Hvalpe?
Fra : Louise F

Dato : 02-01-01 21:19

Hej Gruppe

Jeg overvejer ret kraftigt om min hund skal have hvalpe. Den kom i løbetid i
søndags - hvornår skal den så til hanhund eller hvad man kalder det?
Jeg mener at have hørt det skal ske 15-16 inde i løbetiden, men jeg er ikke
sikker...
Det er en dansk/svensk gårdhund på 2½ år.

Mvh

Louise

Fra : Mari

Dato : 02-01-01 23:03

"Louise F" <louise.faerchblabla@systeam.dk> skrev i en meddelelse news:cJq46.17202$Ru.111228@twister.sunsite.dk...
> [...]
> sikker...
> Det er en dansk/svensk gårdhund på 2½ år.

En Progesteron-test kan give et fingerpeg om, hvornår ægløsningen sker. Der
kan være stor forskel på tidspunktet, så spørg din dyrlæge om han laver disse
test - ellers tag telefonbogen og ring rundt.

Har du fået lavet øjenlysning o.a. undersøgelser, så du ved at hunden ikke er
bærer af arvelige defekter?? Har hanhunden også??
Ikke for din hunds skyld, men for din egen skyld. Det må være utroligt belastende
at give hvalpe med medfødte skavanker videre, hvis man kunne have undgået det.

--
Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : Louise F

Dato : 03-01-01 16:31

"Mari" <mari@hansen.image.dk> wrote in message

> [...]
disse
> test - ellers tag telefonbogen og ring rundt.

Okay, det vidste jeg ikke man kunne...

> [...]
belastende
> at give hvalpe med medfødte skavanker videre, hvis man kunne have undgået

Jeg har fået lavet øjenlysning på hende engang, der var intet galt.
Hanhunden har ikke - men jeg synes nu også det kan overdrives lidt. Vi
mennesker afholder os jo heller ikke fra at få børn selvom der er en arvelig
sygdom i familien. Det kommer selvfølgelig an på sygdommens art. Men det er
jo heller ikke alle der kender deres forfædre...

Så jeg håber og tror på det bliver nogle skønne hvalpe, for der er to
dejlige hunde, der (måske) bliver forældre:)

MVH
Louise

Fra : x Vuf x

Dato : 03-01-01 00:13

Tue, 02 Jan 2001 20:19:20 GMT, Louise F wrote:

> [...]
>søndags - hvornår skal den så til hanhund eller hvad man kalder det?
>Jeg mener at have hørt det skal ske 15-16 inde i løbetiden, men jeg er ikke

Nej 10 dage efter første dag, hun har blødt og 1 gang om dagen i 3 dage.

>Det er en dansk/svensk gårdhund på 2½ år.

Tidspunktet er fint nok, skønt du godt kan vente ½ år endnu.
Hvorfor vil du ha' hvalpe i hende?
Ved du, hvor meget arbejde der KAN være med det?

--
Mvh Sonja sonpet@***image.dk fjern de tre *
http://home.worldonline.dk/~sonpet/

Fra : Louise F

Dato : 03-01-01 16:26

"x Vuf x" <sonpet@***worldonline.dk> wrote in message

> Nej 10 dage efter første dag, hun har blødt og 1 gang om dagen i 3 dage.

Okay, så er det jo snart. Det er min første tæve jeg har, så jeg er
nybegynder på dette område...

> Tidspunktet er fint nok, skønt du godt kan vente ½ år endnu.
> Hvorfor vil du ha' hvalpe i hende?
> Ved du, hvor meget arbejde der KAN være med det?

Jeg vil helst have forårs/sommerhvalpe, da jeg selv ved af erfaring hvor
meget ekstraarbejde det er at gøre en hund renlig om vinteren.

Hvorfor jeg vil ha' hvalpe?? Selvfølgelig fordi det kunne være en enorm
oplevelse. Jeg kan ikke rigtig se andre grunde, udover dem der gør det for
at tjene penge på det.
Og jeg har da en idé om hvor meget arbejde der er - men det kan man jo ikke
vide før man har prøvet det, vel?

MVH
Louise

Fra : x Vuf x

Dato : 03-01-01 20:58

Wed, 03 Jan 2001 15:25:40 GMT, Louise F wrote:
>"x Vuf x" <sonpet@***worldonline.dk> wrote...

>Okay, så er det jo snart. Det er min første tæve jeg har, så jeg er
>nybegynder på dette område...

Bare spørg...

>Jeg vil helst have forårs/sommerhvalpe, da jeg selv ved af erfaring hvor
>meget ekstraarbejde det er at gøre en hund renlig om vinteren.

Ok... .-)

>Hvorfor jeg vil ha' hvalpe?? Selvfølgelig fordi det kunne være en enorm
>oplevelse. Jeg kan ikke rigtig se andre grunde, udover dem der gør det for
>at tjene penge på det.

Jo en gammel ammestueregel siger, hunden skal ha' haft hvalpe én gang i sit
liv for ikke at få livmoderbetændelse senere...vås!
Andre mener, hunden bli'r voksen af det...vås!

>Og jeg har da en idé om hvor meget arbejde der er - men det kan man jo ikke
>vide før man har prøvet det, vel?

Helt rigtigt.

