Hundemaver og menneskevomme
Fra : Bjarne Østergård

Dato : 24-11-00 04:05

Lige en strøtanke og lidt mavefilosofi.

Jeg har fulgt tråden om hunden med den tynde mave og alle de råd der er
givet.

Det undre mig en del, at alle råd er så nogenlunde de samme man bruger mod
mennesker.

A38 er det ikke en yogurt og er det ikke mælkesyrebakterier der siges at
virke når man spiser det.

Er en hund ikke også ådselsæder? De elsker da hvis de kan finde et gammelt
selvdød og halvråddent kadaver.(Guffe guffe)
Kræver en kraftig tandpasta !!

Hvis et menneske fik blot en bid af den slaks føde ville vi jo blive
alvorligt syge og få privatchaufør med blå blink på taget.

Men en hund kan guffe det, og stadigvæk have det strålende.

Der er talt meget om at menneskeliggøre sine hunde og at opdrage dem som
børn, men vil man nu også gennem fodret fysisk lave dem om til menneskebørn,
med dito maver og tarme?

Og jo jeg ved godt at de råd er de tradionelle. men er det mon de
rigtige???.

Ville et meget gammelt og fordærvet stykke maddike befængt kød, mon ikke
virke på hunden som yugert på mennesker?

Hvor meget er der egentligt forsket i det?

Jeg tør ikke fortælle hvordan vi her holder hundemaver i orden, men vi
opbevarer altså ikke hundens kødben i køleskab, heller ikke om sommeren.

Hvad betyder bakterieflora??
Gror der de samme blomster på Grøndland som i troperne?
Mon der er samme flora i min vom som i hundens?

Ps. ingen må anvende dette indlæg som råd, for jeg ved ikke nok om emnet til
at turde rådgive ander om hvad og hvordan med hundemaver.

Men det undre mig at hunde skulle ligne mennesker så meget inden i, når vi
er så forskellige uden på.

Og nej det er ikke noget jeg ved, men noget jeg kan se.
(Og ja, man skal jo ikke tro på alt man hører, men gælder det også på det
man ser)?

Har lige set en hel skole blive syg af dampen fra gylle, i Tv. avisen.
Samtidig med at mange hunde æder det med velbehag.

Hvor tit bliver hunde syg af at gå i kattebakken?
Hvis det var et menneske? Ja svineri!! Men vi ville vel få alle mulige
sygdomme?.

Så jeg tror altså ikke vi er helt ens indeni.
Rent softwaremæssig er hunden og mennesket jo forskellige med hensyn til
styresystem Osv. Mystisk at vi så skulle have den samme hardware
konfiguration,

Nu jeg tænker over det, kan jeg ikke mindes at have oplevet en eneste normal
hund få madforgiftning af fordærvet mad, men derimod tit en med tyndskid på
grund af moderne fodder.

Er der nogen der ved om mine tanker er helt rådne ang. hundemaver?.

Gad vide om mor natur har klodset rigtigt godt og grundigt i det, og skabt
en ådselæder der ikke kan tåle ådsler.
Sikken da et fjols! Men ingen er jo fejlfri.

--
Ned venlig hilsen
Bjarne Østergård

Fra : Martin Olsen

Dato : 24-11-00 09:55

Hej Bjarne,
du har ret i at der er forskel på menneskets og hundens maver.
Men i princippet er mavers funktion den samme (selvom visse har 4 af dem ;c)
Pudsigt nok er de råd som blev givet i pågældende tråd jo baseret på viden
om vi menneskers mave, men spørger man en dyrlæge, får man jo næsten de
samme råd.

Og endnu engang har du en god pointe, hvor går ræven, ulven el. andre
ådselsædere hen, hvis de har tynd mave, i
Netto for at købe Cultura?

Eller er de fra naturen side udstyret med et instinkt der siger: intet mad i
et par dage?
Mvh
Martin

Fra : N/A

Dato : 24-11-00 20:47

Fra : N/A

Dato : 24-11-00 20:47

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-11-00 20:47

In article <LzrT5.7431$zs.234832@twister.sunsite.auc.dk>, "Stine"
<santippe@hund.dk> wrote:

> Og jo, mennesker kan blive meget syge af at gå i kattebakker. Det er en
> bakterie der hedder Toxoplasmose. En gravid der bliver smittet har meget
> stor risiko for at føde et handicappet barn.

En gravid der er smittet med toxoplasmose har en vis chance for at
abortere, medmindre hun har dannet antistoffer mod dem - hvilket mange
har. Bakterien findes ikke kun i kattelort, men også i visse madvarer.

> Men jeg har áldrig hørt om
> hunde, der aborterer / får misdannede hvalpe efter et besøg i kattebakken.

Måske fordi det ikke opfattes som en lige så stor katastrofe?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-11-00 22:40

Hej alle

Toxoplasmose er ikke en bakterie, men en snylter. Den mest almindelige
smittekilde er rødt kød, men kan også smitte gennem grøntsager.

Brug engangshandsker når du tømmer kattebakke eller lad husbonden gøre det,
så er du på den sikre side.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats