Julen nærmer sig
Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-12-00 01:36

og øverst på mange børns ønskeseddel står nok "en hund" ville det derfor
ikke være en god ide at vi i gruppen lige lagde vore hoveder i blød for ved
fælles hjælp at give de forældre der føjer deres børn og lader en hund blive
julegaven i år et par gode råd

F.eks synes jeg da det er meget vigtigt at påpege at juleaftensdag er et
meget dårligt tidspunkt at lade den lille nye hund komme ind i hjemmet - og
at man kunne foretrække at der under træet måske var en hundekurv,
halsbånd+line, vand-og madskål der kan fortælle barnet at hunden kommer -
men først når jul og nytår er overstået.

MUH Anne-Marie

--
der er ved at lave hjemmesidde på adr:
http://www.sanwoo.subnet.dk

Fra : Zirfelt

Dato : 14-12-00 18:23

Hej Anne-Marie
Ja desværre er det for let at anskaffe sig hund, og for let at komme af med
den igen. Da jeg havde mine hvalpe til salg, kom der en familie med to børn.
En puddel er en udmærket børnehund, så det var da fint med mig. Men ak, så
startede det tragiske: Børnenes mor spørger som det første, om jeg ikke kan
lukke Zimba ud i mens de er der, for datteren (på 4 år) er bange for
hunde???
Da jeg så spurgte hende om, hvad når hvalpen er vokset op til en livlig
ungehund, og datteren måske bliver bange for den, svarede hun "Nå ja, så må
vi se til den tid" Gæt engang om de fik lov til at købe en hvalp? Men det
ærgerlige er bare, at de nok skal finde et sted, hvor de kan købe en hvalp.
Og ja, du har ret i at en hvalp ikke skal starte sin første dag i sin nye
familie juleaften.
Mange hilsner
Irene, Ham og Zimba

www.zirfelt.dk

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 15:15

Fra : Zirfelt

Dato : 15-12-00 15:15

Hej Anne-Marie
Jeg ved at Zimba er en god "børnehund" så jeg forslog at datteren kunne
komme og lege med hende (når hvalpene var kommet væk) og så på den måde få
et godt forhold til hunde. og så måske til den tid kan de så købe hund.
Men ak, det var tydeligt at moderen var totalt ligeglad med alt jeg fortalte
om ansvarlighed over for en hvalp, og at de bare ville finde et andet sted
at købe hund nu.
Hilsen
Irene, Zimba og Ham

www.zirfelt.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 15-12-00 16:35

Fri, 15 Dec 2000 12:29:18 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
>Zirfelt <zirfelt@post9.tele.dk> skrev...

>Det er da let at gætte - men du holdt forhåbentlig et længere foredrag om
>ansvarlighed osv. for familien - og fortalte dem at hunde var levende væsner
>og ikke møbler man bare anskaffer og afskaffer efter lyst og behov - og
>anbefalede du dem ikke at købe en tøjhund til børnene i stedet for et
>levende dyr?

Tror du selv på, at de ville lytte?

>Ja - for der findes stadig hvalpefolk der bare vil af med hvalpene og
>ikke tænker på hvalpenes tarv

Er du så naiv eller tror du virkelig, det er SÅ nemt at gennemskue
evt. hvalpekøbere? Som hundeopdrætter kan man kun forsøge at gøre sit bedste,
og håbe på, at dét, folk bilder én ind, også er sandheden. Det er desværre
ikke alle, der er så nemt gennemskuelige, som de, der her er fortalt om.

--
Mvh Sonja sonpet@***image.dk fjern de tre *
http://home.worldonline.dk/~sonpet/

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 20:19

Fra : x Vuf x

Dato : 15-12-00 20:19

Fri, 15 Dec 2000 19:25:16 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
>x Vuf x <sonpet@***worldonline.dk> skrev...

>Nej sandsynligheden for at man ikke når igennem med sit budskab er da
>helt rigtigt temmelig stor - men jeg synes ikke at dette skal afholde en fra
>at komme med formaningstale osv.

Hvilken man selvfølgelig også gør...hver gang!

> [...]
>lømmelaldre osv. osv. - det gør slet ikke noget at det lyder frygtelig
>besværligt at få hund - De der har haft hund før - eller ved noget om at
>have hund - vil ikke blive afskrækket af disse ting - og de der aldrig har
>haft hund før lader måske være med at købe hund fordi det lyder for
>besværligt. Helt ærligt mener jeg i al fald det er hvalpesælgerens pligt at
>oplyse om både fordele og "ulemper"/ansvaret ved at købe en hvalp - også i
>sælgerens egen interesse - og hvis køberen ikke vil høre om disse ting kunne
>man jo fint nægte at sælge hvalpen til dem.

"Jamen det ved vi skam alt om; det er ikke første gang, vi skal ha' hund."

> [...]
>sælgeren giver denne "brugsanvisning" på at have hund som en mundtlig
>beretning - det vil jo for en ansvarlig sælger være alfa omega at sikre sig
>at hvalpene kommer i gode hjem. Endelig kan man vel også sige at en køber
>har krav på at få en form for "advarsel" mod at anskaffe sig hund - jeg
>ville da hvis jeg købte en hvalp og sælgeren begyndte at fortælle en masse
>om det at have hund - blive positivt indstillet overfor sælgeren og dennes
>måde at gøre forsøg på at sikre hvalpene et godt hjem og sikre at jeg som

Ja DU ville! Jeg plejer faktisk at gi' folk lidt læsestof med også, for det er
jo ikke sikkert, de får spurgt om alt, eller at jeg lige ved, hvad der for dem,
er mest relevant at få at vide.
Det korte af det lange er, at man aldrig kan være HELT sikker! Derfor har jeg da
også et par hunde, jeg har købt tilbage eller bare afhentet!
Der skulle opfindes et slags "Hundekørekort".