Jeg så i et andet indlæg, at hunden selv har fundet sig en kæreste.
Fordi hun kan li' ham, er det altså ikke tegn på, at de får gode hvalpe
sammen! Du skal jo af med hvalpene engang, og seriøse opdrættere beflitter
sig på at lave sunde og raske hvalpe, der kan leve længe og er til glæde
for deres nye ejere.
Der er mange spørgsmål...Har han lavet hvalpe før? Er han totalt sygdomsfri?
Er hun? Kan du li' hans sind? Har hun et godt sind? (Også set med andres øjne)

Ja ja...held og lykke med projektet, og som sagt...bare spørg!

Fra : Louise F

Dato : 04-01-01 12:45

> [...]
sygdomsfri?
> Er hun? Kan du li' hans sind? Har hun et godt sind? (Også set med andres

Nu er jeg ikke opdrætter og har næppe tænkt mig at blive det, men derfor vil
jeg da selvfølgelig også ha raske hvalpe, og ingen af hundene har nogensinde
fejlet noget. Jeg har kendt begge hunde siden de var hvalpe og der har
aldrig været nogle problemer med dem overfor andre hunde, katte, mennesker,
marsvin, akvariefisk eller hvad ved jeg:)

mvh

Louise

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-01-01 18:30

Hej Louise

Med fare for endnu en gang at blive kaldt arrogant, vil jeg da lige gøre
opmærksom på, at der altså findes arvelige sygdomme, som begge hunde skal
være bærer af, før det kommer til udbrud hos hvalpene.

Så vidt jeg husker, kan PRA (en arvelig øjensygdom, der medfører blindhed)
komme til udbrud på et hvilket som helst tidspunkt mellem hunden er 6 mdr og
6 år, så selv om dyrlægen ikke har fundet PRA når hunden er 1-2-3 og 4 år
kan den godt have det når den er 6 år.

Det er faktisk ikke så simpelt at få hvalpe, men ellers har Zirfelt ret, det
er en kæmpeoplevelse.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Mari

Dato : 04-01-01 21:32

"Nina El Falaki" <feca@edb.dk> skrev i en meddelelse news:932blt$2t4l$1@news.cybercity.dk...
> Det er faktisk ikke så simpelt at få hvalpe, men ellers har Zirfelt ret, det
> er en kæmpeoplevelse.

Jeg sidder faktisk og savner indlæg fra dem, der har købt en hund,
som udviklede en arvelig sygdom - og hvor de mener at opdrætteren
kunne have forhindret det - med tests forud for parringen.
(Jeg opfordrer ikke til at nævne navne - det er injurierende)

De utilfredse har jeg mødt en del af på nettet i årenes løb - og det er ikke
"rosenrød tale", når de lufter deres store skuffelse over, at opdrætteren
melder hus forbi. De er fuldstændig ude af stand til at forstå, når opdrætteren
påstår, at han/hun ikke kan gøre for at hvalpen havde arvet en lidelse.

Og de vil slet ikke forstå:
- Opdrættere, som ikke er bevidste om at de er erstatningspligtige iht.
købeloven indtil hunden er eet år gammel, men også for skavanker som
er påtalt inden dette tidspunkt - og først bliver behandlingskrævende senere.
- Opdrættere, som ikke mener at de er opdrættere, fordi de bare ville
have et kuld hvalpe "for sjov".

Kan man nu forstå deres bitterhed?? Ja, men ikke ubetinget - for de kunne
have bedt om bevis for, at forældredyrene var blevet forberedt på en
parring. Dvs. checket for arvelige sygdomme, osv.

Bare et kuld hvalpe?? Nej, det er godt nok for snævert, for det gælder jo
kun de første 8 uger af hvalpenes tid. Og hvad så......... det er jo ikke
legetøj.
Hvordan skaffes gode hjem, som kan/vil give hvalpene et godt og værdigt
liv - hele dens liv.
Hvordan sikrer man sig bedst muligt, at man ikke kan gå på det nærmeste
dyreinternat nogle måneder efter - og se at ens hvalp står i et bur der, fordi
den var billig i indkøb og/eller for besværlig at have?

Jeg mener, at det er noget juks, at sætte skabninger i verden, som man
ikke på forhånd har sikret et godt liv - inden for mulighedernes rammer.
Det er identisk med, at give fløjten i andre menneskers kærlighed til og sorg
over deres hund - som bliver affældig i en ung alder.
Man må være sig sit ansvar bevidst. Og ansvaret går ud over de 8 uger,
som man selv har glæde at de små.

Jeg ser ikke noget forkert i at være seriøs med sit opdræt - enhver
hvalpekøber forventer at opdrætteren er sig sit ansvar bevidst.
Og når man har gjort, hvad der er muligt at gøre - så kan ingen forvente
mere.

Fra : N/A

Dato : 05-01-01 19:00

Fra : Mari

Dato : 05-01-01 19:00

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse news:933sme$j1j$1@news.inet.tele.dk...
> Et kuriosum: Forestil jer at en kommende mor i dk.familie.barn spurgte
> hvornår ægløsningen var, og fik svaret: "Hvorfor vil du have børn?"

Ægløsningstidspunktet var jo relativt simpelt at svare på,
og det fik Louise F svar på inden for 2 timer.

Men i efterfølgende mail skriver Louise F news:JAH46.18048$Ru.158048@twister.sunsite.dk...
>Vi mennesker afholder os jo heller ikke fra at få børn
>selvom der er en arvelig sygdom i familien. Det kommer
>selvfølgelig an på sygdommens art.

Den sidste sætning er netop det, der ikke vides før det er
undersøgt.

