Spiseforstyrrelse?
Fra : Erik Hansen

Dato : 17-12-00 17:07

Hej NG

Jeg er lidt bekymret, hvorfor jeg håber at få et godt råd!

Vi har en golden retriver tæve på 14 mdr., Chivas, hun er en glad og
tilfreds hund, men er begyndt ikke at spise op, hvilket jeg synes er
usædvanligt for en retriver, hun har ellers hidtil været meget madglad. Hun
vejer 30 kg og er en slank og aktiv hund. Hun får Science Plan med lam og
ris fra Hills (voksenudgaven). Hun får 165 gram to gange dagligt, men spiser
som regel kun halvdelen.

Det har stået på i nu et par måneder, siden hun var i sin første løbetid,
hvilket hun således først kom i da hun var ca. 1 år. Jeg har haft hende til
dyrlægen, men han mente det var meget naturligt? Er det det? Det var
iøvrigt nogenlunde samtidigt med at vi gik over fra hvalpefoder til
voksenfoder. Er vores dosering helt gal? Eller er det ok, at hunden spiser
lidt af gangen istedet for at guffe det hele i sig i en ruf. Vi har prøvet
at tage madskålen fra hende efter et kvarter, således at hun kun fik det hun
kunne spise lige ved serveringen, men så tabte hun sig meget, så vi lader
den stå, og så spiser hun det meste i løbet af dagen.

Med venlig hilsen og god jul !

Erik

Fra : Martin Olsen

Dato : 17-12-00 18:06

"Erik Hansen" <fejl: @post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> dyrlægen, men han mente det var meget naturligt?

Hej Erik,
jeg kan genkende lidt af samme historie hos min egen hund.
Laika, som er et Springer Spaniel/Formel 1 X, var i sin første løbetid for 3
mdr. siden.
Efter denne periode, har hun enten spist meget el. lidt, og som dig var jeg
lidt bekymret,
men det er faktisk helt normalt, eftersom hunde ikke er bekendte med
begrebet slankekure.
Altså, hunden skal nok spise hvis den er sulten.
Nu har jeg selv haft en stor Lab.blanding, og mener at have hørt at både
Labradorer og Golden Ret.
skulle kunne spise hele tiden, men det passede ikke på min gamle hund.

Hunhunde plejer jo at ændre sig efter den første løbetid, men hvis du føler
og mærker at hendes "humør", adfærd ,
er markant forandret, ville det måske være bedst med en nøjere undersøgelse.
Dette er ikke skrevet for at male fanden på væggen, men på den måde vil du
også selv få "ro" i sjælen.

Med venlig hundehilsen og et Glædeligt Jul til dig og Chivas (Regal ;c) )
Martin & Laika.