Store problemer med enten CPU eller ????
Fra : Nicholas F. Bryde

Dato : 20-09-01 18:23

Hej gruppe

Jeg er løbet ind i seriøse problemer med min pc.
Situationen er følgende:

Jeg har erhvervet mig en brugt Intel PIII 800 cpu som jeg har prøvet at
sætte i både en slot 1 converter samt et AOpen AX proII board uden at få
skidtet til at virke!

Hver gang jeg booter op fryser systemet efter ca. 10 sek.enste løsning er
reboot.
Den viser korrekt at der er tale om en PIII 800.

Har jeg købt en CPU der ikke virker, den har vist været OC! eller hvad er så
problemet ?

Mvh

Nicholas

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 20-09-01 21:17

"Nicholas F. Bryde" <nbryde@image.dk> wrote in message

> Jeg har erhvervet mig en brugt Intel PIII 800 cpu som jeg har prøvet at
> sætte i både en slot 1 converter samt et AOpen AX proII board uden at få
> skidtet til at virke!

Vær sikker på at den ikke får 2.0 volt og at hastigheden på PCI (33MHz) og
AGP (66MHz) port er korrekt. Det står sikkert forklaret i
bundkortets/converterens manual.

> Hver gang jeg booter op fryser systemet efter ca. 10 sek.enste løsning er
> reboot.
> Den viser korrekt at der er tale om en PIII 800.

Kontroller at køleren sidder ordentligt.
Hvis der ikke er ordenlig kontakt er det meget sandsynlig at den vil fryse
efter 10 sek.

- Lars

Fra : Nicholas F. Bryde

Dato : 21-09-01 08:35

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.com> wrote in message

> Vær sikker på at den ikke får 2.0 volt

Boardet skulle autodetect cpu volt, så det må man gå ud fra det gør.

>og at hastigheden på PCI (33MHz) og
> AGP (66MHz) port er korrekt. Det står sikkert forklaret i
> bundkortets/converterens manual.

Er ligeledes sat på autodetect.

> Kontroller at køleren sidder ordentligt.

Ok det gør den muligvis ikke.

> Hvis der ikke er ordenlig kontakt er det meget sandsynlig at den vil fryse
> efter 10 sek.

med ordentlig kontakt hvad mener du så ?
Skal jeg købe noget kølepasta? og lægge mellem cpu og køler for at få
kontakt ?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-09-01 16:08

> "Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.com> wrote in message
[snip]

> [...]

Hvilken P3 model er det? En 'E' model kører 100MHz på RAM'en hvorimod en
'EB' model vil køre 133MHz.
Hvis det er en 'EB' model du har fået, skal du ha' PC133 RAM og være sikker
på at resten af systemet kan følge med til den øgede FrontSideBus (FSB). Det
kan have uheldige indvirkninger på AGP porten, hvis bundkortet ikke
officielt kan klare 133MHz FSB.

> Ok det gør den muligvis ikke.

> med ordentlig kontakt hvad mener du så ?

Det kunne jo ske at der faktisk slet ikke var kontakt mellem CPU og køler,
hvis den var gået løs.

> Skal jeg købe noget kølepasta? og lægge mellem cpu og køler for at få
> kontakt ?

Ja, det er en god idé men det burde ikke være det afgørende for at den kan
køre. En PIII 800 bilver ikke vildt varm og et korrekt monteret køleprofil
burde være nok.

Var symptomerne de samme da du testede den i den andet bundkort? Hvis det er
tilfældet, så kunne jeg godt mistænke den for at være skadet :-/

Nogen kommentarer fra andre til det?

- Lars

Fra : Thomas Lund

Dato : 22-09-01 23:43

> Nogen kommentarer fra andre til det?
>
> - Lars

Tja, der er sikkert tale om min gamle P3 800E som jeg solgt til Nicholas for
noget tid siden, den har kørt perfekt i mit gamle system, med en FSB på 124
og et Abit BX133 bundkort.

Jeg var lige inde på Aopens hjemmeside og kigge på deres slot1 konverter som
er den jeg går ud fra du bruger og der står der at volten skal justeres på
konverteren:
http://www.aopen.com/products/mb/fc-pga.htm

Hvis konverteren ikke er fra samme producent som bundkortet ved jeg ikke om
det virker sammen.

Men er du sikker på at CPU'en er defekt så skynd dig at kontakte mig per
mail, så skal jeg få fundet fakturaen frem, hvis jeg kan, men vær sikker på
at den er defekt, ellers kommer der en regning med tilbage fra Shg.dk hvor
den er købt.

Mvh Thomas

Fra : Nicholas F. Bryde

Dato : 23-09-01 09:51

"Thomas Lund" <el.diablo@lund.mail.dk> wrote in message

> [...]
for
> noget tid siden, den har kørt perfekt i mit gamle system, med en FSB på

Hej

Det virker fint nu, købte en ny køler og siden da har det virket perfekt.

> [...]
som
> er den jeg går ud fra du bruger og der står der at volten skal justeres på

virker også fint med slot1 konverteren.

Fra : Nicholas F. Bryde

Dato : 23-09-01 09:52

> "Nicholas F. Bryde" <nbryde@image.dk> wrote in message

Har fået løst problemet, efter at der kom ny køler på.