Der er mindst een stor forskel på avl af børn og hunde - og det er at
man oftest er så tilpas bekendt med risikofaktorerne ved familiens
arvelige sygdomme, at man også har gennemtænkt og overvejet,
om man er i stand til at påtage sig ansvaret. Hvis barnet fødes
handicappet.

Ergo, hvis man er bekendt med arvelige sygdomme, så VÆLGER
man selv, om man kan og vil tage ansvaret for et handicappet barn.
Under alle omstændigheder påtager man sig ansvaret for barnet,
uanset handicap.

Anderledes er det, når man avler hunde - da overlader man frejdigt
ansvaret for hunden til andre. Nyder de første 8 uger - og tager sig
betalt for "nydelsen af resten af hundens liv".
Hunden sælges måske oven i købet med en sundhedsattest. Men
sundhedsattesten siger jo intet om forældrene er bærere af arvelige
defekter.

Når jeg spurgte Louise F, så skyldes det, at Dansk/Svensk Gårdhund
for ikke så forfærdelig mange år siden opnåede ret til FCI-stambogsføring,
men at racen stadig er på OBS-listen. Og det mener jeg man som
ansvarlig opdrætter bør respektere - for racens bedste.
Det kunne jo være, at hendes hvalpekøbere også kunne tænke sig at avle
et kuld hvalpe - hvis hvalpene viser sig at blive af god kvalitet. Er disse så
ikke stambogsført - så er racen på vej tilbage, hvor den så_at_sige kom
fra. Nemlig gårdene, hvor de parrede i flæng.

Det jeg så advarer Louise mod er, om hun kan bære - hvis en eller
flere af hendes hvalpe viser sig at lide af en arvelig sygdom, som
hun kunne have undgået - hvis hun havde fået undersøgt forældredyrene.
Hendes egen hund er øjenlyst - så langt så godt.

Nu ved vi så ikke, om Louise F er medlem af http://www.dansk-kennel-klub.dk .
eller Specialklub Klubben for hyrde-, kvæg- og gårdhunde uden specialklub.
Men tilsyneladende er hendes hund stambogsført (DKK?), siden hun skriver
at hun endnu ikke har besluttet om hvalpene skal stambogsføres.

Under alle omstændigheder står retningslinierne for registrering
at læse under punktet Avl/opdræt - selvom det så "kun" måtte være i
Dansk Hunderegister hvalpene skal registreres, senest når de er 3 uger.
Er man medlem af en af disse to klubber, så er man opdrætter når ens
hund får et kuld hvalpe. Man skal stambogsføre sine hvalpe - og man
må ikke avle på hunde, der ikke er avlsgodkendte.

Vælger man at undlade at stambogsføre - så må medlemmer af de to nævnte
klubber ikke sælge sådanne hvalpe for mere end hvad en hund fra et internat
koster. DKK anslår at prisen ligger mellem 1.000 og 1.200 kr.
Får hunden f.eks. 6 hvalpe - så er prisforskellen anselig.
Alene prisen kan nok animere til stambogsføringen - idet prisen for
en stambogsført D/S-hvalp vel er 5-6 tus., svarende til typisk parrigsafgift til
hanhundeejeren.

[citat] Dansk Svensk Gårdhund
Racen har følgende avlsrestriktioner:
Præmiering: Afkom kan kun stambogsføres dersom hunden før parring
er præmieret/avlsgodkendt.
Gælder for alle hunde i racen.
[citat slut]

Fra : Louise F

Dato : 05-01-01 21:44

> [...]
> Men tilsyneladende er hendes hund stambogsført (DKK?), siden hun skriver
> at hun endnu ikke har besluttet om hvalpene skal stambogsføres.

Øhh - det har jeg da ikke skrevet??? Ingen af hundene er stambogsførte, og
bliver det heller ikke, da vi ikke kender deres afstamning udover vi så
forældrene da vi hentede dem ( og nej de er altså ikke fra samme kuld eller
på anden måde i familie med hinanden )

Jeg gad da egentligt godt at vide, hvor mange stueopdrættere, der får
undersøgt hundene på kryds og tværs inden de beslutter sig for at få hvalpe.
Jeg tror ikke det er mange...Hermed siger jeg ikke at jeg er ligeglad med om
jeg sender dårlige hvalpe ud til folk, for det er jeg BESTEMT ikke.
Selvfølgelig ønsker jeg da at kunne sælge hvalpene med god samvittighed og
håbe de får et godt liv osv.

God weekend allesammen - også dig Nina, du mener det sikkert kun godt:))

MVH
Louise

Fra : Mari

Dato : 05-01-01 22:32

"Louise F" <louise.faerchblabla@systeam.dk> skrev i en meddelelse news:935bgh$l8c$1@news.inet.tele.dk...
> Øhh - det har jeg da ikke skrevet??? Ingen af hundene er stambogsførte, og

Beklager - jeg synes jeg havde læst det - men kunne ikke finde det, da jeg
skrev. Men..... så kan du bruge http://www.dansk-kennel-klub.dk til at finde
frem til oplysning om lovpligtig anmeldelse til Dansk Hunderegister......

> Jeg gad da egentligt godt at vide, hvor mange stueopdrættere,

Jeg vil tro at langt den største del af DKK's opdrættere kalder sig køkken-
eller stueopdrættere. Det er faktisk gået hen og blevet et kvalitetsstempel.
Det ligger ikke fast, hvor mange hunde man har/bør have, for at kalde
sig stue- eller køkkenopdrætter. Nogle har endog mange hunde.
Nu er betegnelsen nok mere et udtryk for den prægning hundene har fået
hos opdrætteren. Dvs. om de er opvokset i et bur i en stald eller
"fritgående" blandt mennesker.

