nytår
Fra : Hanne Jensen

Dato : 29-12-00 22:41

Hej Marianne
Tak for din oplysninger, det lyder som en god ide, at kører ud af byen, jeg
har selv overvejet det samme. Jeg har i dag hos dyrlægen fået fenemal, hun
havde ingen erfaring med stesolid, og jeg håber det kan dæmpe ham lidt ned!
Godt nytår
m.v.h.
Hanne Jensen

Fra : Anja Vadh

Dato : 30-12-00 10:28

"Hanne Jensen" <pollo@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Marianne
> Tak for din oplysninger, det lyder som en god ide, at kører ud af byen,
jeg
> har selv overvejet det samme.

Det lyder som et godt forslag hvis man kan det

<Jeg har i dag hos dyrlægen fået fenemal,

Dvs at du fylder din hund med nervemedicin det er et produkt som mange
narkomaner gerne vil have fat i !!!

mvh
AV

Fra : Erik Isager

Dato : 30-12-00 20:23

> <Jeg har i dag hos dyrlægen fået fenemal,

klip-----
Det er muligt at det er godt for nogle hunde ?
Jeg har selv forsøgt ovennævnte , måske skulle hunden have haft noget mere
?? men han kæmpede imod virkningen af pillerne, så det blev meget værre. I
år får de ingen piller.

Hej og Godt Nytår til ALLE
Erik Isager

Fra : N/A

Dato : 31-12-00 15:00

Fra : Lars W. Hagen

Dato : 31-12-00 15:00

> Der er så meget, narkomaner gerne vil have fat i - f.eks. B&O-anlæg.
> Skulle man så undlade at købe den slags - blot fordi narkomaner vil have
> fat i det??

Den bedste kur mod angst hos hunden, er også den der tager længst tid. Den
hedder lydtræning og tager et halvt års tid. DKK har en CD med lydene til
dette.

En anden mulighed er et mørkt rum med en passende baggrundsstøj som hunden
kender. Det er ofte lysglimtene og de pludselige lyde hunden er bange for.

De fleste hunde er urolige da de prøver at forsvare flokken mod noget de
ikke kender, altså en naturlig forsvarsreaktion. Er hunden skudræd, så er
det jo cirka den tilstand alle seriøse opdrættere prøver at få væk - eller
tager jeg fejl???

> [...]
,
> udelukkende pga. spasmer i musklerne, som er fremprovokeret af angst.
> Eller som piler panisk langs væggene - og som er fuldstændig ude af stand
> til at finde ro, så den kan lægge sig ned. Du kan end ikke få den til at
blive
> ved dig, så du kan tale den til ro. Den er gået i SORT.
>
> Hvis min hund har smerter, vil jeg også give den smertestillende medicin,
> selvom også disse produkter er eftertragtede af narkomaner. Så, din
> nedladende holdning kan vi ikke bruge til noget.

Der er INGEN grund til at hælde ting og sager i hunden som ikke er
nødvendige. Det vigtigste i dette sammenhæng er at få fat i sin dyrlæge og
få en snak om hvad der er bedst for lige netop denne hund. Dyrlægerne har
store problemer hele januar og februar med at behandle hunde og katte for
diverse forgiftninger. Dette sidste blev sagt af en dyrlæge i TV-avisen
(eller Nyhederne - jeg husker ikke hvilken) i går aftes.

Og når vi snakker om nedladende holdning, så synes jeg du skulle tage og
læse hvad det er du skriver og så finde kosten frem til lidt dørfejning.

> [...]
> http://www.apoteket.dk --> Sundhed & Symptom --> Lægemidler -->
> Apotekets produkter --> Medicinhåndbogen
>
> [citat fra Medicinhåndbogen]
> FENEMAL
> Middel mod epilepsi.
> Virksomt stof: Fenemal (fenobarbital)
>
> ANVENDES
> til behandling af epileptiske anfald, f.eks. ved universelle krampeanfald
> (grand mal) samt ved gentagne anfald (status epilepticus). Det anvendes
> endvidere ved abstinenser og fødekramper.
> VIRKER
> ved at hæmme produktion af signalstoffet noradrenalin i hjernen.

