Knipling.
Fra : Birgitte Hauslund

Dato : 19-09-01 10:54

Jeg er vild med at kniple, det er simpelthen det mest afslappende
håndarbejde der findes.
Hvis du er glad for håndarbejde, så skulle du tage og prøve det, jeg står
gerne til rådighed med råd og fif. Og hvis du bor i Københavnsområdet så kan
jeg måske endda vise dig hvordan du gør.
jeg er medlem af Knipleforeningen i Danmark, og har alle deres medlemsblade
fra nr. 38, hvis der skulle være nogle der ligger inde med dem op til nr. 38
og gerne vil af med dem, så er jeg meget intresseret.

Med venlig hilsen

Birgitte Hauslund

Fra : Sannie

Dato : 22-01-02 22:25

Hej Birgitte.
Jeg bor på Fyn, og synes osse, knipling er spændende.
Jeg var med Jana Novak i Slovenien i august ... vi var godt 40 ... en
super tur.
Jeg er ikke så aktiv i øjeblikket, men det kommer nok igen.

Jeg synes det er et smukt håndværk.

Mange hilsener fra
Sannie

http://www.kandu.dk/

Fra : dodo

Dato : 28-02-02 13:32

Hej Sannie
Jeg bor i broua (broager) jeg har kniplet siden 81, lige nu er jeg på
kursus i Horsens den første week-end i hver måned
på læreruddannelsen. Det er bare skægt, Vi er fra hele landet. Det er
sjovt at mødes med andre kniplersker,
Jeg kunne også godt tænke mig at komme på en knipletur. Men der er så
meget andet jeg også gerne vil, så det må vente.
Hilsen dodo.

http://www.kandu.dk/

Fra : Sannie

Dato : 28-02-02 14:02

Hej Dodo.

Det lyder spændende med skolen i Horsens.
Hvor kan jeg finde informationer om den??
Hvor meget man skal kunne, hvor længe uddannelsen varer, hvor man bor de
weekender, hvad det koster ... og mere relevante ting.

Lærer I osse at tegne mønstre ... det er nemlig dét, jeg er mest
interesseret .. jeg ved godt, "alt det andet" følger med!

Jeg kniplede lidt som barn, og genoptog det her for et par år siden. Jeg
har i mellemtiden været syg, så der er stilstand i øjeblikket, men jeg
satser bestemt med at komme igang igen.

Mange hilsener fra

Sannie ))

http://www.kandu.dk/

Fra : dodo

Dato : 01-03-02 13:34

Mojn Sannie
Det er læreruddannelsen, ved Karen Trend Nissen, den foregår i Horsens.
Vores hold er først færdig til november, så hvis der bliver et nyt
kursus bliver det først i 2003, men det kan jeg ikke svare på, du kan
holde øje med det til den tid i Kniplebrevet, eller kontakte Karen T.
Nissen. Det varer 11 Week-ender ialt men spænder over 13 måneder, dec.
juni, juli
er der ingen kursus. Det første modul er om torchon, der lærer vi at
lave mønstre.og der er en del hjemmearbejde, vi bliver og undervist i
montering, Torchonmodulet er vi lige blevet færdig med, og denne weekend
skal vi have om historie med Helene Schou.
Vi overnatter på vandrehjem, hvis du er alene, kan du spørge om
deleværelse, det koster så l00 kr.
der sover du med 3 andre kvinder, eller hvis i er flere så kan i jo dele
et værelse, vi kan få op til 6 personer. Vi er 5, det koster så ca. 80
kr. pr. mand, vi deler om aftensmaden,
Jeg har meget familie på Fyn, hvor bor du hen ad? så jeg kommer der da
jævnligt.
Desværre har jeg ikke internet hjemme endnu, så jeg sidder på
bibioteket, så jeg kan først komme til på mandag igen, det kunne jeg jo
alligevel da jeg jo skal til Horsens.
Hvis du er interesseret i undervisning kan jeg kun anbefale dette
kursus.
Jeg er også interesseret i mønstertegning, og har da lavet et par
stykker, bl'a et cafégardin. et kobbersmykke, et par blonder men de er
ikke blevet kniplet endnu. og så har jeg udkast til et på runde duge men
jeg kan bare ikke komme videre, da det hele er streger og jeg skal have
dem lavet om til prikker. Jeg har ikke set det "lys" endnu.
Hilsen Dodo

http://www.kandu.dk/

Fra : Sannie

Dato : 01-03-02 15:28

Mojn Dodo

Tak for dit kniple-brev.