Jeg kender kun til DKK's avlsrestriktioner - og her skal man rette sig efter
reglerne, hvis man vil lave et kuld - ellers bliver man hældt ud.
Avlsrestriktionerne bliver besluttet i specialklubben - og konfirmeret af DKK.

> der får undersøgt hundene på kryds og tværs inden
> de beslutter sig for at få hvalpe.

Der gøres et meget stort forarbejde. Ingen hunde er fejlfri, så det sker bl.a. for
at finde frem til den hanhund, der supplerer og passer netop til den tæve man
har - også selvom man kun har planlagt eet eller få kuld. Nogle vælger et
enkelt kuld, for så at vælge den bedste til sig selv - og man vil vel nødigt
have en hvalp, der er ringere end een man kan gå ud og købe for penge.

> [...]
> jeg sender dårlige hvalpe ud til folk, for det er jeg BESTEMT ikke.
> Selvfølgelig ønsker jeg da at kunne sælge hvalpene med god samvittighed og

Jeg har heller ikke fået indtryk af, at du er ligeglad - jeg opfordrer dig bare til at
foregribe de sorger og bekymringer, som DU måtte støde ind i.
I forhold til de kvaler du kan få med hvalpekøbere - så koster det alt for lidt at
undlade at få hundene undersøgt for, om de er bærere af arvelige defekter.
Hvis din hund er fri - så er det jo bare fint. Er hanhunden det også, ja så ringer
bryllupsklokkerne.

Mange har givet sit besyv med - men i sidste ende er det jo kun dig, der
beslutter hvad der skal ske - og hvornår. Du kan bruge oplysningerne, eller
lade dem passere.
Hvis du cut'er - så er der måske indlæg med nyttige oplysninger - som
aldrig bliver postet. Så, lad være med at tage NG-indlæg personligt, det
er det ikke værd.

Fra : Louise F

Dato : 05-01-01 22:59

> [...]
finde
> frem til oplysning om lovpligtig anmeldelse til Dansk Hunderegister......

Jamen det er jeg skam (medlem af dansk hunderegister altså), men det er vel
op til de kommende hundeejere at melde sig ind? Jeg skulle i hvert fald
fremvise papir på jeg var meldt ind da jeg startede til hundetræning, og jeg
fik ikke noget med fra "opdrætteren" udover vaccinationsbeviset.

> [...]
> Nu er betegnelsen nok mere et udtryk for den prægning hundene har fået
> hos opdrætteren. Dvs. om de er opvokset i et bur i en stald eller

Helt enig, jeg ville nødig have en hund der har boet de første måneder af
sit liv i et bur - så hellere en hul i hækken hund:) Ikke at alle opdrættere
har deres hunde i bur, men jeg var engang ude på en kennel for at se på
hund..og der stod alle hundene i bure og gøede, så det indtryk har jeg fået.
Det var i hvert fald ikke der min hund blev købt.

Nå, men nok om det

MVH
Louise

Fra : Mari

Dato : 06-01-01 01:29

"Louise F" <louise.faerchblabla@systeam.dk> skrev i en meddelelse news:935fsb$brp$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> fremvise papir på jeg var meldt ind da jeg startede til hundetræning, og jeg
> fik ikke noget med fra "opdrætteren" udover vaccinationsbeviset.

Din hund må være øre- eller lysketatoveret, det var gjort lovpligtigt
for 2½ år siden, sammen med DH-registrering. Prøv om du kan aflæse
nummeret, så kan du få en ny attest hos Dansk Hunderegister, som
DKK står for.

Det er ikke en forening man er medlem af, men en fælles database, hvori
alle danske hunde skal registreres. En slags "dåbsattest og kirkebog",
så man ved hvor mange hunde der findes i DK og de numre de er tatoveret
med. Når hundene er registreret (med navn), så får anmelderen tilsendt
beviserne, som indeholder de numre, som skal tatoveres på hvalpene.
Tidsfrister mv. oplysninger kan du få præciseret ved at ringe
til http://www.dansk-kennel-klub.dk

[citat fra DKK's hjemmeside]
Senest når hvalpene er 3 uger, skal de registreres i DKK og Dansk
Hunderegister. Få en registreringsanmeldelse i informationen (tlf. 56 18 81 55)
[citat slut]
Dine hvalpe skal så kun registreres i Dansk Hunderegister - ikke i DKK,
når de ikke skal stambogsføres..

[citat fra Hundeloven - http://www.familieadvokaten.dk ]
§ 1. Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden, fra den er 4 måneder
gammel, er mærket [chip, øre- eller lysketatoveret] og registreret samt bærer
halsbånd forsynet med et skilt, der angiver besidderens navn og adresse.
[citat slut] (telefon+mobil er også en god oplysning på hundeskiltet)

Jeg har bemærket at der er periodeforskel - ved ikke om det skyldes
at de 3 uger kun gælder DKK-opdrættere. Det fremgår ingen steder.

Hvis du lader hvalpene tatovere, så du har lidt styr på, at det bliver gjort.
Gebyret kan du opkræve hos køber sammen med salgsprisen.
Hvalpe med DKK-stambog skal tatoveres inden de forlader
opdrætteren, så hvalpene er ikke for små til det, mens du har dem.
Jeg foretrækker lysketatovering. Det synes jeg er nemmest at aflæse,
fordi det ikke er dækket af pels.