Korrekt!

Huskede du så også at læse de sidste par linier hvor der står noget om
bivirkninger??

Den der nok holder mig mest væk er bl.a. depressioner.

> [citat fra Medicinhåndbogen]
> STESOLID
> Desuden kan det benyttes muskelafslappende ved f.eks. spasticitet
(tilstande
> med spændte og stive muskler), som skyldes en lidelse i hjernen.

Bruges bl.a. til epilepsi ganske som Fenemal.

> VIRKER
> ved at binde sig til specielle strukturer i hjernen (GABA-receptorer).
Herved
> hæmmes en række nerveimpulser, som kan fremkalde angst, søvnløshed og
> kramper.
> Efter indsprøjtning i en blodåre indtræder virkningen inden for få
minutter og efter
> indtagelse af tabletter og mikstur i løbet af 15-30 minutter. Midlet er
først helt ude
> af kroppen efter flere døgn.

Der er ikke nogen stoffer der kan sige sig fri for denne sidste bemærkning.

Der kan ikke være nogen tvivl om at Fenemal også kan forefindes i kroppen i
længere tid da man undersøger dosis ved hjælp af blodprøver (ref.
medicinhåndbogen)

Naturligvis kan det være nødvendigt at give hunden medicin, men det er ikke
noget man skal gøre for sjov, og under INGEN omstændigheder uden at have
snakket med sin dyrlæge. De fleste dyrlæger vil sikkert give denne form for
gode rød uden at tage fat i regningsblokken.

MVH

LWH

Fra : Mari

Dato : 01-01-01 06:32

"Lars W. Hagen" <hagen@image.dk> skrev i en meddelelse news:Z%G36.17063$gs1.687963@news010.worldonline.dk...

> Den bedste kur mod angst hos hunden, er også den der tager længst tid. Den
> hedder lydtræning og tager et halvt års tid. DKK har en CD med lydene til
> dette.

Så du, at jeg skrev i den anden tråd, news:B_M26.10941$gs1.460466@news010.worldonline.dk...
at jeg har afprøvet alle muligheder - og derfor også CD-lydene. Ikke DKK's, men Bente Iversen's - som nok er de samme. Mine hunde
er slet ikke i tvivl om hvornår det er CD-lyd og hvornår det er Natura-lyd.

> En anden mulighed er et mørkt rum med en passende baggrundsstøj som hunden
> kender. Det er ofte lysglimtene og de pludselige lyde hunden er bange for.

Hunden er 9 år - og jeg har haft mulighed for at afprøve mange variationer i de forløbne år. Du har ret i, at hunden reagerer på
lysglimtene og de pludselige lyde, men den reagerer også på ændringer i lufttrykket, som f.eks. får vinduerne til at hvælve indad.
Og det er disse fænomener, som man ikke kan træne med lyd-CD'er.

> [...]
> det jo cirka den tilstand alle seriøse opdrættere prøver at få væk - eller

Jeg er ikke opdrætter - men det har du nok ret i - hvis hunden skal bruges til jagt. Men jeg tror næppe, at opdrættere af andre
racer avler specifikt efter egenskaber, som fjerner "fyrværkeri-angst". Så ville angst-fænomenet nok ikke være så udbredt.

> Der er INGEN grund til at hælde ting og sager i hunden som ikke er
> nødvendige.

Taler vi ikke lidt forbi hinanden??. Jeg taler ikke om "behageligheds-medicinering" så jeg kan feste, men om at hunden skal
overleve på trods af sin angst. Hun hyperventilerer så kraftigt - at hun kan gå i kramper når som helst. Og gør hun det, så skal
hun have intravenøs Stesolid (Diazepam). Derfor giver jeg hende medicinen forebyggende. Selvfølgelig i samråd med min dyrlæge, der
har ordineret medicinen.

