Haster lidt...
Fra : Guess

Dato : 18-09-01 17:36

Hej alle

Jeg har en i familien på 78 år, der skal have foretaget elektrochock på
grund af hjertet. Dette er et tilbud der (så vidt vi har fået oplyst) skal
gøre sådan at hun ikke skal tage så mange piller. Hun har de problemer med
hjertet som ældre nu har (dvs. at hendes hjerte bare ikke fungerer som en
18-årigs mere).

Er der nogen der kender til den behandlingsform? For hendes læge kunne
næsten intet fortælle. Kræver det indlæggelse? Og hvad med bedøvelse osv??

På forhånd tak!

Knus og kram

Guess

Fra : Niels

Dato : 18-09-01 19:57

Der er tale om hjerte-forkammer-flimren (atrieflimren).
Hjertes sammentrækning starter med at forkamrene først trækker sig sammen og
herefter hovedkamrene. Ved atrieflimren sitre forkamrene hurtigt mens
hovedkamrene prøver at halte med. Resultatet er en meget uregelmæssig og
ofte hurtig puls.
Det er en meget hyppig lidelse som ofte kommer med alderen, og som kan
bevirke anfald med meget hurtig puls og som giver noget øget risiko for
blodpropper i hjernen. Derfor giver man i reglen noget hjertemedicin som
forhindre hjertet i at slå for hurtigt, samt noget blodfortyndende medicin
for at forebygge blodpropper.
Hvis atrieflimren ikke har bestået for lang tid kan man få hjertet til at
slå regelmæssigt igen ved at give hjertet et elektrisk stød.
I praksis giver man noget hjertemedicin i en periode og hos nogle personer
er det nok til at det går over af sig selv. Men hos andre er det nødvendigt
at bedøve personen ganske kortvarigt (1-2 minutter) og herunder give et
stød. Hvis behandlingen virker slår hjertet over i en regelmæssig rytme
efter stødet. Behandlingen kan gives under en meget kort indlæggelse (1-2
dage).

Hilsen

Niels

Fra : Guess

Dato : 19-09-01 12:12

Mange tak for dit svar! Det har hjulpet mig/os til at forstå bedre.

Venig hilsen

Guess