Heste på Egeskov Marked
Fra : alice_trauelsen

Dato : 20-09-01 09:32

Hej
Vi var i går på Egeskov marked, og jeg må indrømme, jeg har det svært
med at se hvordan mennekser behandler hestene. Vi så en hest med et øje,
det var ikke det der var slemt, men der hvor det andet øje skulle være
var kun et hul og det var fyldt med alt muligt skidt. Desværre valgte
hestehandleren først at tage hesten frem sidst på dagen og den pris han
ville have for den var helt hen i vejret, han ville havde 5000 kr. Havde
vi haft pengen havde vi købt den. I stedet faldt vi for en lille pony,
der heller ikke havde det god. Vi ved godt at vi er "tossede" men vi så
en hestehandler købe den, og bagefter skulle den flyttes længere ned på
marken, og den kunne næsten ikke gå, dens bagben er skæve, den går
nærmest som når mennesker er hjulbenet eller skævbenet. Men hun kunne da
sparke ud efter de andre og hun er tilsyndeladene med føl. Ja, vi gjorde
det vi købte hende for vores "næsten" sidste penge. Også forde de gik og
slog hende for at få hende til at gå.
Hun kom ned til også sidst på eftermiddagen i går, og ligenu står hun
trygt og godt over i stalden. Vi kan snakke med hende og hun syntes god
og rar. Hun går også rundt i boksen, der er ret stor i forhold til
hende. Vi kalder hende Myra, fordi hun er et lille myr. Nu skal
dyrlægen se hende i morgen, men han får ikke lov at aflive hende, for
det ser ikke ud til at hun har ondt, hun går bare dårligt, og hvis man
skal aflive en hest af den grund må de nok også aflive mig for jeg går
heller ikke "normalt" og er ikke som "de andre."

Mange hilsner
Alice

http://www.kandu.dk/

Fra : R. Ilsøe

Dato : 20-09-01 09:51

Hej Alice

Personligt synes jeg ikke det er tosset at i købte den hest! I har jo ikke
de store forventninger til den og kan i gi' den et værdigt liv som
nusse-hest, så er det det værd i mine øjne. Skønt i vil ta' jer af hende:)

Rinnie Ilsøe

Fra : Nielsen

Dato : 20-09-01 17:22

Lad være med at købe syge heste på et hestemarked.

Jeg tror på, at hvis man lader være med at købe syge heste på et marked,
så er der ikke nogen, som vil sælge dem - for så vil der ikke være profit i
det.

Så for hestenes eget bedste: lad være med at købe dem p.g.a. at de har det
dårligt, så vil det bare blive ved med at foregå.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 20-09-01 22:51

Nielsen <poel_noerregade@hotmail.dk> skrev i
meldingsnyheter:9odi9s$59h$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Så for hestenes eget bedste: lad være med at købe dem p.g.a. at de har det
> dårligt, så vil det bare blive ved med at foregå.

Jeg mener at du her bedømmer det politisk og ikke humanitært.
Du mener at ved å fjerne fortjenestemulighetene vil SELGERNE fjerne seg fra
markedet... Hestene vil jo fremdeles bli vanskjøttet og lide, men de fratas
muligheten til å få det bedre hos andre mennesker som faktisk bruker sine
penger på å skaffe slike hester et bedre liv...
"For hestenes eget beste" må være utopi. Hestene vil ikke få det bedre om
man ikke selger dem på marked. De har det like ille. Om de ikke blir
slaktet, da...
Hvor er dyrevernet deres, spør nå jeg!
Her i Norge ville selgere/eiere av slike hester få det slemt...

MVH
Line.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 21-09-01 08:48

> Her i Norge ville selgere/eiere av slike hester få det slemt...

Hej Line

Godt svar... Jeg tror at i, i Norge har mere øjne for dyrevelfærd end her i
Danmark, desværre eller heldigvis alt efter hvilken vinkel man ser' det fra.
Man skal igennem en procces på noge nær 1 år for at få lov at fjerne dyr fra
folk. Desuden er politiet tit og ofte ligeglade med hvordan dyr har det og
tar' ikke anmeldelserne seriøst!:(

Ja, jeg tror det er utopi at tro at man kan komme hestehandlere til livs
ved at boycutte dem. Der skal stærkere metoder til. Det er på tide, at den
lov om dyrevældfærd vi har her i DK bliver taget seriøs, bliver revideret og
at dyrevelfærdsforeninger og politi gør en ekstra indsats!

Rinnie Ilsøe

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 20-09-01 17:24

"alice_trauelsen" <alice_trauelsen.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> skal aflive en hest af den grund må de nok også aflive mig for jeg går
> heller ikke "normalt" og er ikke som "de andre."

Hej Alice.
Du må have et hjerte af guld. Og det er godt at vide at der nu er en hest
mindre i verden som skal gå gennem morgendagen med lidelse og kæft. Jeg
håber for jer begge at dyrlægen siger at hun er ok, selv om hun går
mærkelig, for da vil hun jo kunne se fram til at have nogle dejlige år
sammen med dig. Flot navn du har valgt til, forresten.
Med alle ønsker om mange hyggelige og dejlige timer.
Hilsen Ditte

Fra : J.P

Dato : 21-09-01 16:11

Var der nogen der så den episode med føllet det blev bundet i en lastbil og
derefter gik total amok, det blødt på begge forben.

Stakkels føl, jeg tog en del billeder af da det skete, føj siger jeg bare.

Skal da lige siges at jeg gjorde noget ved det.

VH Jani

Fra : alice_trauelsen

Dato : 21-09-01 17:43

"alice_trauelsen" skrev d. 20-09-01 09:32 dette indlæg :
> [...]

> skal aflive en hest af den grund må de nok også aflive mig for jeg går
> heller ikke "normalt" og er ikke som "de andre."

Vi så ikke det med det lille føl, men så en hingst, sådan som den
ruskede i den store lastbil troede jeg det var en "stor" hest, men det
var en pony. De havde bundet den i lastbilen op til flere gange, hvor
den var ved at kvæle sig selv, så gik de op i vognen og slog den. Men de
måtte give op og tage den ud af bilen igen. Lidt senere, var der ingen
heste i den store lastbil, og jeg må indrømme, jeg grinede lidt inde i
mig selv, da bilen sad fast i mudret.
I det hele taget er jeg meget rystet over den måde sådan et marked
bliver "kørt" på. Jeg troede at der var en dyrlæge der skulle sikre at
dyrene havde det godt, men hvis det er tilfældet, så må den dyrlæge i
onsdags have haft skygklapper på. Der var den en øjede hest, der var
vores lille Myra, hingsten i lastbilen, og der var også den som hostede
hele tiden, fra vi kom klokken 9.30 og vi tog hjem omkring kl. 14. Der
var heste der stod og skrabe og skrabe. Jeg så ingen heste i den tid vi
var der få vand. Da Myra kom hjem til også i boksen var det første vi
gjorde at give hende vand, og hun drak en halv spand vand. Vi har haft
dyrlæge i dag, og JUHU, hun har kohasser, og går dårligt, men han tror
på at vi kan redde hende og hjælpe hende. Så vi har fortalt hende at hun
aldrig mere behøver at være bange, for ingen vil mere gøre hende ondt,
hun skal bare gå og hygge sig her hos os.
Vi er meget glade, men jeg ville ønske vi kunne have hjulpet flere af de
heste på markedet, for de havde det bestemt ikke lige godt alle sammen.
Slut for nu
Mange heste hilsner
Alice og Myra

http://www.kandu.dk/