Hun klarede det fint indtil kl. 20:00 hvor jeg gav hende 2mg Diazepam - herefter var hun igen rolig indtil kl. 24:00 da helvede
brød løs. Hun var ikke helt fri for angsten - men hun hyperventilerede heller ikke så kraftigt, så jeg frygtede ikke at hun gik i
kramper. Derfor fik hun heller ikke mere medicin.

Enig. Det skrev jeg i min første mail. news:B_M26.10941$gs1.460466@news010.worldonline.dk...

> [...]
> diverse forgiftninger. Dette sidste blev sagt af en dyrlæge i TV-avisen
> (eller Nyhederne - jeg husker ikke hvilken) i går aftes.

I så fald må der jo være tale om ikke-dyrlæge-ordineret medicin. Det er jeg ikke fortaler for.

> Og når vi snakker om nedladende holdning, så synes jeg du skulle tage og
> læse hvad det er du skriver og så finde kosten frem til lidt dørfejning.

??????? Det må du uddybe

> Korrekt!
> Huskede du så også at læse de sidste par linier hvor der står noget om
> bivirkninger??
> Den der nok holder mig mest væk er bl.a. depressioner.

Dosering og bivirkninger kan man ikke udlede af håndbogs-teksten, når det gælder medicinering af dyr. Her må man støtte sig til
dyrlægens råd og vejledning.
Meddelelse news:Fcu36.403$KI3.8295@news.get2net.dk...
oplyser fejlagtigt, at Plegicil ikke er angstdæmpende - derfor citaterne og linket, så interesserede kan læse videre.
Fenemal og Stesolid er ikke antidepressiva, og derfor ikke "første valg", når der medicineres mod depress

Fra : Anja Vadh

Dato : 01-01-01 10:20

"Mari" <mari@hansen.image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
heller ikke så kraftigt, så jeg frygtede ikke at hun gik i
> kramper. Derfor fik hun heller ikke mere medicin.

Dygtig jeg synes også at du har været godt igang med at slå din hund ihjel
man fylder ikke sin hund med medicin hvis den ikke skal have det jeg kan
ikke se at det du laver er fornuftigt jeg synes du skulle tage at få din
hund aflivet eller udstationeret
inden du ødelægger den helt din hund fortjener en bedre ejer

> Enig. Det skrev jeg i min første mail.

> I så fald må der jo være tale om ikke-dyrlæge-ordineret medicin. Det er
jeg ikke fortaler for.

Det lyder mærkeligt

> ??????? Det må du uddybe

Du er så dum at du ikke kan fatte noget alligevel

Det gør jeg ikke da jeg ikke fylder mine hunde med medicin jeg kan godt lide
mine hunde

MVH

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-01-01 15:22

Hej Anja

Først et godt nytår til alle.....

"Anja Vadh" <isl41436@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hund aflivet eller udstationeret
> inden du ødelægger den helt din hund fortjener en bedre ejer

Spørgsmålet er vel, hvem der bedst kan dømme om, hvad der er bedst for
hunden, er det dig eller ejeren i samarbejde med dyrlægen?

Kender du ejer og hund, siden du kan tillade dig at være så grov?

> Du er så dum at du ikke kan fatte noget alligevel

Og så går vi efter manden i stedet for bolden!!!

> Det gør jeg ikke da jeg ikke fylder mine hunde med medicin jeg kan godt
lide
> mine hunde

Måske giver Mari sin hund medicin netop fordi hun kan lide sine hunde.

For at blive i din stil: Lader du dine hunde dø af en simpel infektion,
fordi du "ikke fylder dine hunde med medicin"???

Helt ærligt Anja, jeg synes du er utrolig grov.
--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Lars W. Hagen

Dato : 01-01-01 10:38

for.

Vores tre hunde var opfarende især over lysglimtene hele aftenen. Da de ved
tre-tiden kom i deres transportkasser, der bruges til overnatning grundet
ombygning.

> [...]
lufttrykket, som f.eks. får vinduerne til at hvælve indad.
> Og det er disse fænomener, som man ikke kan træne med lyd-CD'er.

Det er derfor man bør finde et rum uden vinduer.

