Hjælp mig, det brager
Fra : CHRISTINA LYSTER

Dato : 10-12-00 21:19

Hej alle
Jeg har en stor bøn. Jeg ved at emnet har været oppe før, men jeg prøver
igen. Vi har en 4 årig blanding af en Gravhund og en Labrador, han er
efterhånden så bange for alle knald og brag, at jeg nogle gange kun når ned
på gaden (bor i lejlighed i storby) så er han ved at trække sig selv ud af
halsbåndet og få totalt blodsprængte øjen af at trække. Han er
RÆDSELSSLAGEN. Det er blevet rigtig slemt i år men var også slemt sidste år.
Han ved det kommer somregel når det er mørkt, altså aften. Vi har købt den
der lyd CD, men herregud, det hjælper ham intet. Jeg var så langt ude idag,
da jeg synes det er så eventyrligt synd for ham at han er evig angst, at jeg
næsten kun så én udvej: aflivning. Men han er jo så god og dejlig en hund
når der ikke fyres knald af, men det gøres der jo faktisk snart 3 måneder om
året, i hvert fald hvor vi bor.
Findes der ikke noget beroligende han kan få bare nogle måneder, så han i
det mindste ikke skal luftes kl. 18.00 til natten. Det er søremig mange
timer han skal ligge.
HJÆÆÆÆÆLLLPPPP.

Tak for hjælpen
Christina og "Ramses"

Fra : Alex Linaa

Dato : 10-12-00 21:39

Hej Christina.

Snak med din dyrlæge, og lad ham bruge den indsprøjtning man giver tæver mod at
komme i løbetid, i 3-dobbelt dosis. (Hormon)
Min dyrlæge havde læst en artikel om dette i et fagtidsskrift, og det kurerede
min pointer for skudrædhed, så godt at hun blev en fantastisk jagthund derefter.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : N/A

Dato : 11-12-00 08:23

Fra : Alex Linaa

Dato : 11-12-00 08:23

"Bjarne Østergård" <boe@gigasoft.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Alex Linaa
> Du skulle vel ikke have et link til hvor man kan læse denne artikkel,
eller
> oplyse om hvilket tidskrift der har bragt den. da det lyder spændende.

Hej Bjarne.

Desværre har jeg hverken link eller artikel, men du eller din dyrlæge kan
ringe til min dyrlæge:

Solbjerg Dyreklinik (Vagn Boje Nielsen)
Dyrehospital
Østergårdsvej 274
8355 Solbjerg
86927282

Han har foretaget vaccinationen af min (forrige) hund.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Mari

Dato : 11-12-00 00:03

>så er han ved at trække sig selv ud af
> halsbåndet og få totalt blodsprængte øjen af at trække.

Køb en sporsele til ham, den belaster ikke halsen/ryggen, når han trækker.

Mht. angsten, så har en af mine hunde været SÅ angst, så angst. Men det har tilsyneladende fortaget sig. Nu bemærker hun bragene,
men piler ikke hvileløst rundt og gemmer sig.

Jeg fik ordineret beroligende medicin til hende sidste år - ikke sovemedicin - men beroligende. Det hjalp hende igennem sidste års
skyderier.
Jeg har også forsøgt med fyrværkeri-CD'er - men hun ved udmærket, hvad der er CD-lyd og hvad der er Natura-lyd. Så, du er ikke
alene om at synes, at CD-lyd ikke hjælper en angst hund.

--
Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-12-00 12:09

Hej.

Nu må du ikke forstå det sådan, at jeg siger at du ynker din hund, da det
du har beskrevet helt tydeligt er et problem for _hunden_ og ikke noget i
gør til et problem. Jeg svarer merer på spørgsmålet ud fra de erfaringer jeg
har gjort med min gamle flatter, der blev boende hos mine forældre da jeg
flyttede:

Når vi har været hjemme ved mine forældre og det har buldret og braget bare
lidt udenfor, har hun ligget og pebet ved min mor's fødder og min mor
nussede og beroligede hende naturligvis. Det samme gjaldt når hun var/er ude
at køre med mine forældre, -så er hun også et ynk uden lige.

Til min store overraskelse opdagede jeg en dag hvor hun var på besøg hos
os, at hun stort set ikke bemærkede bragene. Desuden har hun altid elsket at
køre med i vores biler. Det bringer mine tanker hen på, om vi ejere
sommetider (ikke i dit tilfælde dog!!!) ikke er lidt for hurtige til at
trøste/ynke vores hunde hvir vi tror vi mærker de er bange?

Jeg har altid så vidt muligt ladet som ingenting når bragene kom og ingen
af mine hunde har nogensinde været angste for skudene i mit nærværd. Den ene
fes sågar rundt og kiggede "Hvor faldt den ned - hvor faldt den ned?"

IØ bliver emnet bulder og brag også diskuteret i news:dk.familie.barn hvor
hunde også er oppe at vende og hvad man evt. kan gøre for at få folk til at
holde op med det. Tråden hedder: "Børn og kanonslag" og indeholder nogen
udemærkede ting IMHO that is!:)

Rinnie Ilsøe
PS. Min mor og far ga' vist deres Sepan, men Sepan fåes vist ikke i mild
dosis mere så...?