Server-Side Flash ?
Fra : Daniel

Dato : 19-09-01 12:23

Jeg har set en bog om emnet på Amazon, men
er der nogen fremtid i det og hvor udbredt er
det ?

Mvh.
Daniel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-09-01 13:26

On Wed, 19 Sep 2001 13:22:34 +0200, "Daniel" <admin@freelancers.dk>
wrote:

>Jeg har set en bog om emnet på Amazon, men
>er der nogen fremtid i det og hvor udbredt er
>det ?

Jeg har rodet en lille smule med forskellige
serverside-flash-teknologier (libswf, Ming og Turbine). Omend de alle
virker ganske cool, tror jeg ikke at det bliver så udbredt at lave
Flash'en fra serveren. Til gengæld tror jeg meget på at lave samspil
mellem statiske .swf-filer, der så vha. fx LoadVariables() henter
variabler fra fx et .php- eller et .asp-script. Det kan let gøres.

I grove træk ser jeg følgende problemer ved at lave selve Flash-filen
dynamisk vha. programmering:

- der vil være nogle dårlige cache-issues, idet Flash-filen genereres
fra gang til gang. Skal man have en Flash-fil, hvor fx bare lidt af
overskriften er rettet, skal der måske genereres en hel ny
50kbyte-fil..

- Flash-udviklere vil være vant til at bruge Flash-værktøjet, og
serverside-udviklere vil være vant til at skrive kode i en almindelig
editor. Jeg tror ikke, der findes så mange, der er gode til begge
dele. Til gengæld er det en perfekt arbejdsfordeling at der laves hhv.
en flash-fil, der bruger LoadVariables() og at der laves et
serverside-script. Det eneste, serverside- og flash-programmøren skal
være enige om, er stort set nogle filnavne og hvilke variabler, der
skal sendes frem og tilbage.

- Det er mindre ressourcekrævende for serveren blot at spytte fx
"bruger=peter&alder=23" tilbage, end at skulle tænke i Flash-baner.

Når alt det så er sagt, så skal det nævnes, at jeg ikke kender noget
til den bog på Amazon, og måske omhandlæer den i virkeligheden også
blot den interaktion mellem traditionelle serverside-sprog og så
almindelige Flash-filer, som jeg også anbefaler.

Som en sidenote kan det nævnes, at jeg har planer om at lave en
Flash-baseret webmail, der kan se lidt fancy og cool ud. Problemet er
dog lidt, at jeg er langt bedre til PHP end til Flash :)

Nu ikke grine, men:
http://flash.ter.dk/pop3.html
Den kan ikke så meget endnu; faktisk kan den kun skrive hvor mange
e-mails, der ligger og venter.

Der er lidt bagtanker, bl.a. af hvad, jeg allerede har skrevet her,
på: http://flash.ter.dk/pop3/daplan.php

.... og bare for at slutte af med egentligt serverside-genereret Flash,
med nogle små eksempler, jeg har banket sammen, primært ud fra andet
eksempel-kode:

http://flash.ter.dk/ (libswf - et skrækkeligt library, der crasher ved
den mindste uregelmæssighed)

http://tv2.ter.dk/ (Ming - et lidt mere cool library, check det ud på
http://www.opaque.net/ming/ )

--
- Peter Brodersen

Fra : Michael Peo

Dato : 19-09-01 15:58

hvad er det for en bog?
/peo

"Daniel" <admin@freelancers.dk> wrote in message news:3ba88093$0$220$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
: Jeg har set en bog om emnet på Amazon, men
: er der nogen fremtid i det og hvor udbredt er
: det ?
:
: Mvh.
: Daniel
:
:

Fra : Daniel

Dato : 19-09-01 18:23

"Michael Peo" <peo@bandage.dk> wrote in message
> [...]
>
> "Daniel" <admin@freelancers.dk> wrote in message
> : Jeg har set en bog om emnet på Amazon, men
> : er der nogen fremtid i det og hvor udbredt er

Her er den direkte url:

<http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0764535986/qid=1000767822/107-413097
0-7302105>

Daniel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-09-01 23:19

On Wed, 19 Sep 2001 19:22:37 +0200, "Daniel" <admin@freelancers.dk>
wrote:

>Her er den direkte url:
>
><http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0764535986/qid=1000767822/107-4130970-7302105>

Ud fra beskrivelsen synes jeg, at bogen lyder ganske fornuftig. Jeg er
faktisk enig i beskrivelsen om at Flash kan være en bedre frontend end
HTML (grundet HTTP's stateless) natur.

Jeg vil dog ikek af den grund anbefale Flash udelukkende som
alternativ til HTML, men hvis man alligevel bruger Flash på sit site,
og insisterer på en 10 sekunder lang introduktion, kunne man passende
hælde "sidste nyt" ind i den animation i samme omgang... :)

--
- Peter Brodersen