Tatoveringen er dit "garantibevis", hvis der kommer reklamationer inden
hvalpen er fyldt et år. Garanti for, at det overhovedet er dén hvalp du har
solgt, så det er dig, der hæfter.
Ud over, at det er lovpligtigt, så er tatoveringen også lig med mulighed for at
få hunden tilbage, hvis den løber væk.
Hvem der tatoverer i dit område kan du få oplyst hos DKK eller din dyrlæge.

Det undrer mig hvad der kan være for et papir du blev bedt om.
Jeg skal vise forsikringspapirer og vaccinationsattest på træningspladserne.
Jeg har aldrig hørt om, at man skal vise hundens registreringspapirer der.
På konkurrencesteder derimod, der kan man godt blive bedt om at dokumentere
at det er den rigtige hund man møder op med. Men det er så stambogen
jeg skal vise - ikke attesten fra Dansk Hunderegister.

Fra : Louise F

Dato : 06-01-01 02:06

> [...]
> for 2½ år siden, sammen med DH-registrering. Prøv om du kan aflæse
> nummeret, så kan du få en ny attest hos Dansk Hunderegister, som

Den er chippet, det er ligeså gyldigt..

> [...]
> beviserne, som indeholder de numre, som skal tatoveres på hvalpene.
> Tidsfrister mv. oplysninger kan du få præciseret ved at ringe

Jeps, det ved jeg godt.

> [...]
81 55)
> [citat slut]
> Dine hvalpe skal så kun registreres i Dansk Hunderegister - ikke i DKK,

Det var den ikke da jeg fik den, men hvis det først blev vedtaget for 2½ år
siden er detr måske forklaringen?

> [...]
>
> Jeg har bemærket at der er periodeforskel - ved ikke om det skyldes
> at de 3 uger kun gælder DKK-opdrættere. Det fremgår ingen steder.

Det må det næsten være...

> [...]
> at det er den rigtige hund man møder op med. Men det er så stambogen
> jeg skal vise - ikke attesten fra Dansk Hunderegister.

Nu kan det godt være jeg husker forkert, men jeg mener altså jeg skulle
fremvise, vaccinationsattest, forsikringspapirer samt bevis på registrering
i DH...

MVH
Louise

Fra : Mari

Dato : 06-01-01 03:24

"Louise F" <louise.faerchblabla@systeam.dk> skrev i en meddelelse news:935qsl$1i1

> Den er chippet, det er ligeså gyldigt..

Ja, det er fuldt ud ligeså gyldigt, men mindre hensigtsmæssigt
hvis chippen ikke kan læses af myndighederne, der har brug for det.
Men der findes også mange sjuskede tatoveringer, som ikke kan læses.
Så det kommer nok ud på eet.

> Jeps, det ved jeg godt.

OK - jeg skrev det fordi du skrev "medlemskab af........"

> 81 55)
>
> Det var den ikke da jeg fik den, men hvis det først blev vedtaget for 2½ år
> siden er detr måske forklaringen?

Det blev vedtaget i LOV nr 335 af 14/05/1992 - som en ændring til Hundeloven,
at ikke stambogsførte hunde skal mærkes og registreres.
Det jeg er i tvivl om er, om det skal ske inden hvalpen er 3 uger eller 4 mdr.

> Det må det næsten være...

Det kan DKK svare på. Hvis du spørger.

> Nu kan det godt være jeg husker forkert, men jeg mener altså jeg skulle
> fremvise, vaccinationsattest, forsikringspapirer samt bevis på registrering
> i DH...

Jeg har blot aldrig hørt om at det før......

Fra : Uljse

Dato : 06-01-01 14:12

> [...]
> hvis chippen ikke kan læses af myndighederne, der har brug for det.
> Men der findes også mange sjuskede tatoveringer, som ikke kan læses.

Myte, sådan er det ikke i dag, det er lige så godt om ikke bedre end
tato. Alle mine hunde og hvalpe får kun chips

Ulla

Fra : x Vuf x

Dato : 07-01-01 01:20

Sat, 6 Jan 2001 01:29:19 +0100, Mari wrote:

> [...]
>for 2½ år siden, sammen med DH-registrering. Prøv om du kan aflæse
>nummeret, så kan du få en ny attest hos Dansk Hunderegister, som

Hvad de ikke gør mere!

Fra : x Vuf x

Dato : 06-01-01 01:53

Fri, 5 Jan 2001 22:58:33 +0100, Louise F wrote:

> [...]
>fremvise papir på jeg var meldt ind da jeg startede til hundetræning, og jeg
>fik ikke noget med fra "opdrætteren" udover vaccinationsbeviset.

Dansk Hunderegister kan man ikke være medlem af!

Mon ikke det er en eller anden hundeklub, du er medlem af?

Fra : Louise F

Dato : 06-01-01 02:08

> Dansk Hunderegister kan man ikke være medlem af!
>
> Mon ikke det er en eller anden hundeklub, du er medlem af?

Okayyy, medlem var et forkert ord at bruge - jeg mente naturligvis
registreret i DH

Louise

Fra : x Vuf x

Dato : 06-01-01 01:53

Fri, 5 Jan 2001 21:43:52 +0100, Louise F wrote:

>Jeg gad da egentligt godt at vide, hvor mange stueopdrættere, der får
>undersøgt hundene på kryds og tværs inden de beslutter sig for at få hvalpe.
>Jeg tror ikke det er mange...

