separering af variabler
Fra : Nynne

Dato : 18-09-01 17:25

Hej der!

Hvordan separerer jeg variablerne i en tekstfil, så jeg kan hente flere ting
i den samme fil???

Ex:

textfield1=blablabla
textfield2=fnyxfnyxfnyx

Disse bliver ikke vist samtidigt hvis jeg bruger loadVariables("xxx.htm",
""); det er som om at den ikke kan finde dem begge. Jeg har prøvet at lave
en tom linje imellem, og sætte et semikolon ind, men det virker ikke???

Mvh Nynne

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-09-01 19:05

On Tue, 18 Sep 2001 18:25:03 +0200, "Nynne" <nynne@nynnesen.dk> wrote:

> [...]
>en tom linje imellem, og sætte et semikolon ind, men det virker ikke???

Du skal lave en almindelig querystring, fx:

textfield1=blablabla&textfield2=fnyxfnyxfnyx

.... og altså bruge "&" som adskiller.

--
- Peter Brodersen

Fra : Michael Peo

Dato : 19-09-01 15:52

Variabler adskilles med et "&"-tegn.
Eks. viser indholdet af en tekst-fil med flere variabler:

var1=Dette er den første variabel&var2=Dette er den anden variabel&var3=...Og den tredje variabel

Der kan opstå komplikationer når variabler indeholder specielle tegn som æ,ø,å osv... specielt hvis du f.eks.
ønsker at skrive et &-tegn i en af dine variabler. Problemet løses ved at URL-encode hver variabel. Info om
URL-encoding og koderne for alle tegn kan du finde her:
http://macromedia.com/support/flash/ts/documents/url_encoding.htm

Ovenstående eks. komme efter ulr-encoding'en til at se således ud:
var1=Dette%20er%20den%20f%F8rste%20variabel&var2=Dette%20er%20den%20anden%20variabel&var3=%2E%2E%2EOg%20den%20
tredje%20variabel

Dette eks. er en smule "overkill" da der også er sat url-koder ind for alm. mellemrum - Det behøver man ikke,
flash forstår nedenstående nøjagtigt lige så godt (bem. at det kun er det specielle tegn "ø" der er blevet
erstattet med url-kode.).

var1=Dette er den f%F8rste variabel&var2=Dette er den anden variabel&var3=...Og den tredje variabel

Du skal være opmærksom på at det kun er hver enkelt variabel der skal url-encodes - ikke hele testfilen.
Variablens navn, = -tegnet, og de adskillede & -tegn skal du altså ikke gøre noget ved.

Et par afsluttende tips:
brug en txt-fil i stedet for en htm-fil (ex. myVars.txt)
Hvis din tekstfil indeholder mange og/eller lange variabler, så slut dem af med en variabel der fortæller din
flashfilm, at nu er alle variablerne hentet, så det er sikkert at fortsætte. ex.:
"myVars.txt" ideholder:
var1=variabel nr.1&var2=variabel nr.2&var3=variabel nr.3 .....osv... &var250=variabel nr.250&varsOk=ok

actions i flashfilm:
frame1:
// hent variablerne i tekstfilen myVars.txt
loadVariablesNum ("myVars.txt", 0);

frame2:
// blank frame - ingen actions her

frame3:
// hvis variablen "varsOk" ikke er lig med "ok" så gå en frame tilbage
if (varsOk != "ok") {
gotoAndPlay (_currentframe - 1);
} else {
play ();
}

Action'en i frame3 holder øje med om variablen "varsOk". Hvis denne variabels værdi IKKE er lig med "ok" (og
det vil den ikke være før den er loaded) så sender den dig tilbage til frame'en før denne (i dette tilfælde
frame nr.2). På denne måde skaber du en løkke der hele tiden gentager sig selv, ind til at variablen "varsOk"
(og dermed alle variablerne i din tekstfil, da "varsOk" stå til sidst) er hentet ind i flashfilmen.
paent_farvel.txt:

message=God%20forn%F8jelse%20med%20dine%20variabler%2C%20med%20venlig%20hilsen&name=peo&url=http%3A%2F%2Fwww%2
Ebandage%2Edk%2F

"Nynne" <nynne@nynnesen.dk> wrote in message news:9o7sh5$2trf$1@news.cybercity.dk...
: Hej der!
:

Fra : Nynne

Dato : 19-09-01 20:05

Tusind tak Det lærer jeg meget af

Kh Nynne

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 14-11-01 17:59

Pa http://www.ComputerArt.co.uk findes en tutorial ved navn
"Flash dynamic menus".
Hvis du downloader den får du en encoder (en oversætter) som automatisk
indsætter alle de "mærkelige" tegn Michael taler om.

Hilsen Henrik Rasmussen