Det passer mig fint med vandrerhjem.

Jeg er glad for, at du "mangler" at omsætte det til prikker, for jeg er
dén type, at jeg bliver lidt "fornærmet" på mig selv, når der er noget
jeg ikke kan finde ud af at læse mig til!

Så det er rart, at jeg ikke behøver være fornærmet længere! )

Det er helt fint at der ikke starter noget før til næate år. Jeg er i
gang med at uddanne mig inden for psykoterapi, så det tager meget af min
tid ... men jeg savner da "noget" mellem fingrene.

Jeg bor i Odense, men er osse meget udfarende. Går meget ud med venner
til udstillinger, bio, museer, .....

Jeg "kom til" at danne en kulturgruppe, og hvis jeg ikke melder ud,
kommer vi ikke nogen steder ... og jeg kan godt lide at pusle med
arrangementerne, så det er fint nok.
Det er spændende at mødes med mennesker, man ellers ikke kender ... bare
med fælles interesse fra start!

Jeg ville faktisk ha´ været til Tønder sidste sommer, men et eller andet
spændte ben (vist nok en stor rund fødselsdag).
Og min tur til Slagelse i efteråret gik osse i vasken.
Jeg er uddannet håndarbejdslærer med vævning som hovedfag, så dét med
trådsystemer er ikke nyt for mig.

Men jeg har nu ikke vævet i flere år. Jeg synes mest, det er teknikkerne
der er spændende.

Jeg har investeret i flere gamle kniplebrædder, som jeg har monteret om.
Det er blevet rigtig pænt.
Og for et år siden mistede jeg min kære moster, og hun havde en masse
lækre kniplesager, som jeg har fået lov at få.

Så det er ikke redskaber og materiel jeg mangler.
Kun tid!!

Mange hilsener fra
Ulla

Dejligt og hyggeligt at skrive.

Rigtig god weekend ))

http://www.kandu.dk/

Fra : dodo

Dato : 04-03-02 13:40

Mojn Ulla
Ja så er jeg hjemme igen, det var godt nok en streng week-end, vi blev
simpelthen bombaderet med historie og farvelære. så ørene var ved at
falde af. Det var Helene Schou der underviste denne gang. og hun kan
bare fortælle, og det var bare interessant, det var godt at vi fik,
nogle papirer af det hun gennemgik, det vil fylde et helt ringbind. Det
værste for mig, når vi engang er færdige, er at skrive og nedfælde det
hele, jeg må godt indrømme at det er længe siden at jeg har skullet
aflevere noget skriftligt til evaluering. (30år siden) og det huer mig
ikke. Nå men jeg overlever sikkert nok det også.
Jeg ville godtnok også gerne ha' haft een tante som jeg kunne arve, men
desværre er der ingen i min familie der knipler, og jeg må godt indrømme
at det er misundelsesværdigt. Men jeg har da været heldig at arve en
del, men det meste var ikke noget værd, Der har så været nogle guldkorn
iblandt, men ingen pinde eller brædter etc. Det har jeg så købt selv. og
har da været heldig med priserne, Jeg kan bedst li' at kniple på gamle
brædter, da de har "sjæl" som jeg ynder at kalde det,
Min svigerinde er også væver, er udannet i Kolding.

Jeg har boet i Otterup. men det er mange år siden, jeg kender meget til
Fyn da det meste af familien bor der.
og kommer der da af og til,

Min tid er løbet ud,

Hilsen fra Dodo