Ja jeg gør da i hvert fald! Og adskillige andre stueopdræt,
jeg har kendskab til!
Men hunde skal altså senest chipmærkes registreres i Dansk Hunderegister,
når de er 4 mdr. gamle. Og det gælder også ikke-stambogsførte hunde.

>God weekend allesammen - også dig Nina, du mener det sikkert kun godt:))

Ja det gør hun faktisk.
Lissom vi andre kun har blandet os for at hjælpe.

Fra : Mari

Dato : 06-01-01 03:28

"x Vuf x" <sonpet@***worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:fboc5tcips4ljcm8kjaav8jupmde1vu2m7@4ax.com...
> Fri, 5 Jan 2001 21:43:52 +0100, Louise F wrote:
> Men hunde skal altså senest chipmærkes registreres i Dansk Hunderegister,
> når de er 4 mdr. gamle. Og det gælder også ikke-stambogsførte hunde.

Stambogsfører du ikke i DKK??

Fra : Uljse

Dato : 06-01-01 14:14

> "x Vuf x" <sonpet@***worldonline.dk> skrev i en meddelelse
Hunderegister,

Inden de er 3 uger gamle i DKK

Ulla

Fra : x Vuf x

Dato : 07-01-01 01:20

Sat, 6 Jan 2001 14:13:42 +0100, Uljse wrote:

>Inden de er 3 uger gamle i DKK

Ja og papilloner har dispensation, til de er 5 uger!

Fra : x Vuf x

Dato : 07-01-01 10:14

Sat, 6 Jan 2001 03:27:57 +0100, Mari wrote:
>"x Vuf x" <sonpet@***worldonline.dk> skrev...

>Stambogsfører du ikke i DKK??

Man kan vist ikke beskylde dig for at være hurtig vel?!
Men hvad har dét med sagen at gøre?

Fra : Mari

Dato : 07-01-01 10:47

"x Vuf x" <sonpet@***worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:u0cg5topptlgd9stob2n1uuf7v7su7cv3s@4ax.com...

> Men hvad har dét med sagen at gøre?

Du skriver "hunde" - som om det gælder alle hunde - uanset herkomst.
Og derfor spørger jeg om du ikke stambogsfører i DKK, for at høre om
det ikke skulle være rigtigt at DKK-hunde skal anmeldes/registreres
senest når de er 3 uger gamle.

Fra : x Vuf x

Dato : 08-01-01 01:58

Sun, 7 Jan 2001 10:46:42 +0100, Mari wrote:

> [...]
>Og derfor spørger jeg om du ikke stambogsfører i DKK, for at høre om
>det ikke skulle være rigtigt at DKK-hunde skal anmeldes/registreres

Jo da og papilloner har dispensation til 5 uger.

--
Mvh Sonja sonpet@***worldonline.dk fjern de 3*
http://home.worldonline.dk/~sonpet/
-
Vil du se, hvornår sjatterne har fødselsdag? Så se sjatlisten på min HP.
Med billeder fra 3 års sommerfester.
Updated: 9.11.2000

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-01-01 11:47

Mari wrote:

> Ægløsningstidspunktet var jo relativt simpelt at svare på,
> og det fik Louise F svar på inden for 2 timer.

Det var jo ikke det faktum at Louise fik et svar der var det kuriøse, men derimod det første svar
hun fik.

> Men i efterfølgende mail skriver Louise F news:JAH46.18048$Ru.158048@twister.sunsite.dk...
>
> Den sidste sætning er netop det, der ikke vides før det er
> undersøgt.

Hvorfor skal alt drejes så faktuelt?
Det jeg mente var, at der er en til tider hysterisk optagethed af hundenenes ve og vel, mens vi kan
dagligt i nyhedsmedierne læse om børn der i aller højeste grad savner samme opmærksomhed for at
blive hele og velfungerende mennesker. Jeg finder det kuriøst, og lidt skræmmende, at vi lever i et
samfund hvor hunde af nogle får mere opmærksomhed end vore børn.
Der sælges faktisk både mere hundefoder og kattefoder om året, end babymad - Lidt til eftertanke.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-01-01 16:08

Hej Alex

Jeg kender da folk, der der har "taget sig selv ud af avlen" p.g.a. arvelige
sygdomme, så der findes altså også folk, der er ansvarlige m.h.t. børn.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : x Vuf x

Dato : 07-01-01 01:20

Sat, 06 Jan 2001 11:46:37 +0100, Alex Linaa <""@nospam@a@linaa.com> wrote:

>Der sælges faktisk både mere hundefoder og kattefoder om året, end babymad - Lidt til eftertanke.

Færdiglavet babymad er altså ikke lige det sundeste at gi' sin baby!!!

Fra : x Vuf x

Dato : 04-01-01 21:03

Thu, 04 Jan 2001 11:45:09 GMT, Louise F wrote:

> [...]
>aldrig været nogle problemer med dem overfor andre hunde, katte, mennesker,
>marsvin, akvariefisk eller hvad ved jeg:)

I det øjeblik, du parrer 2 hunde, katte, marsvin eller fisk, er du opdrætter
af det kuld, der kommer ud af parringen.
Også selvom det er det eneste kuld, du nogensinde laver!
Som sagt held og lykke md projektet.