> [...]
> racer avler specifikt efter egenskaber, som fjerner "fyrværkeri-angst". Så
ville angst-fænomenet nok ikke være så udbredt.

Jeg har ikke jagt-hunde, men vi bruger meget tid på at forsøge at styrke
sindet. Noget af det genereller er at prøve at finde hunde der ikke er
angst. Som en "bivirkning" følger skudfasthed. Nogle kvaliteter som også er
meget vigtige for hyrdehunde.

> [...]
> hun have intravenøs Stesolid (Diazepam). Derfor giver jeg hende medicinen
forebyggende. Selvfølgelig i samråd med min dyrlæge, der

Jeg er af den mening, at hunden har et meget kraftigt problem med sit sind.
Jeg håber ikke det er egenskaber man har ladet gå videre til senere
genrationer.

Det kan godt være, at hunden har et pænt ydre, men hvad hjælper det når
sindet ikke følger med.

Jeg går og undrer mig over hvordan du klarer november - december oig det
meste af januar. Det er i hvert fald den periode hvor vi har fyrværkeri her
i området. Der er en ½ time omkring kl. 12 d. 31. hvor det er rigtig stygt,
men der er stadig sporadiske skydninger. Bl.a. fik vi den sidste kanonade i
nat ved 3-tiden.

MVH

LWH

Fra : Mari

Dato : 01-01-01 20:27

"Lars W. Hagen" <hagen@image.dk> skrev i en meddelelse news:%fY36.18095$gs1.720423@news010.worldonline.dk...
> Jeg har ikke jagt-hunde, men vi bruger meget tid på at forsøge at styrke
> sindet.

Jeg ved godt, at du har Welsh Corgi Pembroke.

> Jeg er af den mening, at hunden har et meget kraftigt problem med sit sind.

Hvad bygger du den antagelse på?

> Jeg går og undrer mig over hvordan du klarer november - december oig det
> meste af januar.

Det går udmærket, tak. Her hvor vi bor er der ikke massivt skyderi, som andre steder. De enkeltstående skud kan hun tackle - men
nytårsnat går det i selvsving.

--
Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : Lars W. Hagen

Dato : 01-01-01 23:16

> Jeg ved godt, at du har Welsh Corgi Pembroke.

> Hvad bygger du den antagelse på?

Jeg er bange for hvor ellers der kunne findes en "brist" i psyken. Jeg har
før set hunde af din race, som måtte bæres gennem døre da det var totalt
umuligt at få dem til selv at gå. At de så samtidig høl som en flok ulve
under hele udstillingen er en helt anden sag.

> Det går udmærket, tak. Her hvor vi bor er der ikke massivt skyderi, som
andre steder. De enkeltstående skud kan hun tackle - men
> nytårsnat går det i selvsving.

Jeg håber du har læst HUNDEN december 2000 side 6 og 7, specielt den lille
farvede box på side 7.

> --
> Venlig hilsen
> M a r i a n n e H a n s e n
> e-mail via URL: http://www.image.dk/~mari om epilepsi og dværgschnauzer

Gider du i øvrigt opgive den korrekte E-mail adr. da du ikke kan fanges via
den du sender dine indlæg på. De bliver ved med at komme tilbage med en
fejlmeddelelse.

Fra : Mari

Dato : 02-01-01 00:38

"Lars W. Hagen" <hagen@image.dk> skrev i en meddelelse news:pm746.14002$SI6.697151@news000.worldonline.dk...

> [...]
> umuligt at få dem til selv at gå. At de så samtidig høl som en flok ulve
> under hele udstillingen er en helt anden sag.

Det er OK, at du ikke kan lide min race, men at den ene af mine hunde er
nytårs-panisk og har brug for hjælp er da ikke lig med at hele racen har en
psykisk brist.
Hvis du synes de larmer på udstillingerne - så synes jeg da at du skulle bede om
at få ejerne til at dæmpe gemytterne. Det kan lade sig gøre.

> Jeg håber du har læst HUNDEN december 2000 side 6 og 7, specielt den lille
> farvede box på side 7.

Hvad er det du mener at jeg mangler at gøre??

