Send en "404 Not Found"
Fra : Dennis

Dato : 19-09-01 08:14

Hejsa.

Jeg vil gerne kunne sende en standard fejlside, hvis min MySQL database er
død. Dermed kan jeg med BigBrother (programmet) fange at min database er
gået ned. Jeg har prøvet følgende kode:

@mysql_connect("localhost", "username", "psw");
if(mysql_error() != 0)
{
header("HTTP/1.0 404 Not Found");
exit();
}

Men ehh.. der kommer bare en hvid side og altså ikke den der standard side,
hvis en side ikke findes.
Kan man ikke sende sådan en? Har også prøvet [ header("Status: 404 Not
Found"); ]

--
Mvh.
Dennis

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-09-01 11:40

On Wed, 19 Sep 2001 09:13:50 +0200, "Dennis" <net90@mail.mira.dk>
wrote:

> header("HTTP/1.0 404 Not Found");
> exit();

>Men ehh.. der kommer bare en hvid side og altså ikke den der standard side,
>hvis en side ikke findes.

Nej, det er dig, der står for output. Og her fyrer du en exit afsted,
før der er kommet noget output overhovedet.
--
- Peter Brodersen

Fra : Dennis

Dato : 19-09-01 12:09

> Nej, det er dig, der står for output. Og her fyrer du en exit afsted,
> før der er kommet noget output overhovedet.

Ja, jeg går ud fra, at éns browser så vil finde ud af at sende sådan en
"Siden er ikke fundet - fejl 404"? Men hvis ikke det er sådan, er der så
nogen der ved hvorledes?

--
Mvh.
Dennis

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-09-01 12:30

On Wed, 19 Sep 2001 13:08:41 +0200, "Dennis" <net90@mail.mira.dk>
wrote:

>Ja, jeg går ud fra, at éns browser så vil finde ud af at sende sådan en
>"Siden er ikke fundet - fejl 404"? Men hvis ikke det er sådan, er der så
>nogen der ved hvorledes?

Den normale 404-side er én, serveren sender. Derfor kan den se
forskellig ud fra server til server. Nogle udgaver af MSIE vælger dog
at vise deres egen 404-side i nogle tilfælde.

Typisk IIS-404'er:
http://www.comon.dk/findesikke

Typisk Apache-404'er:
http://www.worldonline.dk/findesikke

Custom 404'er:
http://www.dr.dk/findesikke

Så du skal bare selv printe lidt derudaf.

--
- Peter Brodersen

Fra : Mickey

Dato : 19-09-01 15:24

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Custom 404'er:
> http://www.dr.dk/findesikke

det fedeste ved den her er næsten den der "duuuuh" lyd ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-09-01 13:05

"Dennis" <net90@mail.mira.dk> wrote in message
> Jeg vil gerne kunne sende en standard fejlside, hvis min MySQL database er
> død.
[...]
> header("HTTP/1.0 404 Not Found");

Not found? Er det ikke lidt ulogisk?

Prøv lige at kigge lidt på RFC 2616: http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc2616.html

Side 65 "10.4 Client Error 4xx".
"The 4xx class of status code is intended for cases in which the client
seems to have erred."

Side 70 "10.5 Server Error 5xx".
"Response status codes beginning with the digit "5" indicate cases in which
the server is aware that it has erred or is incapable of performing the
request. "

Jeg ville nok vælge en af disse:
500 Internal Server Error
503 Service Unavailable

Begge er beskrevet på side 70 (afsnit 10.5.1 og 10.5.4)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Dennis

Dato : 19-09-01 13:33

> [...]

> Not found? Er det ikke lidt ulogisk?

Tjooo.. måske, men det ville virke

> Prøv lige at kigge lidt på RFC 2616:
http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc2616.html

Hmm.. måske burde jeg lige se på den. Takker.

--
Mvh.
Dennis

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-09-01 18:06

> Tjooo.. måske, men det ville virke

Her forleden fandt jeg lige en side, som jeg tror er god at give urlen til i
situationer som denne. :)

http://www.intet.dk/phrasesihate/

--
Mvh.