sshd, iptables og hostkeys - hrmpf
Fra : Rene

Dato : 20-09-01 13:19

Fra : Kent Friis

Dato : 20-09-01 16:42

Den Thu, 20 Sep 2001 14:19:00 +0200 skrev Rene:
> [...]
>Jeg kan se i ~/.ssh2/known_hosts, at problemet er, at der ikke skelnes
>imellem portnumre - kun host-addresse, hvilket vil sige, at ligegyldigt
>hvilken port jeg connecter til, fremstår de som den samme i known_hosts,
>med den lille forskel, at hvis jeg connecter til en port der returnerer en
>anden host id end den der står i known_hosts får jeg en fejl.
>
>Er der nogen løsning på dette problem, eller skal jeg bare droppe
>portforwardingen igen ? (ville være rar at have, idet jeg så slap for at
>logge ind på gw'en hver eneste gang jeg skulle til en helt anden maskine

Hvad med:

ssh -t gateway ssh maskine

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Rene

Dato : 21-09-01 15:22

Fra : Kent Friis

Dato : 21-09-01 16:56

Den Fri, 21 Sep 2001 16:22:17 +0200 skrev Rene:

>hm - ville det stadig ikke kræve en konto på gw-maskinen?

Jo. Men hvis du ikke havde det, var der vel ingen grund til at kunne
ssh til gw'en?

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Rene

Dato : 21-09-01 18:14

Fra : Kent Friis

Dato : 21-09-01 18:49

Den Fri, 21 Sep 2001 19:14:09 +0200 skrev Rene:

>Det har du selvfølgelig helt ret i - min fejl.
>
>Det løser dog kun problemet med 'direkte' login vha. ssh på en maskine
>inde på LAN'et.
>Hvad så med scp? - med -t skal jeg først scp'e evt. filer
>til gw'en, og derfra til maskinen på LAN'et?

Hmm, ikke smart.

>Det er ikke livsnødvendigt at kunne, men rart, så jeg slipper for at have
>filer liggende temporært på gw-maskinen. (desuden vil jeg gerne på et
>tidspunkt prøve en grafisk scp-klient, og så ville det være rart at have
>direkte kontakt med den maskine man vil scp'e med...)

Det kunne være du skulle kigge på en form for vpn (evt. ppp over ssh).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Alex Holst

Dato : 20-09-01 19:52

Rene <kaos@intet.dk> wrote:
> Jeg har et lille irritations-problem.
[..]

Min 'man ssh' siger:

HostKeyAlias
Specifies an alias that should be used instead of the real host
name when looking up or saving the host key in the host key
database files. This option is useful for tunneling ssh connec-
tions or if you have multiple servers running on a single host.

Goer din?

Fra : Rene

Dato : 21-09-01 15:41

Fra : Alex Holst

Dato : 21-09-01 18:47

Rene <kaos@intet.dk> wrote:

> yup - men om der står et alias eller gw-maskinens rigtige navn/ip er vel
> hip som hap?

Nej, fordi din ~/.ssh/config skal have to entries: den rigtige (gw) og din
interne maskine (snublebanan). Naar du skriver

ssh gw

forbinder ssh til port 22 paa din gateway og bruger hostkey udleveret af
port 22. Naar du skriver

ssh sb

forbinder ssh til din gateway paa port whatever, og bruger den hostkey som
bliver udleveret af den port.

> Jeg kan på det hele se, at det er noget ssh-tunnel-hejs jeg skal se på
> istedet for at bruge iptables til at forwarde en ('tilfældig') port fra
> gw-maskinen til ssh-porten på maskinen inde på LAN'et. Er denne antagelse
> helt ude i skoven?

Ja, lidt. Din config skulle se saadan ud:

Host gw
Hostname gw.et.eller.andet.sted
User fibble
Protocol ..whatever..

Host sb
Hostname gw.et.eller.andet.sted
User fibble
Port 4200
HostKeyAlias snublebanan.et.eller.andet.sted

Fra : Rene

Dato : 22-09-01 00:42