> Gider du i øvrigt opgive den korrekte E-mail adr. da du ikke kan fanges via
> den du sender dine indlæg på. De bliver ved med at komme tilbage med en
> fejlmeddelelse.

Det er synligt i alle mine mails. Hvorfor skriver du privat - når debatten foregår her??
Jeg mener at debatten skal føres, hvor den startes. Private mails, der har relation til
emnet, vil blive besvaret her i NG'en.

Fra : Lars W. Hagen

Dato : 02-01-01 18:54

">

> Det er OK, at du ikke kan lide min race, men at den ene af mine hunde er
> nytårs-panisk og har brug for hjælp er da ikke lig med at hele racen har
en
> psykisk brist.

???? Jeg har vist ingen steder skrevet noget om at jeg ikke kan lide din
race. Det første punktum og resten af stykket har egentlig ikke nogen med
hinanden at gøre. Det sidste var generelle betragtninger.

> Hvis du synes de larmer på udstillingerne - så synes jeg da at du skulle
bede om
> at få ejerne til at dæmpe gemytterne. Det kan lade sig gøre.

Trods flere henstillinger over højttaleranlæget var det desværre ikke
muligt.

> Hvad er det du mener at jeg mangler at gøre??

Har jeg skrevet noget om at du mangler at gøre noget - ikke så vidt jeg kan
læse. Det var mere en venlig henvisning til en artikel som måske kunne
bringe nogle ting frem, som måske endnu ikke var prøvet.

> [...]
foregår her??
> Jeg mener at debatten skal føres, hvor den startes. Private mails, der har

Det er korrekt at den er synlig, men Worldonline's mailer-deamon bliver ved
med at sende dem tilbage med en besked om at adr. ikke eksisterer. Jeg kan
af og til finde på at svare personligt, da det måske ikke er alt man behøver
at blande alverden ind i. Jeg vil blive MEGET sur hvis et personligt brev
ville blive offentliggjort på sådan en måde. Det er dels ganske
utilstedeligt, og i øvrigt også en overtrædelse af brevhemmligheden, der
også gælder her.

MVH

LWH

Fra : Mari

Dato : 02-01-01 22:51

"Lars W. Hagen" <hagen@image.dk> skrev i en meddelelse news:JDo46.48$zH2.8841@news000.worldonline.dk...
> ???? Jeg har vist ingen steder skrevet noget om at jeg ikke kan lide din
> race. Det første punktum og resten af stykket har egentlig ikke nogen med
> hinanden at gøre. Det sidste var generelle betragtninger.

Jamen, hvad mener du egentlig med alt det du har skrevet?
Det bliver mere og mere uklart.

> Trods flere henstillinger over højttaleranlæget var det desværre ikke
> muligt.

Hvad var det så lige, at det havde med min hund at gøre? Vi var det jo ikke.

Venligheden fremgår IKKE, Lars.
Jeg skrev i den første mail, at jeg har prøvet ALT - og jeg spurgte i en senere
mail, om du havde læst det. Siden du vedbliver med at kritisere, så må du da
på et eller andet tidspunkt nå frem til - hvad det er jeg gør forkert siden du synes
det skal kritiseres.

> Det er korrekt at den er synlig, men Worldonline's mailer-deamon bliver ved
> med at sende dem tilbage med en besked om at adr. ikke eksisterer.

Jeg skriver i alle mails: email via URL: http://www.image.dk/~mari og det virker
udmærket. I øvrigt har du sikkert min mail-adresse fra da du havde brug for hjælp
til oversættelse af dommerudtryk.

> [...]
> brev ville blive offentliggjort på sådan en måde. Det er dels ganske
> utilstedeligt, og i øvrigt også en overtrædelse af brevhemmligheden, der

Det må du mene, som du vil. Jeg sagde jeg "Jeg mener at debatten skal føres,
hvor den startes. Private mails, der har relation til emnet, vil blive besvaret her
i NG'en". Så ved du det, og der er intet til hinder for at besvare offentligt.
Det med brevhemmelighed er ikke rigtigt, når mailen er sendt til mig, har jeg
lov til at anvende den som jeg vil - inden for lovens rammer. Og loven taler
udelukkende om at åbne/læse mails bestemt for andre.