Fra : Zirfelt

Dato : 04-01-01 10:20

Hej Louise
Ja, gu er det et stort arbejde at have hvalpe, men i forhold til glæden med
dem, er det ingenting.

Jeg påtog mig så også noget ekstra arbejde, med mine 5 hvalpe, ved at sige
at alle mine hvalpe skulle være vant til at stå på bordet og blive børstet,
de havde halsbånd på de sidste 14 dage jeg havde dem, de havde prøvet at gå
i snor, de var vant til at komme ud, både alene, og sammen.
Så Louise, glæd dig til en stor oplevelse, og husk at skrive, når du har
fået hvalpene.
Hilsen Irene
www.zirfelt.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-01-01 21:35

Du overvejer!! så synes jeg du skulle vente til næste løbetid. Er det hendes
første løbetid, så er hun for ung endnu til hvalpe.

Hvorfor vil du have hvalpe???

Har du fundet en hanhund, der passer til din tæve???

Har du også overvejet, hvor stort et arbejde det er at have hvalpe??

Jeg husker ikke hvornår tæven skal til hanhunden, men det ved din dyrlæge,
så ring til ham.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Louise F

Dato : 03-01-01 16:19

"Nina El Falaki" <feca@edb.dk> wrote in message
> Du overvejer!! så synes jeg du skulle vente til næste løbetid. Er det
hendes
> første løbetid, så er hun for ung endnu til hvalpe.

Du kan da ikke vide ret meget om hunde!!! Jeg skriver den er 2½ ÅR gammel og
så spørger du om det er dens første løbetid....?!?

> Hvorfor vil du have hvalpe???

Hvad har det med mit spørgsmål at gøre??? Fordi jeg hader hunde og vil bruge
dem som pels selvfølgelig

> Har du fundet en hanhund, der passer til din tæve???

JA, dens bedste ven!!!!!!!

> Har du også overvejet, hvor stort et arbejde det er at have hvalpe??

Nej..er det ikke bare rigtigt nemt..slet ingen arbejde, de gør vel rent
efter sig selv????????????????????

> Jeg husker ikke hvornår tæven skal til hanhunden, men det ved din dyrlæge,
> så ring til ham.

Hvis du ikke ved det, så lad dog vær' med at svare...TSK TSK

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 04-01-01 12:21

WOW... Jeg ville lige kigge herind, og så ser jeg at Nina har svaret på dit
indlæg... Præcist som jeg ville have gjort.. og helt ærlig.. hvad er det for
et svar du giver hende tilbage ??
Jeg kender Nina fra andre nyhedsgrupper og IRL (in real life) og jeg ved hun
ikke mente noget ondt med det hun skrev til dig.
Ok, hun havde overset at du havde skrevet hvor gammel hunden er, men alle
kan da overse sådanne ting.

Jeg er i katteverdenen og når man vælger at sin hunkat skal have killinger
er det meget nøje planlagt, man laver kontrakt med hankattens ejer så der
ikke opstår misforståelser og man har fået undersøgt begge katte så man ved
at de ikke bærer rundt på arvelige defekter.

Det kan godt være du skriver at du syntes det ville være at overdrive at få
hanhunden checket.. DET synets jeg IKKE !!! Det er da meget vigtigt at du
ved du gør det bedste for din tæve. Jeg er da sikker på at også i
hundeverdenen er der sygdomme som smitter ved parring, vil du udsætte din
tæve for det ?

At have killinger er et stort arbejde og meget dyrt ! Mit gæt er at arbejdet
er endnu større med hunde også omkring samme pris.... for de skal jo også
have et kvalitetsfoder når de begynder at spise selv, nøjagtigt ligesom
katte. Endvidere skal de også vaccineres.. Altsammen koster penge.

Nogle andre kedelige ting du skal vide er at du kan risikere at der er
risiko for at du skal til dyrlægen med hunden hvis den ikke selv kan føde,
og det er altså ikke alle dyr der føder i dyrlægens ånbningstid

Hvis du ikke har noget imod de ting jeg nu har skrevet syntes jeg du skal
gøre, men vær sød at gør dig selv og din tæve den tjenneste at få hanhunden
undersøgt.

Med venlig hilsen

Mette

Gillians Norske Skovkatte
http://www.dk-gillian.dk
Mail:
gillian@dk-gillian.dk

Fra : Louise F

Dato : 04-01-01 12:49

Hmm, jeg har også set hende falikien før og jeg synes hun svarer UTROLIGT
arrogant på manges spørgsmål. Men hvis jeg virkelig har svaret hende så
strengt, så må hun jo sige det. Du kan da være ligeglad. Og jeg mener
faktisk der er en ng for katte...det er hunde der bliver diskuteret her!

Mvh

Louise - der ikke kom herind for at diskutere, men for at få svar på et (1)
spørgsmål

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 04-01-01 13:15

> strengt, så må hun jo sige det. Du kan da være ligeglad. Og jeg mener
> faktisk der er en ng for katte...det er hunde der bliver diskuteret her!

hehe, og fordi jeg ikke har hund må jeg ikke svare her ??
Jeg holder af dyr og derfor er hunde da også medregnet.

