Formevaluering af om radiobuttom er valgt~
Fra : Jakob Munck

Dato : 19-09-01 11:02

Jeg har lavet en Java-form evaluering, hvor jeg bl.a. tester at der er
mindst 5 karakterer i feltet "to_email" på denne måde:

----------------------------
if (self.window.document.sendkort.to_email.value.length <= 5) {
self.window.alert("Du skal skrive modtagerens e-mail adrese !");
return false;
}
----------------------------------

Det virker fint.

Men hvis jeg nu i den samme form skal teste om brugeren har husket at klikke
en radiobuttom (navn: "billedvalg") af, hvordan skal jeg så skrive det ?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Nils

Dato : 22-09-01 12:12

On Wed, 19 Sep 2001 12:02:01 +0200, "Jakob Munck"
<jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote:

-- klip--
>Men hvis jeg nu i den samme form skal teste om brugeren har husket at klikke
>en radiobuttom (navn: "billedvalg") af, hvordan skal jeg så skrive det ?
--klip--

Tilføj: && document.sendkort.billedvalg.checked i din if-statement...

Nils

-- Usenet-etikette --
-- http://usenet.dk/netikette/ --

Fra : Jakob Munck

Dato : 22-09-01 20:46

Mange tak for råd, men det virker ikke som ønsket. Der kommer ingen
fejlmelding, så måske har jeg ikke forstået det rigtigt?

Mit Javascript i sin helhed ser nu ud som vist nedenfor, og det er linien
med ??? foran, der skal evaluere om én af de 6 radiobuttoms er valgt, som
den skal være:

<SCRIPT LANGUAGE=javascript>

function submitForm() {
if (CheckFile())
document.forms[0].submit();
}
function CheckFile() {
??? if (self.window.document.sendkort.billednavn.checked) {
self.window.alert("Du skal vælge et billede !");
return false;
}
if (self.window.document.sendkort.to_email.value.length <= 5) {
self.window.alert("Du skal skrive modtagerens e-mail adrese !");
return false;
}
if (self.window.document.sendkort.to_name.value.length <= 2) {
self.window.alert("Du skal skrive modtagerens navn !");
return false;
}
if (self.window.document.sendkort.from_name.value.length <= 2) {
self.window.alert("Du skal skrive dit navn !");
return false;
}
if (self.window.document.sendkort.besked.value.length <= 2) {
self.window.alert("Du skal skrive en besked !");
return false;
}
return true;
}
</SCRIPT>

Alt andet i koden virker fint, men ikke evalueringen af valg af
radiobuttoms. Hvad gør jeg forkert?

v.h.
Jakob Munck