Måske lidt elementært....
Fra : John Sørensen

Dato : 21-09-01 09:21

....men er der nogen der kan hjælpe mig?

Mit problem er som følger:

En form med 2 Editbox'e (Textbox) og en knap.
I Editbox1 indtastes et tal. Når Man klikker på knappen smides det over i en
variabel, tallet i variablen bliver manipuleret (hvordan er ikke så vigtig
lige nu) og lagt over i en anden variabel. Denne variabel lægges over i
Editbox2 med kommandoen:

EditBox2->Text=variabel2.

Sidste del virker fint, men hvordan skal syntaxen være, for at hente
indholdet af EditBox1 over i variabel1??

MVH
John

Fra : Frank Hahn

Dato : 21-09-01 13:02

"John Sørensen" <remixx@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> EditBox2->Text=variabel2.
>
> Sidste del virker fint, men hvordan skal syntaxen være, for at hente
> indholdet af EditBox1 over i variabel1??

Jeg vover at gætte på at du benytter VisualBasic ?
Hmm.. -> Text= , måske ikke alligevel.

Ok, jeg aner ikke hvilket sprog.

Men umiddelbart vil mit gæt da være:

variabel1 = EditBox1->Text;

Hvis det havde været M$ VS C++ med MFC
havde syntax været:

CString variabel1;
EditBox1->GetWindowText(variabel1);

/Frank

Fra : John Sørensen

Dato : 21-09-01 13:26

Det var en kodestump fra Borland CPP builder.

Mit kendskab til Vis CPP er meget begrænset, men tak for responsen, jeg vil
prøve at se om det kan bruges

John

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-09-01 16:14

"John Sørensen" <remixx@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> ...men er der nogen der kan hjælpe mig?

Ja.
Du kan bruge ISO C++ klasserne std::istringstream og std::ostringstream til
at konvertere fra text til variabel.

Bemærk at du skal includere filen <sstream>.
Bemærk også lidt mismatch mellem VCL klassen AnsiString og ISO C++ klassen
std::string. Det gør at der et par steder skal bruges funktionen "c_str".

Prøv:

#include <vcl.h>
#pragma hdrstop

#include "Unit1.h"
#include <sstream>
#pragma package(smart_init)
#pragma resource "*.dfm"
TForm1 *Form1;
__fastcall TForm1::TForm1(TComponent* Owner)
: TForm(Owner)
{
}

void __fastcall TForm1::Button1Click(TObject *Sender)
{
std::istringstream is(Edit1->Text.c_str());
int variable1;
if(is >> variable1) { // convert from text to integer
variable1 *= 2; // some manipulation
std::ostringstream os;
os << variable1; // convert from integer to text
Edit2->Text = os.str().c_str();
}
else {
// The text does not contain an integer
}
}

Fra : Ivan Johansen

Dato : 21-09-01 17:43

John Sørensen wrote:

> [...]
>
> EditBox2->Text=variabel2.
>
> Sidste del virker fint, men hvordan skal syntaxen være, for at hente
> indholdet af EditBox1 over i variabel1??

Det ser ud til at du bruger Borland C++ Builder. Du fortæller ikke
hvilken type din variabel er, men jeg antager at den er int.

Din kodelinie konverterer automatisk variablen til en tekst, hvilket du
altid kan gøre med et tal. Når du skal den anden vej kan du f.eks gøre
således:
variabel = Edit2->Text.ToInt();

Hvis teksten ikke kan omsættes til et tal smidder funktionen en
exception. I stedet kunne du bruge:
variabel = Edit2->Text.ToIntDef(-1);

Dette konverterer også teksten til et tal, men hvis det ikke kan lade
sig gøre sættes variabel til tallet i parentesen, her -1.

Hvis du bruger en double i stdet for int skal du gøre således:
variable = Edit2->Text.ToDouble();

Jeg håber at det hjælper dig.

Ivan Johansen

Fra : John Sørensen

Dato : 22-09-01 21:11

Til alle der har svaret:

Tak for hjælpen, nu virker det så smukt.

John