Jf. Dom om email brevhemmelighed:
[citat]
Den 22. marts 2000 afsagde Retten i Køge en dom om, hvorvidt e-mail er
omfattet af bestemmelsen om brevhemmelighed i straffelovens § 263, stk. 1 nr. 1.
[klip]
Efter at tiltalte havde læst mailen (som var adresseret til ham selv), sendte han
den videre til en person, der var omtalt i mailen. Denne person skulle bestemt
ikke have haft mailen. Men retten siger her, at den omstændighed, at mailen er
videresendt, ikke er særskilt kriminaliseret i straffelovens § 263, stk. 1, nr. 1,
- og derfor ikke strafbar.
[citat slut]

Hvis du vil debattere brevhemmelighed, så FUT til news:dk.videnskab.jura.

Fra : Lars W. Hagen

Dato : 03-01-01 13:57

> "Lars W. Hagen" <hagen@image.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jamen, hvad mener du egentlig med alt det du har skrevet?
> Det bliver mere og mere uklart.

Jeg vil derfor skære det ud i karton, sådan at også du forstår det.

En hund der er så bange for fyrværkeri, er jeg bange for også har andre
psykiske "brister". Jeg er bange for at den på et tidspunkt MÅSKE bliver
lige så forskrækket over et og andet andet, og derfor går til angreb. Jeg
vil i det sammenhæng håbe, at det er dig og ikke et lille barn der står
nærmest.

Jeg er af den mening at man af og til bliver nådt til at skille sig af med
en hund uanset hvor ubehageligt det end måtte være. Jeg har tidligere været
med til, i samråd med opdrætteren, at aflive 10-ugers hvalpe da de blev
paniske over høje lyde. Mange racer ønsker ikke at have hunde der gåri panik
over det. Der er en vis forskel på hvor voldsomt hunde reagerer på
forskrækkelser.Nogle hunde "overskider" hele området i løbet af få sekunder,
og andre giver sig bare til at gø. (dette sidste afsnit er generelt)

> Hvad var det så lige, at det havde med min hund at gøre? Vi var det jo
ikke.

Det ved jeg ikke om du var, men det var en gererel betragtning om at jeg
tidligere har været udsat for ubehagelige oplevelser ved arrangementer hvor
din race deltog. Ikke noget direkte om din hund, som jeg også har skrevet.

> Venligheden fremgår IKKE, Lars.

Det var sådan ment, selv om det er svært at se. Bogstaver er ens uanset
hvordan det er ment. Jeg henviste til denen artikel, da jeg håbede, at der
var noget der måske kunne hjælpe.

> [...]
da
> på et eller andet tidspunkt nå frem til - hvad det er jeg gør forkert

Det er muligt, men det virker ikke fra dine mails!!!

I øvrigt har du sikkert min mail-adresse fra da du havde brug for hjælp
> til oversættelse af dommerudtryk.

Jeg har skiftet harddisk kort efter pinse da jeg blev ramt af et lynnedslag
der destruerede stort set al elektronik i huset der var tilkoblet enten el-
eller telefonnettet. Derfor er du gået tabt.

MVH

LWH

Fra : x Vuf x

Dato : 01-01-01 09:08

Sun, 31 Dec 2000 15:00:05 +0100, Lars W. Hagen wrote:

>Den bedste kur mod angst hos hunden, er også den der tager længst tid. Den
>hedder lydtræning og tager et halvt års tid. DKK har en CD med lydene til
>dette.

Den lyd-CD kan købes i enhver velassorteret dyreforretning.

--
Mvh Sonja sonpet@***image.dk fjern de tre *
http://home.worldonline.dk/~sonpet/

Fra : Anja Vadh

Dato : 01-01-01 10:21

"x Vuf x" <sonpet@***worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Den

> Den lyd-CD kan købes i enhver velassorteret dyreforretning.

Jeg er enig med dig
MVH
AV