cdrom installering
Fra : P.Sørensen

Dato : 17-09-01 21:39

Når nu jeg har problemer med mit cd-rom - den erkendes tilsyneladende slet
ikke af pcèn - kunne det vel tænkes, at der er nået galt i BIOS, eller
hvad.? Alternativt er selve drevet selvfølgelig gået, men inden jeg køber
nyt, ville jeg gerne checke, at opsætninger osv. er som det skal være.
(Måske har der været en "Pilfinger" derinde?)
Hvordan checker jeg det? Hvad skal der stå derinde?
preben

ps@vestnet.dk

Fra : Madsen

Dato : 17-09-01 22:08

"P.Sørensen" <ps@vestnet.dk> skrev:

> [...]
> (Måske har der været en "Pilfinger" derinde?)
> Hvordan checker jeg det? Hvad skal der stå derinde?

Det eneste du sådan set skal sørge for er at den IDE-controller du
har koblet cd-drevet på er tændt inde i BIOS. (Enabled.)
Det hedder nok ikke helt det samme afhængig af hvilken BIOS man
sidder med, men her hos mig har jeg en mulighed for at stille begge
controllere til Auto, så drev bliver fundet så snart jeg kobler dem på
controlleren.

Primary Master: Auto
Primary Slave: Auto

Secondary Master: Auto
Secondary Slave: Auto

Nogle gange har du en mulighed for direkte at slukke for hver enkelt
IDE-controller i BIOS og det plejer at hedde noget i retning af:

Primary IDE-channel: Enabled/Disabled
Secondary IDE-channel: Enabled/Disabled og her skal begge stå til
Enabled for at være tændt og virksomme.

Nu ved jeg ikke hvilken IDE-controller du har koblet drevet på, men
hvis du har sat den på samme kabel som harddisken på IDE1, så
burde den virke hvis harddisken gør det. Det eneste du lige skal have
tjek på er jumperindstillingerne. Harddisken kører sikkert Master og
så skal cd-drevet stilles til Slave hvis det er sat på samme kabel som
harddisken.

Hvis du har sat cd-drevet på IDE2 så det sidder alene på kablet, så
er det egentlig lige meget om det kører Master eller Slave, men du
skal så være sikker på at IDE-kanalen er tændt inde i BIOS.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.