Men selvom du ikke har kommenteret det jeg har skrevet, håber jeg da at du
tænker ove det alligevel

- Mette

Fra : N/A

Dato : 04-01-01 21:05

Fra : x Vuf x

Dato : 04-01-01 21:05

Thu, 4 Jan 2001 18:32:49 +0100, J. K. Jørgensen wrote:

> [...]
>Jeg synes i skulle prøve at sætte jer en dag og ganske roligt nærlæse de
>svar som i giver i nyhedsgrupperne.
>Har i aldrig tænkt over, at der findes da mange mennesker, der holder husdyr
>bare fordi de holder af dyr.
>En puddelhund, der befinder sig hos en gammel dame kan godt have et
>glimrende liv, uden at det hele skal gøres så seriøst og hysterisk som i
>altid fremturer med.
>At holde nogle husdyr behøver altså ikke at være en hel videnskab.
>Dermed er ikke ment noget nedladende for jer der dyrker det som en
>videnskab - hobby, eller hvad det nu er.

Jeg kan ikke se hysteriet i at ville hjælpe hende med at lave
sunde raske hvalpe?!

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 04-01-01 22:13

> Jeg kan ikke se hysteriet i at ville hjælpe hende med at lave
> sunde raske hvalpe?!

hehe, tak Jeg syntes godt nok heller ikke jeg er særlig hysterisk
Jeg tænker bare på hundens ve og vel

- Mette

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-01-01 02:00

Hej Jørgen

"J. K. Jørgensen" <jjgas@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Har i aldrig tænkt over, at der findes da mange mennesker, der holder
husdyr
> bare fordi de holder af dyr.

Det er da også derfor, jeg har dyr, jeg er bare så nysgerrig, at jeg vil
vide alt om det dyr, jeg har

> En puddelhund, der befinder sig hos en gammel dame kan godt have et
> glimrende liv, uden at det hele skal gøres så seriøst og hysterisk som i
> altid fremturer med.

Vist kan den det, men prøv at se dig omkring, og du vil opdage at alt for
mange hunde ikke får lov til at være hunde, fordi ejeren ikke ved nok.

I den ene grøft er dem der gør deres hunde til hjælpeløse spædbørn og i den
anden grøft dem der forvandler hunden til en robot.

> At holde nogle husdyr behøver altså ikke at være en hel videnskab.

Nej men det gør det i mine øjne meget mere interessant.

> Dermed er ikke ment noget nedladende for jer der dyrker det som en
> videnskab - hobby, eller hvad det nu er.

Sådan har jeg heller ikke opfattet dit indlæg, men jeg er nu heller ikke så
nærtagende.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : N/A

Dato : 05-01-01 00:48

Fra : Louise F

Dato : 05-01-01 00:48

> Jamen kæreste ven, man stiller nogle spørgsmål for bedre at kunne hjælpe!
og
> hvad er der for øvrigt galt med diskussioner, jeg synes det ofte er dem
man
> lærer mest af.

Jeg er aldeles ikke din kære ven...tak! Og nu har jeg fået svar på mit
spørgsmål, så kan du og dine kære veninde ikke finde en anden at overfalde?

Over and OUT

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 05-01-01 16:27

Hey Louise
Du kan ærligt talt ikke være dig selv bekendt.
Har nu læst hele denne tråd igennem og æv altså
Du spørger og får svar, så skal du da ikke hidse dig sådan op. Så skulle du
jo helt lade være med at spørge.

Håber alligevel at du får sjov og glæde, når hvalpene kommer

Hilsen Joan

Fra : Stine

Dato : 04-01-01 22:41

Hej

Hmmmm... efter at have læst div. "svar" på dit spørgsmål, kan jeg altså ikke
holde mund længere. Det har været en ganske glimrende underholdning hidtil
at læse

Men Loise, ca. på 14 dagen i løbetiden er normal parringstidspunkt, men det
er ikke alle tæver. Min tæve vil f.eks først parres omkring 18-19 dagen. Men
hvis I bor tæt ved hinanden, så lad jeres hunde selv om at finde
tidspunktet. Hanhunden ved godt , hvornår rette tid er
At have hvalpe er en kanon oplevelse og et kæmpe slid, og kan også vise sig
at være et dyrt bekendskab.
Skal det være hvalpe med stamtavle ??? Så er der jo helt klare regler for ,
hvad hundene skal undersøges for inden du parrer. Er det uden stamtavle, er
det jo ligesom lidt anderledes. Her er det jo op til den enkeltes
samvittighed, hvad der testet for.
Der blev nævnt øjensygdomme i et andet svar. Hertil kan jeg da sige, at
indenfor den race jeg opdrætter skla der ikke testes for det. Vi skal teste
for HD, og i specialklubben anbefales det også AA. Ellers skal vore hunde
"kun" have en 2. præmie og en HD-test for at være godkendt.

Så hvis du kan lide temperamentet på begge hunde, de ikke fejler noget, er
sunde og raske osv. kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle lave et kuld
hvalpe på din tæve. Jeg kan klart anbefale dig at gå på biblioteket og låne
nogle bøger om drægtighed / hvalpe, men der har du nok været ))
Desuden har du valgt det rette tidspunkt på året - de vil være salgsklare
tæt på sommerferien.....

Ellers held & lykke, det bliver en hård tid, men også kanon sjov

PS : Og til dem der mener det er u-ansvarligt : Jeg har da flere gange fået
killinger på mine katte, der er/var helt alm. huskatte, vaccinerede, men
hankatten anede jeg da intet om. Tøsen blev da lukket ud og fandt selv ud af
det ) MEN jeg brugte masser af tid ( & penge) på killingerne og
forærede dem ikke væk.

Og skulle du have lyst til en snak, er du velkommen til at kontakte mig
privat

--
Stine Frandsen
Kennel Santippe's