Wireless LAN
Fra : sdlkrtsdrtsdrt

Dato : 20-09-01 20:38

Jeg overvejer at investere i et WirelessLAN system. Det skal nok være IEEE
802.11b standard.

Hvis man fx vil dele en ADSL forbindelse, kan man så bare købe en WLAN
"access point" og tilslutte den direkte til ADSL routeren? Hvordan
kontrollerer man hvem der bruger forbindelsen?

Ellers kunne man købe et WLAN kort i PCI version og sætte i en lille server.
Så er det vel nemt nok at kontrollere adgangen, ikke?

Jeg har læst at selvom den teoretiske hastighed er 11 Mbps, er den reelt
omkring 3-4 Mbps. Det er også fint nok, da systemet hovedsageligt skal
bruges til en 2Mbit ADSL adgang.

Det jeg er bekymret for er rækkevidden. Jeg har tjekket accesspoints på
edbpriser.dk. Ved mange af dem står der indendørs rækkevidde 35-100m og
udendørs 100-300. Systemet skal bruges indendørs i en murstensbygning. Hvor
stor rækkevidde kan man "være sikker på"? Det gør ikke noget at hastigheden
kommer helt ned på 1Mbps eller deromkring - bare forbindelsen er der.

På forhånd tak for svar.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 20-09-01 21:16

"sdlkrtsdrtsdrt" <fdesdsrt@ertesrtstr.om> wrote:

> Hvis man fx vil dele en ADSL forbindelse, kan man så bare købe en WLAN
> "access point" og tilslutte den direkte til ADSL routeren? Hvordan
> kontrollerer man hvem der bruger forbindelsen?

Se:
http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&sku=3CRWE50194&pa
thtype=purchase

Manualen kan du finde her, der alt hvad du vil vide.
http://support.3com.com/infodeli/tools/consumer/wirelessgw/3crwe50194usergui
de.pdf

> Ellers kunne man købe et WLAN kort i PCI version og sætte i en lille
server.
> Så er det vel nemt nok at kontrollere adgangen, ikke?

Næ, ikke nødvendigvis.

> [...]
hastigheden
> kommer helt ned på 1Mbps eller deromkring - bare forbindelsen er der.

Mine erfaringer siger du max kan være sikker på at sende gennem 1
murstensvæg...

- Ulrik Lunddahl

Fra : alwresuihalert

Dato : 22-09-01 11:45

snip
> Hvor
> hastigheden
>
> Mine erfaringer siger du max kan være sikker på at sende gennem 1
> murstensvæg...

Det lyder ikke alt for godt. Men lige foreløbig har jeg kun brug for det som
plan B, hvis jeg ikke kan få etableret et kabelnetværk. Kortene til
klienterne måtte også gerne være lidt billigere, men det er jo bare et
spørgsmål om tid.

Man kan vel godt bruge en PC med et PCI kort som "access point", ikke? De er
også billigere, men så er rækkevidden måske også mere begrænset.

Kan man købe PCI bluetooth kort endnu?

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 20-09-01 23:25

hej

"sdlkrtsdrtsdrt" <fdesdsrt@ertesrtstr.om> wrote in message
> [...]
> "access point" og tilslutte den direkte til ADSL routeren? Hvordan
> kontrollerer man hvem der bruger forbindelsen?

Som minimum skal man specificere en SSID til sit Wlan og have WEP 40 bit
kryptering på.
Udover dette, kan man specificere hvilke MAC (hardware address) der tillades
at koble på AP.
Udover dette, kan du også styre MAC og IP i din dhcp server.
Skal du være 100% sikker så skal du ha VPN oven på Wlan'et.
Men husk det som minimum !! Det tager en Linux mand 5 timer at gætte din
WEP40 bit, så kan du komme til 128bit er det bedre.
Der udover har der været meget tale om SNMP agent "fejl", der ved alm. read
(get) afslørere din WEP key eller SSID, så man skal passe på hvad man køber
(Jeg har checket Cisco's og Xircom's AP's for denne exploit og de er sikre)

> Ellers kunne man købe et WLAN kort i PCI version og sætte i en lille
server.
> Så er det vel nemt nok at kontrollere adgangen, ikke?

Skal jeg ikke kunne sige. Så snart du sætter en Server op, er det jo ikke
ligefrem "netværk" længere...
Forstået på den måde at man kan omgåes server på mange kendte og ukendte
måder, og personligt gider jeg ikke have en server til at være en del af mit
netværk.
Den skal jo isåfald stå tændt hele tiden.

> Jeg har læst at selvom den teoretiske hastighed er 11 Mbps, er den reelt
> omkring 3-4 Mbps. Det er også fint nok, da systemet hovedsageligt skal
> bruges til en 2Mbit ADSL adgang.

Det kommer an på hvormange brugere der er på o.a. men den er tættere på 11
end på 2 mbit ved få brugere

> [...]
hastigheden
> kommer helt ned på 1Mbps eller deromkring - bare forbindelsen er der.

Kommer _MEGET_ an på hvad du køber !
Til SOHO skal du ikke regne med mere end 30 meter indendørs og 100 meter i
"line of site"
Jeg har installeret forskellige typer af Cisco's AP4800 og AP340/350, begge
disse banker maks gemme 2 etageadskildelser i et "højhus"
og ca. 70 meter gemme mure oa.
Jeg har også prøvet en Xircom AP - DEN er ringe i rækkevide (ref
ovenstående) men er et godt køb alligevel.
Er på intro tilbud fortiden inkl 2 netkort, som forresten er Cisco netkort
!! blot med Xircom label på.... selv sw er den samme (siger faktisk C340 i
winipcfg)
... Cisco har solgt licens til Xircom på denne, så det er ikke så
underligt endda.
D-link er også fremme med nogle interessante sager, og proxim og symbol og
siemens for den sagsskyld, dog kender jeg ingen af dem nærmere.

> På forhånd tak for svar.

np
HTH
Martin Bilgrav

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 21-09-01 08:27

bilgrav_NOSPAM_@image.dk (Martin Bilgrav) skrev i
<3baa6ca2$0$289$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>i "line of site"

Nej, det er "line of sight" - altså ubrudt (syns-)linie fra sender til
modtager.

I virkeligheden skal der være en ubrudt fresnel-zone. En cigarformet zone
mellem antennerne på modtager og sender.

Man kan derfor ikke regne med at sende gennem et lille hul i en mur selv om
man kan se modtageren.

Måske sidder der nogen derude, der kan huske eller udregne diameteren af
cigaren midtpå hvis man antager 2.4 GHz og 100 meter?

Mvh. NKJensen