker sig på engelsk.

Det sad jeg også lige og havde et total griner over )

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Pia

Dato : 12-01-01 12:18

jep, det er ikke et dansk fænomen. I USA er det meget populært med de to
fodringsmetoder BARF (Bones And Raw F****?) og RAW som jeg ikke lige kan
huske hvad står for. Det er grønsager, kød og malede ben, for eksempel
en hel kylling kørt igennem en kværn så vidt jeg har forstået. Der er
masser af mailinglister om det, hvis nogen er interesseret.

:Pia